A rendező emblematikus színésznője, Paula Beer biciklizik az idillinek tetsző német tájon, miközben fújja a haját a szél. Ez egy rendszeresen visszatérő elem Petzoldnál, akárcsak az identitáskereső hősök, az elfojtott vágyak, a melankólia, az autók (többnyire lerobbanva vagy felborulva), és persze az a különös lebegés, ami jellegzetessé teszi a filmjeit. A Miroirs No. 3. (végül ez lett a magyar címe is, így már a jegyvásárlás is nehezített pálya) olyan, mintha célzottan a keményvonalas Petzold-rajongóknak készült volna. Tényleg benne van minden, amiért a fanok nagyra tartják a rendezőt, azonban ezzel együtt is kissé görcsösnek és pongyolának érződik. 

Paula Beer ezúttal Laurát alakítja, egy titokzatos, enyhén mizantróp zeneakadémistát, aki leuraló, toxikusnak tűnő pasijával és két egyetemi barátjával Berlinből vidékre utazik, hogy hajóra szálljon. A bevezetést gyorsan letudja a rendező, de az rögtön egyértelmű, hogy Laura nem érzi jól magát ebben a párkapcsolatban, és mintha bárhol szívesebben lenne, mint a saját életében.

Ezt a lehetőséget egy autóbaleset hozza el számára, amiben a párja meghal, Laura viszont nemhogy életben marad, de karcolás nélkül megússza. A balesetnek egyetlen szemtanúja van, a középkorú Betty (Barbara Auer), aki a tragédia után menedéket nyújt az egyébként különösebben nem traumatizált Laurának. Betty egyre furcsábban viselkedik, majd előkerül a fia, Max (Enno Trebs harmadjára szerepel Petzold-filmben), és a férje, Richard is (Matthias Brandt második bálozó a német rendezőnél, a Tűzvörös égbolt-ban szerepelt). Petzold bő egy órán keresztül, komótosan építgeti a rejtélyt, mielőtt bármi konkrétum kiderülne: miért ilyen furcsa Betty családja, illetve pontosan mi a céljuk azzal, hogy befogadják, és a házban lévő női ruhákba öltöztetik Laurát?

Forrás: Cirko Film 

A Miroirs No. 3. egy-egy jelenet erejéig villan nagyot, amikor hétköznapi szituációkban elevenednek meg izgalmas és komplex, ellentmondásos kapcsolatok. Az egyik ilyen az újdonsült „család” első ebédjelenete, aminek nemcsak a ritmusa kitűnő, de olyan elemek kölcsönöznek neki furcsa humort, mint például a leveses fazékból feltörő gőz. Máskor egy bicikli javítása, majd egy felrobbanó mosogatógép köré épülnek mozgalmas, hétköznapiságukban lenyűgöző jelenetek, amik a karakterekről is sokat mesélnek. Petzold azonban szinte egyáltalán nem foglalkozik azzal, hogy a történet központi rejtélyét illetően nyomokat adjon a néző kezébe, inkább a látens feszültség felszínre emelésében érdekelt, és fokozatosan elkezd a családi dinamikákra figyelni, amiknek Laura is a részévé válik.

A filmet ez a furcsa kölcsönhatás működteti: Laura a baleset után elmenekül a saját életéből, Betty, Richard és Max pedig tárt karokkal várják őt a maguk zárt világában, mint fokozatosan kiderül, önös érdekből. A különc alakok külön-külön, és együtt is érdekesek, azonban a történet végülis arról szól, hogy ezek a világok akkor sem tudnak találkozni, ha nagyon közel vannak egymáshoz. Így Paula Beer, és a szintén remek Barbara Auer energiái nem összeadódnak, hanem sokszor inkább egymás kárára dolgoznak. 

Mindketten pont annyira furcsák, hogy a váratlanul kialakuló anya-lánya dinamikát kevéssé lehet nekik elhinni, a valós motivációik pedig csak nagyon lassan derülnek ki. Ezzel együtt Paula Beer, bár a szokásosnál fásultabb, mégis ugyanolyan karizmatikus jelenség, mint a korábbi szerepeiben, Barbara Auer pedig mintha sokszor az ő idősebb verzióját alakítaná, ez pedig sokat hozzáad a film hangulatához, még úgy is, hogy a dramaturgia szempontjából ez egy kifejezetten rossz döntésnek bizonyul.

Forrás: Cirko Film 

A két férfi mellékszereplő közül Enno Trebs-nek jut több tér, hitelesen, némi iróniával hozza a bumfordi autószerelőt, kicsit emlékeztet a Tűzvörös égbolt író figurájára, és a Paula Beer-rel közös jelenetekben is markáns a jelenléte. A Richardot játszó Matthias Brandt viszont fájóan háttérbe szorul, és ezúttal a karaktere sem annyira izgalmas, mint az előző film könyvkiadó-vezetője. 

A Miroirs No. 3. annyira titokzatos, elliptikus, és lassan hömpölygő, hogy a több mint egy óra után konkretizálódó, addig csak sejtetett kitárulkozásig sajnos könnyű lemondani róla. Petzold rendre dramaturgiai döccenőkbe fut bele, így az egy-egy jelenetben kifogástalan ritmus is többször megbicsaklik a film egészét nézve. Ezen nem segítenek az eldöntetlenségek sem: például az előző életéből menekülő Laura ugyanúgy zongorázik a baleset után, holott az ő motivációja elvileg az, hogy végre egy kicsit valaki más legyen, ne egy zeneakadémista. De Betty rögeszméje is csak takaréklángon pislákol, így a súlyos családi trauma kevésbé élhető át. 

Forrás: Cirko Film 

A Miroirs No. 3.-ból hiányzik az az átütő erő és frissesség, ami Petzold munkáit általában kiemeli a szerzői filmes felhozatalból. Ráadásul a forgatókönyvet is jegyző rendező ezúttal alapvető logikai kérdéseket hagy figyelmen kívül: hogy lehet, hogy sem a mentők, sem a rendőrök nem viszik be egy halálos közlekedési baleset egyetlen túlélőjét? Miért nem keresi Laurát a családja? Valójában hogyan hat a lányra a baleset okozta trauma, azon kívül, hogy ezáltal lát lehetőséget egy új életre?

Ilyen megválaszolatlan kérdések szegélyezik a misztikumot, amitől a Miroirs No. 3. inkább érződik egy felszínes ujjgyakorlatnak, mint egy csúcsformában alkotó rendező újabb bravúrjának. A film ettől függetlenül Petzold rajongóinak biztosan sok örömet okoz majd, és még a szokásos needle drop sem marad el (ezúttal a Frankie Valli & The Four Seasons The Night című dala kívánkozhat a Spotify-kedvencek közé). Azonban ennél koherensebb, élettelibb filmekhez vagyunk szokva az egyik legizgalmasabb kortárs német rendezőtől.

A Miroirs No. 3. már látható a mozikban, a Cirko Film forgalmazásában.