Filmhu: Amikor utoljára beszélgetett veled a Filmhu, még úgy volt, hogy 2012 tavaszán lesz a Couch Surf bemutatója. Ehhez képest eltelt két év, és csak most, 2014. március 6-án kerül a mozikba. Miért húzódott két évig a premier?
Dyga Zsombor: Igen, rendkívül ráérős produkcióra sikeredtünk. 2011 őszén forgattunk először, akkor a film kétharmada leforgott, amit azonnal össze is vágtunk, és úgy gondoltuk, ezzel a lendülettel megyünk majd tovább, forgatunk és tavasszal bemutatjuk a filmet. De aztán úgy hozta az élet, hogy gárdánk kreativ háromszöge (Marosi Gábor operatőr, Czakó Judit vágó és én) elmerült más izgalmas munkákban, és egyszerűen nem tudtunk visszaülni a vágóasztalhoz, vagy épp nem értünk rá forgatni. 2012 őszén tudtuk a hiányzó részeket befejezni, de akkor is csak arra volt időnk, hogy forgassunk, viszont a különböző egyéb munkák miatt vágni már nem tudtuk, csak 2013 őszén. Akkor azt láttuk, hogy körülbelül készen vagyunk, igaz, volt még két nap utóforgatás, de onnantól már tulajdonképpen egy lendülettel dolgoztunk. A napokban fejezzük be a hangkeverést, és március 6-án mozikba kerül a film.
Kreatív háromszög: Czakó Judit vágó, Marosi Gábor operatőr és Dyga Zsombor rendező (Forrás: Couch Surf Facebook-oldal)
Filmhu: Ezek szerint nem költségvetési okai voltak annak, hogy több mint három évig készült a film.
D.Zs.: Valóban szokatlan helyzet, nem a pénzre kellett várni, hanem magunkra, hogy legyen időnk végre az anyaggal foglalkozni. Ez egy állami támogatás nélkül készült, független produkció, ami nagyrészt külföldi pénzből, másrészt Major István producer jóvoltából jött létre, ezért szabadon dolgozhattunk, amikor jól esett, és mikor igazán oda tudtunk rá figyelni. A filmnek nagyon jót tett, hogy többször rá tudtunk nézni, több hónapos eltávolodással vissza-vissza tértünk, és megvolt az a játékterünk is, hogy kidobjunk elkészült epizódokat, és újakat forgassunk helyette.
Filmhu: Hogy állt össze a produkció?
D. Zs.: 2011 nyarán, miután kipihentünk egy intenzív 2 éves periódust, amit az Utolér elkészítésével töltöttünk, szembesültem azzal hogy ez a film, bár megnyerte az utolsó Filmszemlén többek között a Diákzsűri Fődíját, sajnos produceri okokból sosem fog a mozikba kerülni. Ez olyan sokk volt, amit csak egy következő filmmel tudtam kiheverni. A Couch Surf régóta dédelgetett álmom, ami most kapóra jött, hisz minden szempontból egy pofonegyszerűen kivitelezhető filmterv. A fejezetekre bontottsága lehetővé tette, hogy kábé hétvégi filmesekként is leforgathassuk. A legfőbb koncepciónk az egyszerűség volt, és azoknak a dolgoknak a kiaknázása, ami egy klasszikus filmkészítésben felszínre hozhatatlan. A film tíz epizódból áll, minden epizódot egy nap alatt forgattunk le, sem ideje, sem tere nem volt annak, hogy bármibe a kelleténél jobban belebonyolódjunk. Nagyon kevés pénzből készítettük, de semmiféle kompromisszumot nem kellett kötnünk, csak arra költöttünk, ami a vásznon látszott, és amit szükségesnek láttunk. Egy egészen apró, 11 fős stábbal dolgoztunk, nagyon gyorsan tudtunk haladni, amit a színészek is nagyon élveztek, és elkápráztattak minket. Ahogy már mondtam, egy ilyen szkeccsfilm sok szempontból hálás feladat, például a színészek is azt érezhették, hogy itt mindenki a saját epizódjának főszereplője, és ez jó hajtóerő.
"A színészek elkápráztattak minket." Fenyvesi Laura a forgatás szünetében (Forrás: Couch Surf Facebook-oldal)
Filmhu: Mit lehet tudni a forgatókönyvről, hogyan született?
D.Zs.: A kanapék köré szervezett szkecsfilm koncepció és a first draft tőlem származik, de mikor Major Pisti azt mondta, csináljuk, azonnal arra gondoltam, hogy érdekes lenne más írókat is bevonni a játékba. Így szállt be Köbli Norbi, aki azonnal öt történetet hozott, amiből végül hármat vittünk vászonra. Mészöly Ágnes, aki a Heaven Consultingot is írta, szintén három történettel érkezett. Ezzel kinyílt a film, hisz mindhárman különböző írók vagyunk, a történetek így sokkal színesebbek és változatosabbak lettek.
Filmhu: Mai történetek ezek?
D.Zs.: Az epizódok időben, térben és tematikában teljesen különbözőek, van, ami napjainkban játszódik, lakóparkban, legénylakásban, terapeutánál, koleszben, de van, amelyik 1971-ben Párizsban egy utcasarkon. Van, amelyik a Pokol kapujában, és van, amelyik 2500m magasan a Tátrában. Mészöly Ági ezen epizódja volt gyártásilag az egyetlen bonyolult feladat, hisz egy elképesztően gyönyörű, végeláthatatlan panorámájú sziklaszirtre kellett a kanapét, a stábot, és a színészeket feljuttatni. És aznap a filmes istenek nem voltak velünk. A hajnali 7.20-ra prognosztizált köd felszállás sehogy sem következett be, csak valamikor sötétedés környékén. Ott állunk a világ tetején és semmit nem láttunk belőle, mert mindent vastag köd takart. A színészek meg úgy néztek ki, mintha whiteboxban állnának. A jelenetet persze leforgattuk, mert reménykedtünk, össze is van vágva, de sajnos csak a kimaradt jelenetek között van neki hely. A szereplőket, Fullajtár Andreát, Törőcsik Franciskát és Döbrösi Laurát pedig sikeresen átmentettem két másik epizódba.
"1971-ben Párizsban egy utcasarkon" (Forrás: Couch Surf Facebook-oldal)
Filmhu: Ki forgalmazza a filmet?
D.Zs.: A UIP Dunafilm. Bár a Köntörfalak saját forgalmazása egy nagyon pozitív élmény volt mind emberileg, mind anyagilag, most mégis visszatértünk a klasszikus forgalmazási képlethez. Kapacitásaink ugyanolyanok, mint akkor voltak, de a Couch Surf lényegesen könnyebben fogyasztható mozi, és Iványi Petra line producer, aki az egész filmet gyártotta, most is a maximumot préseli ki a lehetőségeinkből.
Filmhu: Mivel foglalkoztál akkor, amikor nem értél rá a Couch Surfre?
D.Zs.: Forgatókönyvet írtam felkérésre, utána sorozatot az HBO-nak, volt egy borzasztó élményem az SZFE-vel, aztán zsinórban három játékfilmet nyomtam mint első asszisztens. Mindegyik hatalmas élmény volt, Zomborácz Virág, Madarász Isti és Miklauzic Bence olyan alkotók, akik számomra rendkívül inspirálóak, és ráadásul mondjuk Pohárnok Gergőt látni dolgozni, elmondhatatlan feltöltődés.
Couch surfing a Couch Surfben (Fotó: Fegyverneky Sándor)
Filmhu: Hogy állnak más projektjeid, például a Heaven Consulting?
D.Zs.: Szeptember óta a Toldit csinálom mint első asszisztens, közben elkészültem a következő saját könyvemmel, ezen kívül van egy 60 napos rendezői felkérésem tavaszra. Köbli Norbival tévéfilm-fejlesztésre pályáztunk, és még mindig van egy apró reménysugár a Heavenre is. Decemberben forgattam egy nyolc perces pilotot a filmhez, nagyon jól sikerült, így ezen felbátorodva most külföldön és talán itthon is folytatjuk a próbálkozást.
Filmhu: Ezek szerint nem teszel le róla.
D.Zs.: Általában nem ragaszkodom görcsösen filmtervekhez, ha valami nem működik, akkor nem érdemes rágni a csontot. Könnyen el tudom engedni, mert van még más a tarsolyban, de ez a gyerek kivételes, és még nem szabad. Még egy picit muszáj próbálkoznunk, mert megéri a huzavonát. Ebben a mesében tényleg van egy ötlet, eredeti bevállalós karakterek, úgyhogy sajnos csak nem akar kihunyni belőlem. Amúgy egy majdnem semmiségről beszélünk. Sem gyártásilag, sem költségvetésileg nem egy túl bonyolult film, egy teljesen átlagos magyar film árából megvalósítható, de azért nem annyira minimál, mint a Couch Surf, hogy csak kedvtelésből, lendületből és szenvedélyből meg lehessen csinálni.
Titokzatos alakok és titokzatos foltok egy kanapé körül (fotó: Fegyverneky Sándor)
Filmhu: A saját filmedén kívül melyik magyar film bemutatóját várod legjobban az idén?
D.Zs.: Én minden filmet nagyon várok! Amikben dolgoztam, persze, de ezeken túl is minden magyar filmet. Szerintem óriási szükségünk van arra, hogy mindenki filmje jól sikerüljön, hogy egymás után érkezzenek az olyan magyar filmek, amik jó élményként csapódnak le a nézőkben. Egymást erősítjük, úgyhogy drukkolok minden alkotónak.