A Berkeley látképe |
Az undergraduate oktatás négy éves és csak az utolsó két évben kell a diákoknak egy szakra specializálódniuk. Furcsa módon a négy éves tanulmány (és két évnyi szakosodás) után ugyanolyan diplomát kapnak a diákok, mint a magyar hallhatók öt év után.
Berkeley-n nincsenek szóbeli vizsgák, csak év végi zárthelyi és szemináriumi dolgozatok. Emellett a legtöbb kurzus elvégzéséhez évközben a diákoknak több, néhány oldalas dolgozatot is kell írniuk, melyekben egy specifikus probléma rövid de részletes elemzését kell elvégezniük - nagyban fejleszti a hallgatók írás- és érvelési készségét. Míg Magyarországon - ha emlékezetem nem csal - nagy, átfogó, nem különösebben rigorózusan érvelő húszoldalas dolgozatokat kell írni, itt a rövidebb, nem világmegváltó felismeréseket, hanem precíz érvelést vagy szövegelemzést számonkérő tanulmányokon van a hangsúly.
Az elsődiplomás diákok kétféle órára járnak: előadásra és szemináriumra. Az előadást a nagy világhírű professzor tartja, akinek nincs túl sok ideje a lelkes diákok kérdéseire. A szeminárium - amelyet talán TTK-s terminológiával gyakorlatnak is lehetne nevezni - az előadás anyagához kapcsolódik és tizenöt-húsz fős csoportokban zajlik. Ezeket nem a professzor tartja, hanem leginkább egy posztgraduális hallgató, akinek hivatalos neve itt GSI - graduate student instructor (az ország többi egyetemén TA - teaching assistant - a megnevezés). A diákok dolgozatait természetesen nem az elfoglalt professzor olvassa el és osztályozza, hanem a GSI. A diákoknak tehát igazi kapcsolata a GSI-jal van és nem a professzorral.
Nem csak elkényeztetett fehér diákok |
Mind az elsődiplomás, mind a posztgraduális képzés igen különböző azonban attól, amit Magyarországon megszokhattunk. Az elsődiplomás képzésben például nincsenek kötelező órák: a diákoknak minden szemeszterben lehetősége van választani az kurzus-kínálatból. Ennek a módszernek a nyilvánvaló előnyök mellett hátrányai is vannak: sok diák úgy diplomázik le, hogy soha nem látott egyetlen Antonioni- vagy Renoir-filmet sem.
A filmtörténeti képzés - kevés kivételtől eltekintve ez az összes amerikai filmprogramra igaz - lényegesen kevésbé központi jelentőségű, mint Magyarországon. Berkeley viszonylag jó helyzetben van a többi amerikai egyetemhez képest, hiszen az egyetem keretein belül működik a Pacifikus Filmarchívum, az ország egyik legnagyobb és legfontosabb filmarchívuma, ahol például több ezer magyar film is megtalálható. Az általános tendencia azonban az, hogy a professzorok azokat a korszakokat vagy rendezőket tanítják, amelyekről írtak már egy-két könyvet. Miután például Berkeley-re szerződött Anton Kaes, a német némafilm nagy szakértője, hirtelen megnőtt a német némafilmmel foglalkozó kurzusok száma.
Anton Kaes a német némafilm szakértője |
Berkeley volt a feminista elmélet legfontosabb szülőhelye a hatvanas-hetvenes évek fordulóján és a filmes tanszéken e tekintetben semmi nem változott a hőskorszak óta. Kaja Silverman, a feminista filmelmélet extravagáns kalapjairól is elhíresült nagyasszonya mind a mai napig tanít feminista filmelméletet és a posztgraduális szemináriumok között minden egyes szemeszterben van legalább egy, amely valamilyen módon kapcsolódik a feminista tematikához.
Amerikai specialitás az is, hogy külön kurzusok szólnak a különböző filmműfajokról - beleértve a pornófilmet, melynek egyes számú teoretikusa, Linda Williams, sok évig a tanszék vezetője volt.
A professzorok igen komolyan veszik az oktatást, nem utolsósorban a félév végi anonim hallgatói értékelések miatt, melyet a diákok az utolsó órán töltenek ki arról, hogy milyen volt az oktató hozzáállása, felkészültsége, humora, etc. Hasonló értékeléseket kapnak a GSI-ok is. Ezeket az értékeléseket nagy becsben tartják és az oktatók csak a kurzus lezárása után láthatják őket. A professzorok fizetési sávjának (a híres tenure-nek) meghatározásakor ezek az értékelések nagy súllyal számítanak. A professzor (és a GSI) tehát mindent megtesz annak érdekében, hogy a diák élvezze az órát. Ezeknek a diák-értékeléseknek egy informális változata megtalálható az interneten: www.ratemyprofessor.com.
Linda Williams a pornófilm teoretikusa |
Mint láttuk, az elsődiplomás képzés kevésbé kötött, mint Magyarországon - a diákok több kurzus közül választhatnak. Ha nem tetszik nekik a neorealizmus óra - vagy a neorealizmust oktató professzor - akkor egy másik kurzust választanak, például a pornófilm elméletét. A posztgraduális képzés azonban a Magyarországinál lényegesen szigorúbb. A posztgraduális hallgatóknak két éven keresztül kurzusokat kell hallgatniuk, melyek bár választottak, de le kell fedniük egyes szakterületeket. Ezután különböző - szóbeli, írásbeli és nyelvi - vizsgák következnek, melyeket a disszertációírás követ.
A posztgraduális képzés - a bölcsészkaron - hét éves. Ez nem elírás, az otthoni - és brit - hároméves PhD-ken itt csak nevetnek, mondván, három év alatt még elkezdeni sem lehet egy kutatási prodzsektet. A hét éves képzés utolsó évében a hallgató állásokra pályázik, és ha nem kap olyan állást, mely megfelelő lenne neki és a tanszéknek, akkor még egy évig hallgató marad. Ez furcsa eljárásnak tűnhet, de talán érthetőbb annak fényében, hogy a tanszék mindent megtesz annak érdekében, hogy a végzősök jó álláshoz jussanak, hiszen egy tanszék annál vonzóbb, minél jobb a 'placement record'-ja, tehát a tanszékről kikerülő hallgatók elhelyezkedési statisztikája. A tanszék számára a lehető legkínosabb, ha valaki a PhD után nem kap állást. Ezt elkerülendő még egy évig hallgatói státuszban tartják az ilyen végzős diákokat. Ennek következtében a legtöbb amerikai posztgraduális hallgatónak előbb van állása, mint diplomája.
Kaja Silverman a feminista filmelmélet nagyasszonya |
Berkeley a filmsznobok és a filmelmészek elefántcsonttornya. Elefántcsonttorony kategóriában azonban a legkellemesebbek közé tartozik.