Lichter Péter rendező és filmesztéta, készített avantgard horrort (Fagyott május), roncsolt filmes Hamlet-adaptációt (The Rub), legújabb filmjében, az Üres lovak-ban pedig Kertész Mihály és Bódy Gábor szellemét idézte meg. Legutóbbi könyve, az 52 kultfilm – A Szárnyas fejvadásztól a Feltörő színekig tavaly ősszel jelent meg. Elmesélte, hogy nála előbb jött a filmkészítés, mint az írás, majd arra jutottunk, hogy az egyetemi diplomája és kenyérkereső állása miatt az esztéta inkább illik rá, de mindenképpen szexibb, ha a rendező szerepel előbb a névkártyáján.

Kránicz Bence is az ELTE filmelmélet és filmtörténet szakán végzett, számos helyen publikált filmes témában (Prizma, Filmvilág, Vs), jelenleg a 24.hu-nak és a Nők Lapja Cafénak ír, és az ELTE Doktori Iskolájában a XX. század első felének filmkritikai diskurzusait kutatja. Bencének viszonylag új dolog a filmkészítés, eddig csak a Jóban Rosszban című szappanopera írói stábjában dolgozott, az Üres lovak-kal került fel az IMDb adatbázisába. Történetük, munkamódszerük rendkívül inspiráló lehet a pénz nélküli filmkészítők számára: Péter elmesélte, hogyan is lehet az, hogy „34 évesen és 3 hónaposan” már három nagyjátékfilmen van túl, majd a barátokkal való filmkészítés előnyeit ecsetelték – a forgatókönyvet hárman, Roboz Gáborral együtt írták. A rendező azon viccelődött, hogy hiába repülne ide Roger Deakins Oscar-díjas operatőr, azért egy kávézós castingot még minimum megejtene vele, mielőtt bevenné a csapatba.

Elidőztünk kicsit a Kölcsönlakás-nál, ami Péter szerint „rendkívül rossz film” lett. Bence elárulta, hogy szívesen megírná a második rész forgatókönyvét, "az egy tök jó feladat, és úgysem a forgatókönyvíró viszi el a balhét. ” Dobó Kata vígjátékának a kibeszélése után fordultunk rá az Üres lovak-ra, amelyben az alkotók szándéka szerint humor is van. „Nem egy hahotázós film, de a karakterek észjárásából, szóhasználatából több poén is következik.

Két rendező beszélgetése adja ki a filmet, Kertész Mihály és Bódy Gábor, akik a történetünk időpontjában már halottak. Szellemként találkoznak egy helyszínen, amiről lassanként megtudjuk, hogy valamiféle filmarchívum, egy mozi. Ütköztetik a filmezésről alkotott elképzeléseiket, majd eljutnak odáig, hogy csinálnak egy közös filmet” - foglalta össze a forgatókönyvíró az Üres lovak történetét.

Hamar választ kaptunk arra a kérdésre, miért illik ehhez a történethez a found footage filmek formavilága, miért nem lesz öncélú az, hogy régebbi filmekből vett részletek váltakoznak a képernyőn. Abban is hamar egyetértettünk, hogy ez Péter eddigi legkönnyebben befogadható filmje, nem kell cinefilnek lenni hozzá, mindenki számára élvezhető, ahogy két legendás férfi Mácsai Pál és Rába Roland hangján vitatkozik egymással, közben feltárul a filmtörténetnek egy rendkívül izgalmas része, a pergő képekből pedig egy Hollywoodnak címzett szerelmeslevél rajzolódik ki.

 

A podcast élvezetéhez sem kell filmtörténésznek lenni: a két alkotó izgalmas anekdotákat mesélt Kertészről és Bódyról, ugyanakkor elárulták, hogy több történetet is ők találtak ki. Beavattak minket a filmrészletek kiválasztásának a folyamatába, miért van ott például a Die Hard, kiderült, mi a fő különbség az Üres lovak és Pálfi György montázsfilmje, a Final Cut között, és még ízelítőt is kaptunk a rendező és az író vitájából. Írtak egy epikus finálét, amire Bence nagyon büszke volt. Csomószor kérte Pétert, hogy tegye bele a filmbe, de a rendező nem engedett az elképzeléséből.

Szóba került Bódy Gábor ügynökmúltja, ami ha Bencén múlik, még hangsúlyosabban szerepel az Üres lovak-ban. A film mindkét hősének van egy befejezetlen ügye, haláluk után azért rekednek meg valahol kísértetként. A túlvilág ábrázolásában nem volt vita: „Mindketten voltunk a Filmarchívum épületében, és viszonylag hasmar előkerült, hogy legyen az a helyszín. Poros vetítőtermek, pókhálós filmes évkönyvek és Filmkultúra-számok a polcon. Az ő túlviláguk lehet ilyen.” Péter hozzátette, hogy ő elfogadna egy lerohadt, szocreál mozitermet a mennyország várótermeként.



A közös munka tényleg élvezetes lehetett számukra, hiszen már egy következő projekten dolgoznak. „Ez egy szórakoztató filmtörténeti kézikönyv lesz, ami szerkezetében a kilencvenes években népszerű lapozgatós szerepjátékos könyveket idézi meg. Azáltal, hogy hatásokra, összefüggésekre, kapcsolatokra mutat rá. Gengszterfilmes fejezetnél jelölve lesz grafikusan, hogy továbblapozhatsz Paolo Sorrentinóhoz. Vagy a szexfilmnél vissza lehet lapozni Ingmar Bergmanhoz, aki több 60-as és 70-es évekbeli szexfilmet ihletett a stílusával” - tekintett a jövőbe Bence.

A podcast vége fele kiderül, hogy miért lett Üres lovak a film címe, és azt is elmondták, hogy Nedeczky Dóra producer színre lépésének köszönhetően a forgatókönyvet kézbe is vehetjük majd. Ausztrics Andrea egy fanzine-t tervez a filmhez, amiben a szöveg mellett hazai művészek rajzai is helyet kapnak. A búcsúzás előtt Péter bemutatta a magyar kísérleti filmes szubkultúrát, illetve elárulta, lehet-e romantikus időtöltés a filmtekercsek elásása és rohasztása. Az Üres lovak vetítéseiről a film FB-oldalán találsz információt, a beszélgetést megtalálod Spotify-on, letöltheted Soundcloudról, illetve az alábbi lejátszóra kattintva hallgathatod meg: