Főszereplőihez hasonlóan Herendi Gábor rendezőnek is komoly váltást jelent a Futni mentem, most először készített kisköltségvetésű mozifilmet. A Valami Amerika-trilógia, a Kincsem és a Toxikoma rendezője ezzel a gesztussal ugyan beírta magát a saját útjukat járó magyar független filmesek egyre bővülő körébe, akik állami dotációk helyett saját források előteremtésével készítenek nagyjátékfilmet, a Futni mentem mégsem egy szerzői mű. Herendi a Nők, ha futnak című cseh kasszasiker magyar adaptációjával igyekszik megmaradni a közönségfilmes vonalon, amit nála jobban kevesen csinálnak itthon.
Trill Beatrix. Tenki Réka, Lovas Rozi és Udvaros Dorottya / Forrás: Vertigo Media
A Toxikoma nyers, mocsokban és függőségben megmerítkező terápiás drámája után a Futni mentem egy kicsit visszatalálás is a könnyedebb hangvételhez: egy szórakoztató romantikus vígjáték, amely szerencsére inkább a legelső Valami Amerika minőségéhez közelít, mint a franchise későbbi részeihez, ami a tavalyi, elég gyenge lábakon álló spin-off sorozattal véglegesen kifulladt. A futós romkomnak egyenesen jót tesz, hogy nincs felfújva, egy viszonylag egyszerű történetet mond el egyszerű eszközökkel, így megmarad a kellő hangsúly a karaktereken, miközben a pártalálás, a gyerekvállalás és a család fenn-és megtartásának nehézségeit pedzegeti a három különböző élethelyzetben lévő nő szemszögéből.
Dorina, a legidősebb nővér (Tenki Réka) karrierista ügyvédnő, aki egy szexista munkahelyen próbál előre jutni, vaskalapos főnöke teljes elhivatottságot követel tőle az előléptetésért, amibe a családalapításnak a gondolata sem fér bele. A középső testvér, Kata, a meseírónő (Lovas Rozi) ezzel szemben már 18 évesen teherbe esett, jelenleg két kamasz fia és kanapéhuszár élettársa mellett menedzseli a háztartást, miközben a férfi még egy gyűrűt sem volt hajlandó felhúzni az ujjára, hiába ez a túlhajszolt nő leghőbb vágya. Végezetül ott van a legfiatalabb lány, a huszonéves Emma (Trill Beatrix), aki egyik sehová sem vezető kapcsolatból csúszik a másikba, most épp a főnökével kavar, és hagyja, hogy a házas férfi a küszöbön álló válásának ígéretével kábítsa. A három lányt az rántja újra össze, hogy az apjuk halálakor befejezetlen maradt a szüleik bakancslistája, anyjuk (Udvaros Dorottya) pedig ragaszkodik hozzá, hogy a férfi emlékére (és a hamvaival a hátukon) lefussák az egyetlen kimaradt tételt, a budapesti maratont. Féltve az anyjukat a befordulástól, a lányok kénytelen-kelletlen megkezdik a felkészülést egy fiatal edző, Márk (Ember Márk) segítségével.
Forrás: Vertigo Media
A romkom jellemzően komfortműfaj, jól bejáratott sémákat vár el tőle a néző, ami a Futni mentem szerkezetében is visszaköszön, a cselekményt főleg a megszokott „kényelmes véletlenek” mozdítják előre. Mert például ki más is költözne be az anyaság elől menekülő ügyvédnő szomszédjába, mint pont az a rendőr, aki a trükkös módszerei miatt pikkel rá, és aki egyébként a kislányát egyedül nevelő, jófej apuka. Ilyen és hasonló helyzetekből rengeteg adódik Divinyi Réka és Miklya Anna forgatókönyvében, ami valószínűleg nem lenne ennyire feltűnő, ha nem három főszereplőnek kellene folyamatosan és egymással szoros párhuzamban párkapcsolati konfliktusokat és megoldásokat adniuk. Ugyanakkor az íróknak megvolt a saját szabadsága a cseh eredetihez képest, így a három hősnő is sokkal érdekesebb és kedvelhetőbb lett az eredetinél.
Dorina keresetlen cinizmusával és a hétköznapokban is hasznos ügyvédi találékonyságával, Kata anyai önfeláldozásával, Emma a fiatal felnőttekre jellemző szédelgésével lopja be magát a néző szívébe. A főhősök ugyan itt is testvérek és hárman vannak, de nincs közük a Valami Amerika Várnai-fivéreinek mérhetően elrajzolt, komikus karaktereihez, sajátosságaik ellenére is reálisabb figurák, összjátékuk, egymás froclizása és támogatása pedig szívet ad a filmnek. A Futni mentem humora ráadásul kifejezetten kedves, még ha nem is túl merész (bár az is igaz, hogy a gyerekkönyvek lefóliázásával még egyetlen más filmben sem mertek poénkodni.)
Csányi Sándor és Tenki Réka / Forrás: Vertigo Media
Herendi ezúttal is ráérzett a szereplőválasztásra. Lovas Rozi és a főleg sorozatokban látott Trill Beatrix együtt és külön-külön is remekek, de legfőképp Tenki Réka emelkedik ki a hármasból, aki rétegzett és szórakoztató alakítást nyújt, miközben az ő karaktere megy át a legtöbb változáson.
Csányi Sándor viszont sok év után bukkan ismét fel hosszabb időre a vásznon, és teszi ezt talán nem olyan meglepő módon valódi párja, Tenki Réka oldalán. A szomszéd ügyvédnőről levakarhatatlan kislányának rendőrzsargont tanító, de valójában könnyedén kenyérre kenhető ezredes szerepe természetes evolúciónak érződik a sármos romkom hősök után, és még visszatérő poénja, az, hogy sosem tud időben frappánsan visszavágni a nőnek, sem ismétlődik meg annyiszor, hogy nagyon fárasztóvá váljon. Bányai Kelemen Barna Kata ellustult testitanár férjeként sokkal komikusabb oldalát mutatja meg, mint Herendi legutóbbi filmjében, ahol Csernus Imrének sikerült váratlanul rokonszenves vonásokat kölcsönöznie. Ember Márk edzője azonban már-már túlontúl is hibátlan jófiú, akinek nincs más ismertetőjegye és személyiségjegye azon túl, hogy baromi segítőkész és megértő a hölgyekkel.
Lovas Rozi és Udvaros Dorottya / Forrás: Vertigo Media
40 perc futás után kezdi úgy érezni magát az ember, mintha repülne – állítja a futóedző. Noha a Futni mentem ilyen magas szintre nem juttatja el az embert, kifejezetten jól gazdálkodik 105 perces játékidejével, tempósan halad előre, megtartva az egyensúlyt a három magánéleti szál és a közös felkészülés között. Az alkotók szemmel láthatólag ugyanilyen ügyesen balanszíroztak a büdzsével is, a film egyáltalán nem néz ki fapadosnak, a lakásbelsőkön túl rengeteg külső helyszín és a maraton formájában még egy tömegjelenet is belefért. Arról, hogy nem többszáz millió forintból készült, leginkább a Família KFT aranykorát idéző pofátlan termékelhelyezések árulkodnak: a Futni mentem univerzumában kizárólag egy bizonyos húsipari cég és egy bizonyos sportszergyártó termékei léteznek, természetesen mindig márkajelzéssel a kamera felé fordítva. Ez persze itt megbocsáthatóbb bűn, mint a nagyköltségvetésű Valami Amerika 3-ban, de a védjeggyé váló, bakiknak álcázott stáblistás reklámokat itt is elsüti a rendező.
A maratonnak sejthetően nem úgy van itt tétje, mint egy sportfilm esetében, a finálé inkább a karakterek viszonyainak rendezésére, a három főhős személyes válsághelyzetének megoldását szolgálja. Ugyanakkor a Futni mentem nemcsak bevonszolja magát a célvonalon, hanem tisztességesen lefutja a távot, és még ha nem is az első helyen, de mégis valahol a magyar romantikus vígjátékok élbolyában sikerül végeznie a versenyen.