A hatalom megerősítése
A 23 éves Rick Herbst az évtized filmes képzésének archetipikus alakja lehet, írja a New York Times. Herbst a múlt évben végzett a University of Notre Dame filmes iskolájában, ahol úgy tanult filmkészítést, hogy közben nem akart rendező lenni. Ezzel szemben: meglátása szerint a filmes képzés alkalmas a hatalmi struktúrák kiismerésére és a társadalmi hatások vizsgálatára.
"A társadalmi hatalommal és presztízzsel rendelkezők a film és a média képeit hatalmuk megerősítésére használhatják - a filmre úgyis kell tekintenünk, mint ami komoly erőket tud kifejteni azok felé, akik a társadalom szélén élnek vagy éppen nem rendelkeznek erős képviselettel", állítja Herbst. Népszerűsége miatt a film jelentős hatást fejti ki nagy tömegekre, és Herbst úgy gondolja, saját filmnyelvi képességeit pontosan ezen a területen kamatoztatná.
Olyan korban, amikor már az utcai gengszerek is DVD-lemezen küldik el egymásnak fenyegető felszólításaikat, és mind a terroristák, mind ellenfeleik rutinosak kommunikálnak a gondosan elkészített videófelvételeken, már nem meglepő, hogy az eredetileg a szórakoztatóipar számára szakembereket képző filmiskolák azok számára is vonzóvá válnak, akik egyébként magát a mozit nem tartják olyan érdekes szakmának, mint a jövő professzionális filmnyelvi lehetőségeit.
Kínálat-kereslet, avagy a korszerűtlen mozi
16.500 hallgató városrésze A dél-kaliforniai egyetem |
A kínálat és kereslet közötti rést érzékelve, a filmes oktatás gyakran lerövidíti a drága kerülőutakat, és végül másféle pályára terelik a hallgatókat. Így például a Wisconsin Egyetemen 1988-ban végzett Aaron Bell évekig küszködött a reklámok, tévéelőzetesek és alkalmi produkciók világában, míg végül a mozi világán kívül, a chicagói Modern Luxury Media magazinkiadó hirdetéseinek lett a tervezője. "Számtalan illúziója van az embernek, amikor kikerül a filmiskolából: szeretne bejutni a kreatív alkotók szűk körébe, de legtöbbször csak technikusként találja magát a filmgyártásban", mondja a 39 éves Bell a New York Timesnak.
A hallgatók néhány újabb generációjának a hollywoodi filmezés többé nem célja. Inkább a film új technológiái segítségével, a digitális eszközök demokratikus világában, a képalkotás költségeit néhány ezer dollárra szorítják le, és magát a mozifilm műfaját már egyenesen korszerűtlennek tekintik. Olyan messzi területeken építenek karriert, mint az igazságszolgáltatás vagy a hadsereg.
A University of Southern California nevű egyetemen, melynek filmes iskolája, a School of Cinema-Television az ország legrégibb ilyen intézménye (1929-ben alapították), a 16.500 hallgató mindegyike legalább egy filmes-televíziós kurzust elvégez. Az egyetem dékánja, Elizabeth Daley 1998-ban azt az alapelvet vezette be ugyanis, hogy a filmnyelv túlságosan értékes ahhoz, hogy csupán a filmkészítők szakmájára szorítkozzék. "A nagy vízválasztó azok között húzódik, akik értik és használják a média nyelvét, és azok között, akik nem. Ennek a tudásnak a lényegét mindenkinek ismernie kell."
Kreatív katonai víziók
Filmes oktatás Észak-Carolinában North Carolina School of the Arts |
Hendrie nem tartja valószínűnek, hogy valaha is dolgozni tudna a stúdiórendszerben. Miután egyre jobban demoralizálta az az igyekezet, hogy jelentéktelen filmek rendezői székébe ülhessen, megtalálta az ICT-t, ahol a munkája egy másik, mindig is meglévő érdeklődése felé terelte, és végső soron jobban ki is elégítheti benne szenvedélyeit.
Az elmúlt hetekben a baltimore-i utcai bandák körében egy árulásra figyelmeztető DVD-lemez ment körbe, melynek borítóján három hullát lehetett látni. A Közel-Keleten felbukkant, kivégzésekről készített borzalmas videókkal együtt ezek a legextrémebb arcát mutatják a filmnyelvi és vizuális kiműveltség társadalmi hasznosításának.
Új művészeti formák
A digitális kultúrával összekötve néhányan, filmes végzettséggel a filmipar határain túli művészeti formákkal foglalkoznak. Egyik ilyen példa Wes Pentz, aki DJ Diplo néven vált híressé, a Temple Universityn végzett 2003-ban. Itt az oktatók arra bíztatták őket, hogy találjanak új lehetőségeket a múzeumok, a szabadidő és egyéb területek világában. Pentz a filmzenék stílusán alapuló Hollertronix márkanévvel tört magának utat. A zenének van egy olyan mozgása, mintha filmet látnánk, és emiatt narratív hatása van, állítja Pentz, aki filmes tapasztalataihoz köti zenéje születését.
Ahogy a látókör egyre szélesedik, a filmoktatás egyre jobban kifejlesztheti gazdasági érzékeit. Régebben gyakran hosszú út vezetett a semmibe. Most Dale Pollock, a North Carolina School of the Arts - School of Filmmaking nevű intézmény dékánja szerint a legtöbben megtalálják a számításukat, és amit az iskolában tanulnak, más szakterületeken is tudják alkalmazni.
U.S.C. Cinema-Television vezetője pedig úgy gondolja, ezeknek a képességeknak a kiterjesztésében a filmes iskolák nagy szerepet vállalhatnak. Az intézményben több mint 60 kurzus van, ahol a hallgatók videó-, hang- és interneteszközökkel készítenek vizsgamunkákat - és ez Daley szerint még mindig nem elegendő. Legszívesebben az egyetem összes hallgatójának kötelezővé tenné a multimédia oktatást.
Néhány filmiskolai profil:
A Wisconsin Center for Film and Theater Research elsősorban Hollywood fényét ígéri hallgatóinak. Ez az intézmény rendelkezik az ország legnagyobb filmes és televíziós gyűjteményével. A filmes tanulmányok mellett minden évben nemzetközi fesztivált rendeznek, mely a mozgókép jelenét és jövőjét helyezi figyelme középpontjába.
A USC oklevelét 3 éves képzés után lehet megszerezni. Ez az iskola a filmes képességek kifejlesztését tűzi ki céljául, melynek során a hallgatók a mozi valamennyi aspektusával megismerkedhetnek: a forgatókönyvírással, a rendezéssel, a produceri feladatokkal, a fényképezéssel, a hanggal és a vágással. Különös hangsúlyt fektetnek a multimédiás, piacképes tudást nyújtó oktatásra.
A Temple University film- és médiaművészetek programja szintén tág látókört igyekszik megnyitni a hallgatók előtt. Az egyéni kifejezés és a szociális-politikai-gazdasági erők közötti feszültséget kutatja, melyek együttesen alakítják ki a kultúrát.
A Yale filmes programja különböző tudományágakat fog egybe. Filmtörténet, filmelmélet, kritika és egyéb mozgóképes médiatárgyak játsszák a főszerepet, de mellette szoros kacsolatban állnak a különféle nyelvekkel, az irodalommal, a szociológiával és a színházzal. A rendszer nagy szabadságot biztosít a hallgatóknak, hogy ők maguk állítság össze a lehetőségek közül a saját képzési tervüket.
A UCLA School of Theater, Film and Television az ország egyetlen egyeteme, ahol a színház, a film, a televízió és a média egy szakiskolában egyesül.