Már hétfő délelőtt érdemes belenézni a dobozba, mivel a Duna World Sándor Pál Régi idők focijával indítja a hetet. Az 1973-ban bemutatott film egy nemrég közölt összeállításunkban is szerepelt, mint a leginkább említésre méltó focis filmek egyike: „A mai futballmenedzserek kisstílű típusának korabeli elődjét testesíti meg Minarik Ede alakja Garas Dezső felejthetetlen alakításában, aki mozgásával, gesztusaival sokszor Chaplint idézi, miként a film burleszk-stílusa is egyértelmű főhajtás a némafilm korszaka előtt. Sándor klasszikusa ugyanakkor egy másik síkon is mozog, melyet Mándy kisregényének mondanivalója határoz meg: ez a lelkesedéstől túlfűtött, de az eseményeket csak a pálya széléről figyelhető kisember tragikus sorsú figurájának hajszálpontos lefestése.” Ez után nem sokkal következik az HBO-n a Filmhéten taroló és a világ legkülönbözőbb kultúrájú országainak filmfesztiváljain is példásan szereplő Liza, a rókatündér Ujj Mészáros Károlytól, egy szürreális, romantikából, misztikumból és komédiából összegyúrt, történetében rejtélyes, külalakjában igen tetszetős darab.

 

A keddi nap ígérkezik a legsoványabbnak, nem a minőség, hanem a mennyiség tekintetében. Török Ferenc eddigi legnagyobb súlyú munkáját, az Apacsokat nézhetik meg azok, akik inverz bioritmussal élik az életüket vagy beállítják éjjel háromra a rögzítő-berendezést. Hogy miért is fontos és kortalan film az Apacsok, arra korábbi kritikánkból kaphatunk választ: „Török filmje - ami legalább ugyanannyira az íróké, Kovács Krisztié és Bereményi Gézáé - tettértékű a magyar filmben, sok szempontból párhuzamba állítható Esterházy Péter Javított kiadás című művével: egy szembenézés, egy leszámolás története. Egy apa, egy nagyapa, egy mítosz - és a fájdalmas valóság.”

Szerdán a Duna televízió sugározza esti műsoridőben a hét legfontosabb filmjét, a Fényes Szeleket Jancsó Miklóstól. Az alkotó egy papi líceum megszállását mutatja be, melyet népi kollégista fiatalok követnek el néhány évvel a háború után. Jancsó ezúttal is egyértelmű kritikáját adja az általánosításnak, amikor a kvázi jó oldalon álló kollégisták csoportját nem mint egy teljesen homogén közösséget, hanem gondolkodásukban akár gyökeresen eltérő emberek csoportját, a különböző személyiségeket vagy a hozzájuk köthető viselkedési mintákat vizsgálja. A csoportban egyaránt ott van a mérsékelt vezető, aki félredobja a kesztyűt és a háttérbe vonul, és ott vannak a radikalizmus címkéje mögé bújt egyszerű gonosztevők, akik nem csak fogva tartják, de különösebb ok nélkül, puszta élvezetből folyamatosan meg is alázzák a líceum lakóit. Szerda este vetítik még a jelenleg a Viszkis című filmjén dolgozó Antal Nimród Kontrollját, melyet a múlt hétfőn is bátran ajánlottunk.

 

A hétvégéhez vezető két napot könnyed vígjátékokkal teszik elviselhetőbbé a műsorszolgáltatók: csütörtökön Kern András és Koltai Róbert közös rendezése, a 90-es évek második felében forgott A miniszter félrelép, illetve a 2008-ban forgott Para, Fazakas Péter munkája kerül terítékre, míg pénteken (tovább erősítve a hazai sitcom vonalat) Rudolf Péter Üvegtigris trilógiája érkezik a befejező részéhez.

Szombaton kora este a Valami Amerika rendezőjének, Herendi Gábornak egy kisebb visszhangot kiváltó rendezése, a Magyar Vándor megy a Filmmanián, de a közszolgálati csatornák nézői sem maradnak hazai készítésű film nélkül, még ha a magyar mellett osztrák és svájci koprodukcióról is van szó. A Látogatást rendező és ezért a munkájáért a 2010-es Filmszemlén megjutalmazott Pejó Róbert jó néhány évvel ezelőtt kezdte el feszegetni a thriller műfajához vezető, kilincs nélküli ajtót, és ha a film nem is lett olyan népszerű a közönség körében, valamennyire azért megágyazott például a tavaly bemutatott Víkendnek. (Érdekesség, hogy Gryllus Dorka mindkét munkában főszerepet kap.)

 

A hét utolsó napjára még egy vígjáték és egy érdekesnek ígérkező portréműsor marad. A vígjáték annak a Dyga Zsombornak a nevéhez fűződik, aki előző filmjével, a Tesóval vált igazán ismertté, jelenleg pedig az Aranyélet című HBO sorozat egyik rendezőjeként dolgozik Mátyássy Áronnal vállvetve. A Kész cirkusz is az ostobaságuk miatt szerethető karakterekkel operál (hasonlóan sok más hazai sitcomhoz) és azt a Csuja Imrét is a színészek sorában tudja, aki a hét névadója is lehetne - a Kész cirkuszon kívül az Üvegtigrisben, a Magyar vándorban, és a Parában is szerepel tudniillik. Csuja is az átlagnál jóval gyakrabban foglalkoztatott színészek közé tartozik, és errefelé tendál a Liza után idén Till Attila Tiszta szívvel című, rendhagyó gengszterfilmjében az egyik főszerepet játszó Balsai Móni is, akiről portréműsort készített az RTL Klub - ezzel zárhatjuk a hetet.

 

Július 18., hétfő

Régi idők focija (Sándor Pál, 1973). Duna world, 11:35

Liza, a rókatündér (Ujj Mészáros Károly, 2015). HBO, 14:10

Július 19., kedd

Apacsok (Török Ferenc, 2010). TV2, 03:05

Július 20., szerda

Kontroll (Antal Nimród, 2003). Filmcafe, 20:45

Fényes szelek (Jancsó Miklós, 1968). Duna, 21:30

Július 21., csütörtök

A miniszter félrelép (Koltai Róbert-Kern András, 1997). Duna, 20:35

Para (Fazakas Péter, 2008). Duna, 22:25

Július 22., péntek

Üvegtigris 3. (Rudolf Péter, 2010), TV2, 21:25

Július 23., szombat

Magyar vándor (Herendi Gábor, 2004). Filmmnia, 19:00

Látogatás (Pejó Róbert, 2010). M2, 01:00

Július 24., vasárnap

Kész cirkusz (Dyga Zsombor, 2005). Filmcafe, 23:55

Portré - Balsai Móni (Barabás Éva, 2016). RTL Klub, 00:15