Halálkemény

A HOPPArt társulat a Drágán add az életed-Die Hard című filmet gondolta újra és vitte színpadra a Merlinben. A Halálkemény című darab elsősorban nem paródia, legalábbis nem a Die Hard paródiája, hiszen a rendező, Herczeg Tamás szerint a Die Hard-trilógia megújította az akciófilm fogalmát, végre egy történetet, tartalmat is kanyarítottak, nem pusztán "egymás szitává lövése" volt a cél. A színdarab a film cselekményéhez igazodik, szövegéhez a filmszöveg szolgáltatta az alapot, de felhasználták Gigor Attila és Mátyássy Áron korábban készült Die Hard adaptációját és ezekhez tették hozzá HOPPArt társulat saját ötleteit. A színdarab a rendező tapasztalata szerint meglehetősen viccesre sikeredett, a humor forrása pedig az a tény, hogy az amerikai akciótörténetet a rendszerváltás idejére, Magyarországra helyezték - így végeredményben parodisztikus társadalomkritikaként működik. A rendező a film humorát is kedveli, hiszen elmondása szerint húsz év után is "vinnyogva röhögtek" Bruce Willis világmegmentő akcióján, amikor újranézték az alapművet. Herczeg Tamás és a társulat nem titkolt célja az volt, hogy az akciófilmek szerelmeseit is becsábítsák a színházba, és ez az akicó sikeresnek bizonyul, hiszen találkoztak az egyik előadás után Die Hard 'fanokkal', akik ugyan másra számítottak a film címe kapcsán, de végül örültek, hogy nem a film 'leképezését' kapták és újragondolták a színház intézményéről alkotott prekoncepcióikat.

Az előadás helyszíne és időpontja: Merlin, április 23. és június 3.


Fotó: Mátyássy Jónás

Játssz a Filmhuval és nyerj jegyet a Merlinbe, a Halálkemény című színdarabra!       

Cassavetes a Nemzetiben

A Nemzeti Színházban is egy filmadaptációt láthat a közönség április 24-én és 25-én, ráadásul egy nemzetközi hírű holland társulat, a Toneelgroep Amsterdam előadásában, a Nincs Lehetetlen Holland Kultfeszt programjában. Az amszterdami társulat a genti NTGent nemzetközi, nyitott struktúrájú színházi csoportosulással összefogva vitte színpadra John Cassavetes Premier című filmjét, amely ezzel a fordulattal egy színház a színházban típusú előadássá alakult, hiszen az alapmű egy színésznő idegösszeomlását meséli el, egy próbafolyamat során. Az NTGent társulata folyamatos párbeszédben áll a társadalommal, az általuk színpadra vitt darabok reflektálnak az emberiséget érintő legfontosabb problémákra. Valószínűleg ezért találtak rá Cassavetes filmjére, hiszen a '77-ben forgatott Premier máig fontos témát jár körül, egy emberi tragédián keresztül beszél a társadalmi elvárások és az egyéni igények közti feszültségről, miközben az öregedés és a magány nyomasztó élményével is szembenéz. Az alaptörténet szerint a népszerű színésznő, Myrtle (a filmben a zseniális színésznő, Gena Rowlands alakítja) nehezen bírkózik meg új szerepével, a nő karakterével, aki kétségbeesetten próbál ragaszkodni elmúló ifjúságához. A színésznő a zaklatott próbafolyamat közepén tanúja lesz egyik fiatal rajongója halálának, amely elindítja a lavinát a művész lelkében, aki lassacskán kezdi összemosni a színházat a valósággal, az őrület határán egyensúlyozva. A nő a színházi társulatot is magával rántja a krízisbe azzal, hogy radikálisan elutasítja a rutint és megszegi a színházi szabályokat, az alkotói szabadság és szabad egyéniség jegyében. A konklúzió maradjon a nézőkre, akik Cassavetes népszerű és egyik legszemélyesebb klasszikusát élhetik újra, ha elmennek a Nemzetibe. A Toneelgoep Társulat a tervek szerint az idei szezonban további filmklasszikusokat állít majd színpadra Hollandiában, többek közt Visconti klasszikusát, a Rocco és fivérei-t, Bergmantól a Suttogások és sikolyok-atés a nagy olasz rendező forgatókönyvei alapján készültAntonioni Project című darabot.  

Az előadás helyszíne és időpontja: Nemzeti Színház, április 23. és április 24.


Fotó: Jan Versweyveld

Mindent Almodóvarról

 
A Millenáris Parkban és a New Orleans Music Pubban mutatják be az MM avagy Mindent Magamról című "összművészeti spirituális kabarét" május közepén, Jaross Viktória rendezésében. A darabot Pedro Almodóvar filmjei és könyvei ihlették, alapvető motívuma pedig önmagunk megismerése mások tükrében, amely a spanyol rendező munkáinak is fontos eleme. A rendező meghatározása szerint mozgásszínházként aposztrofált mű főszereplője egy cinikus, kiégett pszichológus (s mint ilyet ihlethette volna akár Woody Allen figurája is), akinek sorsa mások történetein át vezet, az ő lelki megpróbáltatásain keresztül jut el a néző a végkifejlethez. A rendező-koreográfus nem hagyományos narratív eszközöket használ, sokkal inkább a humor és a túláradó érzelmek mozdítják előre a cselekményt - Jaross Viktória ezen a fronton Janish Attila Másnap-jával hozta párhuzamba az alkotást. A szürreális kortárs színdarab szórakoztató jegyek mögé bújtatva, többek közt a kabaré, a spanyol ének és az opera elemeit felhasználva beszél fajsúlyos dolgokról, miközben végig áthatja Almodóvar szellemisége, aki nagy hatást gyakorolt a rendező művészetére. Az alkotók konkrét filmjeleneteket is leforgattak némiképp átértelmezve, Almodóvar '80-as és '90-es években készült munkáiból, amelyek szervesen beépülnek a lokáli hangulatban színre vitt műbe. A színdarabot rendezője elsősorban természetesen a spanyol rendező híveinek ajánlja, másodsorban pedig mindenkinek, akik szeretik a hagyományos színháztól némiképp elrugaszkodott, erős érzelmi ráhatásokkal operáló, izgalmas darabokat.

Az előadás helyszíne és időpontja: New Orleans Music Pub, május 19. és május 20.


Fotó: Szőke Péter