"Nyitni kell a művészfilmtől a műfaji film felé." Gelencsér Gábor |
Az első nap máris vitához vezetett a tanári szerep tisztázása körül. Több felszólaló említette, hogy a tantárgy tanárai szinte „szupermen-képességekkel” megáldott pedagógusok kell, hogy legyenek: „oktatástechnikusok, filmklubszervezők stb. is vagyunk” – mondta például Vágvölgyi András, majd hozzátette: „Élvezem a helyzetből adódó nyomást, de nem mindig én maradok felül”.
"DVD készül a magyar filmtörténetből" Horváth György, a MOKÉP vezérigazgatója |
A szombati Kreatív médiapedagógia a mozgóképoktatásban. Taneszközök, módszerek, feladatok, tantárgyi gyakorlatok című szekció újdonsága az volt, hogy a tantárgy módszertana újabb könyvvel gazdagodott: Kozák Zsuzsanna és Gyenes Zsolt mutatták be a mozgókép és médiaórák gyakorlatait tartalmazó feladatgyűjteményüket.
"A média fogyasztója passzív szituációban van." Lányi András |
Az utolsó napon Kósa Éva, az OM Mozgókép Szakértői Bizottságának elnöke ismertette a Nemzeti Médianevelési Stratégiai Tervet, melynek megalkotója az Oktatási Minisztérium által felkért, a terület szakembereiből álló Médiaszakértői Bizottság. A terv célkitűzése, hogy „passzív médiafogyasztókból aktív, értő médiafogyasztókat neveljen” és pályázatokkal tegye lehetővé, hogy társadalmi aktivitást generálva olyan közeg jöhessen létre, amelyben a médiaoktatás sikeres lesz. A terv három fő területe: a diákokat-tanárokat célzó programok, a médiaoktatást-kutatást célzó programok, illetve a nyilvánosság működését, az állampolgári és gyerekjogok mediális vonatkozásait érintő programok.
filmhu: Mi a célja, haszna ennek a konferenciának?
Kovács András Bálint: Hogy ez a szakma Szakmává váljon. Hogy gyakorlat legyen abból, hogy megosztják egymással a felmerülő problémákat. Az elmúlt tizennégy év alatt óriási volt a fejlődés: ma már két egyetemi szak van, rengeteg a továbbképzés, a tárgyat általános iskolában és gimnáziumban is tanítják, vannak könyvek…
Gelencsér Gábor: Fontos, hogy ez az esemény ötletbörze, inkább praktikus, gyakorlati jellegű. Jó szakmai szempontból találkozni azokkal, akik ezzel foglalkoznak. És meglehet, hogy ezeknek a tanároknak, akik talán az iskolában csodabogárként, magukra maradnak a tárggyal, legitimációs erőt, megerősítést ad mindaz, ami itt elhangzik.
filmhu: Mi a legégbekiáltóbb, közös megvitatást igénylő kérdés ezen a konferencián?
Gelencsér: A legkényesebb kérdés a médiajelenlét az oktatásban. Nálunk tartja magát a film-mint-művészet-nézőpont, ám az újabb kerettantervek, dokumentumok szerint már fele-fele arányban van jelen a média és a filmművészet. Számomra azok a gondolatok izgalmasak, amelyek a kettő között a kapcsolatot találják meg. Viszont elég sok szó esett szó a gyerekek védelméről a médiával szemben, pedig nyilvánvaló, hogy értelmezés által rávehetőek, hogy jóra, kontrolláltan használják a médiát. Úgy éreztem, ezen a témán, a „védelmezésen”, már túl vagyunk.
filmhu: Mikor lesz elég képzett tanár ahhoz, hogy betöltsék a helyeket?
Kovács: Azt javasoltuk, a közoktatási törvény tartalmazza, hogy tíz év türelmi idő kell ahhoz, hogy elő lehessen írni: szakirányú képzést végzettek tanítsanak mozgókép és médiaismeretet.
filmhu: A kanonizálásról: mennyire van a kánonnak létjogosultsága? Módszertanilag hogyan választhatók szét a műfaji filmek és a művészfilmek?
Gelencsér: Ez döntő kérdés, sok minden múlik azon, milyen típusú filmeket mutatunk a gyerekeknek. Ha művészettörténeti irányból közelítünk, pillanatok alatt szétporlad a „nagy filmélmény”: Négyszáz csapás egy kamasznak nem jelenti ugyanazt, mint nekünk annak idején. Ott van esély az eredményességre, ha megtaláljuk azokat a filmeket, amelyek a műfajnak is jó, mesteri darabjai, vagy olyan műfaji filmek, amelyek szerzői vonásokat rejtenek. A kortárs filmből ezeket kell bevinni az órára. Bármennyire is vonzó lenne, nem biztos, hogy én mernék klasszikusokat mutatni, inkább a népszerű formákban kell megtanítani a filmes megoldásokat.
filmhu: Csak befogadóként kell tehát gondolni a gyerekre? Tegyük fel, érdeklődik a művészfilmek iránt.
Gelencsér: A film relatív fiatalsága a társművészetekhez képest esélyt ad arra, hogy ezen a szemléleten változtassunk. Érdemesebb inkább műfaji, de műfajon belül jó darabokat választani, határhelyzetben lévő munkákat. Ilyen a Mátrix első része. Az ember, aki ott se volt bemutatásával például meg lehet tanítani a film noir műfaját, ami közben a gyerekek számára is izgalmas film. Vagy Varró Attila említette Kubrick nevét, a hatalmas formaművész minden filmje más műfajú.
filmhu: Mi a tantárgy legnagyobb módszertani problémája?
Gelencsér: Rendkívül nehéz, hogy a filmelméleti-filmtörténeti tudása mellett a tanár legalább minimális szinten értsen a filmkészítéshez. Egy személyben kétféle érzékenységgel kéne rendelkeznie.
filmhu: Miért nem tartanak órákat az írott sajtóról és a rádióról az egyetemi képzésben, holott a tantárgy neve nemcsak mozgókép, hanem médiaismeret is?
Kovács: Valóban hiányzott eddig. A mostani hallgatókat érintő módosítások szerint a filmelemzés kurzus vége már médiaelemzés, a filmelmélet kurzus második része médiaelmélet.
Gelencsér: Egy picit talán a Hartai-tankönyvcsalád terelte ilyen irányba az anyagot. Ugyanakkor pár éve Boda Edit kiadott egy könyvet, amely tágabban értelmezte a média fogalmát is.
filmhu: Mennyire elégedettek az egyetemen folyó oktatással, a hallgatók rendelkezésére álló tudásmennyiséggel?
Kovács: Nem vagyok megelégedve a tudásmennyiséggel, de korlátokba ütközik: előadásokat lehet hallgatni, de szakirodalom nincsen – vagy csak külföldi. Ez egy hosszú folyamat lesz. A filmes órák terhére nem szeretnénk történelem, pszichológiai, szociológiai stb. órákat tartani a hallgatóknak. Megpróbáljuk úgy megoldani, hogy kötelezővé tesszük nekik, hogy más szakokról vegyenek fel ilyen tanegységeket.
Gelencsér: A média a szakon véleményem szerint kifejezetten alulreprezentált. Nálunk kissé filmes bölcsészképzés zajlik, amin a kreatív médiapedagógia kicsit korrigál.
filmhu: Hogy látja azt a helyzetet, hogy a filmszakosok egy része „ugródeszkának” tekinti az itteni tanulmányokat a Színház és Filmművészeti Főiskolára való jelentkezéséhez?
Kovács: Örülök neki. Ez azt jelenti, hogy akiket oda felvesznek, azoknak már olyan filmkultúrájuk lesz, ami emelheti a magyar film értékét. Filmtörténetileg és filmelméletileg képzett emberek tudnak majd filmet csinálni, ami szerintem teljesen rendben van.
fotó: Kulcsár Eszter