Pont abban a percben néztem meg az értesítéseket, amikor lájkolta a képem. Először megfordult a fejemben, hogy biztosan nem ő az, csak egy rajongói oldal vagy hasonló. Aztán megnéztem és láttam, hogy ez valóban az ő profilja. Akkor egy nagyon jó érzés fogott el és egyből meg is mutattam a páromnak. Nem sokkal korábban épp arról beszélgettünk, hogy milyen menő lenne, ha bármilyen hírességhez is eljutna valamelyik plakátom. Azt gondoltam, hogy ez nagyon távoli dolog, de azóta is büszkeséggel tölt el és hálás vagyok az internetben rejlő lehetőségeknek, hogy elérhetnek a műveim sokkal messzebb is, mint gondolnám. Illetve Edgar Wrightnak is nagyon köszönöm a lájkot!
Wright mellett kaptál még olyan visszajelzéseket, amik különösen jól estek?
Jó pár reakciót és visszajelzést kapok, online és offline egyaránt. Ezek mind-mind nagyon jól esnek és növelik a motivációmat. A kommenteket és lájkokat is nagyon értékelem, különösen szeretem, amikor kérdést vagy szavazást kezdeményezek az Instagramon (például: Melyik filmhez készítsem a következő plakátot?), és rengeteg válasz/szavazat érkezik rájuk, illetve páran a véleményüket is leírják egy-egy plakáttal vagy filmmel kapcsolatban. Ezeket mindig szívesen olvasom.
Honnan jött az ötlet, hogy nem a film hivatalos poszterei, hanem saját készítésű poszterek díszítik a Művész mozi elejét?
A moziban megjelennek a filmek hivatalos plakátjai hagyományos és már digitális formában is. Ezek mellé szerettünk volna egyedi képeket is létrehozni, amik passzolnak a Művész Mozi stílusához. Ezek lehetnek jelenetképek, alternatív plakátok vagy bármilyen más ötlet, amik aztán megrajzolva a vitrinekbe kerülnek.
Amikor először láttam őket sétálás közben, olyan benyomást keltettek, mintha krétával lennének rajzolva. Valójában milyen technikával készülnek?
A plakátok alapjául szolgáló táblák fekete táblafestékkel vannak időről-időre lefestve. A rajzok főleg fehér krétafilccel készülnek, de van amikor rendes krétát is használok hozzájuk, akár több színben is. Attól is függ, milyen stílusú plakátot fogok készíteni. Például az Utolsó éjszaka a Sohóban című filmhez készült plakáthoz kék és piros színű krétafilceket és krétát is használtam a neon stílus eléréséhez.
Van kedvenced a plakátjaid között?
Persze, több is van. Ilyen például a régebbiek közül a Medvevilág Szicíliában, a Teljes titoktartás, a Tenet és a Palm Springs. A frissebbek közül pedig szinte mindegyiket szeretem. Kezdetben még nem nagyon találtam a stílusom, ezért vannak olyan plakátok amikkel nem vagyok teljesen elégedett. Szerencsére az elmúlt két évben, mióta készítem őket, sokat fejlődtem és finomodtam, illetve a stílusom is egyre inkább beérik.
Melyikkel volt a legtöbb meló?
Minden plakátra sok időt és energiát szánok. Változó, hogy mennyi idő alatt sikerül teljesen kivitelezni. Van olyan, ami több napos munkát igényel, de van olyan is, ami pár óra alatt kész lesz. A legtöbb melóm biztosan A francia kiadás nemrég készült plakátjával volt, főleg a rajzolás folyamata miatt. A Minarinál például az emberek arcának rajzolása, a Dűne plakátján pedig a krétával való árnyékolás és színezés miatt dolgoztam sokat. A már említett Utolsó éjszaka a Sohóban plakátnál pedig a neon stílus elérésével babráltam a legtöbbet. Sok esetben a párom segít az ötletelésben.
Hogyan döntöd el, melyik részletét emeled ki a filmnek? A legjobb dolgokon bőgni kell esetében, hogyan jutottál el a kezét az arcába temető alakig? És a Dűnénél a sivatagban sétáló férfiig?
Minden plakát projekt úgy indul, hogy elkezdem nézegetni az előzetest, jelenetképeket, alternatív plakátokat, stb. Ezekből inspirálódok és elkezdem rajzolni Photoshopban az ötleteimet. Ennél a kettőnél is így történt, képekből merítve kisebb változtatásokkal. Előfordul azonban, hogy nem találok olyan képet, ami megfelelő számomra, ilyenkor a fantáziámra hagyatkozom és akár több kép részleteit vegyítem.
Mi történik a plakátokkal, miután kikerülnek a vitrinből?
Sajnos, ha kikerül egy plakát a vitrinből, akkor letörlés és lefestés következik, majd egy új film plakátjának rajzolása kezdődik. És ha kész, azután már az díszíti tovább a vitrint. Az előzőeket persze minden esetben lefotózom, így fotó formájában megmaradnak és így kerülnek ki a Plakátok a Művészben Instagram-oldalra.
Kéringer Bernadett
Mesélj magadról!
Kéringer Bernadett a nevem, lassan 3 éve dolgozom a Művész Moziban, a plakátokat pedig kb. 2 éve rajzolom. Ezelőtt sajnos nem igazán foglalkoztam rajzolással csak hobbi szinten, de mióta a plakátokat készítem megláttam magamban a lehetőséget, hogy hivatásszerűen is foglalkozhatnék rajzolással, illusztrálással. Azért készítettem el a @plakatokamuveszben Instagram-oldalt, hogy ezeknek a munkáimnak legyen egy gyűjtőhelye, illetve azért is, hogy megismerjék az emberek a rajzaimat. Egyelőre ez az egyetlen platform, ahol láthatóak a munkáim, de remélem a jövőben ez majd pozitív irányba fog változni és egyre több lehetőségem lesz az alkotásra.