Miközben felfelé sétáltam a meredek lejtőn a Kiscelli Múzeum felé, kezdem megérteni, hogy milyen lehetett részt venni egy középkori várostromban. Persze az alkotók szándéka nyilván nem a megvilágosodásom volt, amikor kiválasztották a tatárjárásról és az esztergomi vár ostromáról szóló történelmi filmjük egyik forgatási helyszínéül, hanem az egykori kolostor és az alatta meghúzódó kazamata vonzotta ide a 13. században játszódó megaprodukció stábját.

A magyar-mongol-ausztrál-angol koprodukcióban készülő 1242 - A Nyugat kapujában előbb azzal került be a hírekbe, hogy egyik szerepére Kevin Spaceyt kérték fel, majd azzal, hogy a zaklatási botrányai miatt megtépázott hírnevű világsztár újabb perei miatt mégsem tudta elvállalni a szereplést. A film forgatása ettől még tavaly elkezdődött, és az év végén a Nemzeti Filmintézet az eredetileg megítélt 1 milliárd 268 millió forint gyártási támogatást további 1 milliárd 232 forinttal egészítette ki. Soós Péter készülő alkotása így már egyike a valaha készült legnagyszabásúbb magyar történelmi filmeknek, így kapva kaptunk az alkalmon, hogy belenézhetünk a munkálataiba.

Jeremy Neumark Jones / Fotó: Fülöp Flóra

A múzeum kertjében már majdnem sikerül elcsípni egy interjúra a rendezőt, amikor a lépcsőkön egy kis csapat gyűrűjében megérkezik a film egyik sztárja, hosszú vörös palástjának szélét produkciós asszisztensek cipelik utána. A főgonosz, Cesereani bíboros szerepét Spaceytől az ír Ray Stevenson örökölte meg, őt olyan filmekben lehetett már látni, mint A Megtorló: Háborús Övezet, a Thor vagy a tavalyi év váratlan indiai világsikere, az RRR, de az én szívemben mindig is a kőagyú és kőöklű Titus Pullo, az HBO kiváló és idejekorán lelőtt Róma című sorozatának egyik főszereplője marad. Mint a rendezőtől megtudom, ez az első napja a tízből, amit hazánkban tölt.

A vatikáni követség belép az épületbe, próba fog következni, úgyhogy követem őket a múzeum alagsorába. Az operatőr mutatja az utat, a szűkös és valóban középkori pincerendszerre emlékeztető folyosón nyüzsög a stáb, de koromsötét van, így mindenki telefonnal világít. A távolban fáklyafény, így ki lehet venni pár falfreskót és az indákat, amiket a film kedvéért futtattak a falakra. Végül sikerül eljutnunk a monitorokig, ahol éppen az egyik angol színész, a magyar szerzetest játszó Jeremy Neumark Jones gyakorolja a Béla név helyes kiejtését.

Balázs István Balázs operatőr / Fotó: Fülöp Flóra

A jelenetben Cesareane egy sötét folyosón halad végig egy fáklyával, a végén pedig összeütközik a szerzetessel – a találkozásukról elég annyi, hogy rövid és drámai. Jeremynek még van ideje készülni, mert a színészek helyett még csak a fénydublőrök mozgását figyeljük a képernyőn.

A próbát a rendező mellett felügyelő Balázs István Balázs operatőr (Pesti balhé, Űrpiknik, Háromezer számozott darab) először vesz részt egy ilyen nagyszabású nemzetközi produkcióban. Elmondása szerint Soós Péter rendezővel másfél évig készítették elő a filmet és komoly figyelmet szenteltek a jelenetek felsnittelésére, dinamikájára, mivel egy izgalmasabb megközelítést akarnak belevinni, mint amit általában a történelmi filmektől megszoktak a nézők.

Operatőri szempontból rendkívül izgalmas feladat, mert egy olyan korban játszódik, amikor még nem voltak mesterséges fényforrások. Vida Sándorral, a fővilágosítóval folyamatosan azon dolgozunk, hogy megtaláljuk azokat a fényeket, amik az éjszakában is természetesnek hatnak. Vannak nagyon hideg, kékes éjszakáink, és olyan is, amikor a holdfény helyett a tűz világítja be meleg fénnyel az egészet. Ez nagyon különleges”. Felidézi, hogy a filmet indító várostromnál és a tábori jelenetek forgatásánál is nagy szerencséjük volt a decemberi időjárással, pont olyan száraz és csikorgós hideg volt, mint amit elképzeltek.

Ray Stevenson / Fotó: Fülöp Flóra

A mongol hadsereg táborát Szilvásváradon, egy völgyben építették fel. Az operatőr Borvendég Zsuzsa látványtervező és csapatának munkáját is kiemelte. “Egy óriási mongol tábort kell megmutatni, amihez a végtelen pénz sem elég, de azért szerintem sikerült szépen megcsinálnunk. Nagyon jól működött a dolog, reméljük, hogy a visegrádi rész is ilyen jól fog.” A mongol színészekkel való munkát is élvezi. “Egész más érzés, hogy ott van egy teljesen más kultúra az arcokban és a kamera előtt. Érdekes, ahogy két világ találkozik, ad egy kontrasztot az egésznek.”

Az operatőrnek vissza kell fordulnia a monitorhoz, mivel Ray Stevenson közben átveszi a fáklyát, most végre rajta a sor, hogy többszőr lejárja az utat és bevilágítson a sötét folyosó minden beugrójába, amíg szembe nem találkozik a szerzetessel. A próba jól sikerül, így van egy kis időnk beszélgetni a rendezővel. Soós Péter elárulja, hogy a film alapötlete Sipos Kornél producertől származik. “A kezdet kezdetén, két és fél évvel ezelőtt felhívott a tervvel, hogy mi lenne, ha. Nagyon megtetszett az ötlet, így elkezdtünk gondolkodni, ettük a kolbászt, ittuk bort, és közben kitaláltunk a jelenetek sorrendjét.

Alapvetően úgy gondolták, hogy a filmnek a nemzetközi piacon kell érvényesülnie, ezért döntöttek úgy, hogy a főszerepekre ismert külföldi neveket kérnek fel. Kérdésünkre hozzáteszi, a pályázás és a külföldi partnerek megtalálása produceri feladat volt, amibe ő nem folyt bele, de ez vezethetett el ahhoz, hogy most itt állunk.

Soós Péter rendező az 1242 - A nyugat kapujában forgatásán  / Fotó: Fülöp Flóra

Nem akarunk akciófilmet készíteni, hanem arra keressük a választ, hogy a kán, aki az akkori világ legnagyobb hadseregével érkezik ide, miért dönt úgy, hogy mégsem folytatja az előrenyomulást, hanem visszafordul. Inkább visszamegy a Volgához, és megalapítja az Arany Hordát. Arra koncentrálunk, hogy mik motiválhatták a döntését.” A film műfaja tehát nem történelmi kalandfilm, hanem történelmi dráma – egy várostrommal fog kezdődni, de nem fognak dominálni benne a csatajelenetek. A cselekmény fele a mongol táborban, a másik fele az esztergomi várban játszódik, és a szereplők belső drámáját helyezi a fókuszába.

A mongol sereg jeleneteiben a színészek a saját nyelvükön beszélnek. “Itt főleg angol és mongol színészekkel forgatunk, és csak kis részt magyarokkal. Érdekes a nyugati és a keleti színészkultúra találkozása, kihívásnak tekintem, hogy ez a kettő megjelenjen a filmben. A mongol kollégáknak egészen más a ritmusuk. Náluk minden kimondott szónak komoly jelentősége van, ettől lassabb a beszéd, más a központozása, máshol vannak a hangsúlyok. Kérdeztem Jeremyt, hogy milyen a mongol kollégával együtt játszani egy jelenetben, és azt mondta, hogy sokkolta, amikor elkezdték összemondani a szövegeket. Már akkor hatalmas energiabombát kapott a partnerétől.” A szerepekhez is másképpen viszonyulnak: “A Batu kánt játszó színész, Bold Choimbol ilyenkor bizonyos értelemben a hagyományaik és a kultúrájuk képviselője.”

A forgatásra a „mongol színjátszás színe-javát” és a legjobb kaszkadőreiket is elhozták. “Sokan a családjukkal együtt jöttek. Egész mongol kolónia alakult ki Szilvásváradon. Ez egy kis település, mindenhol mongol arcokat lehetett látni, jöttek-mentek, bevásároltak, birkát vágtak a hotel parkolójában.” A csapatot még egy igazi sámán, az ulánbátori sámánmúzeum igazgatója is elkísérte, aki rituálisan megáldotta a szereplőket és az egész szilvásváradi forgatási helyszínt.

Fotó: Fülöp Flóra

A táborban játszódó felvételekkel már végeztek, így egy-két napja a teljes mongol küldöttség repülőre szállt, csupán két színész maradt hátra, akik még benne lesznek pár jelenetben. “A Kelet meg a Nyugat. Azt szeretném, hogy a filmből az derüljön ki, hogy ugyan nagyon sok a különbség közöttünk, de mégis kevesebb, mint azok a dolgok, amik összekötnek. Több a közös bennünk, mint ami elválaszt. Azt hiszem, hogy ez a legfontosabb, amit ez a film elmondhat.

A filmben két szerepet játszó Michael Ironside már szintén végzett a magyarországi felvételekkel. Soós Péter így nyilatkozik róla: “Először volt bennem egy pici óvatosság, de aztán azt láttam, hogy ő is ugyanolyan, mint bármelyik magyar színész, ugyanazon nevet és ugyanazokat a poénokat süti el. Megkérdezi, hogy ugye, gondolsz majd rá a következő filmedben. Pedig egy világsztár, aki több mint 300 filmben, sorozatban, tévéfilmben dolgozott már életében.

A próba után jön a tényleges felvétel, így csendben a háttérbe húzódok. A színészek profik, pár csapó és meg is van. Utána megtudom, hogy a mai napon még Batu kán egyik rémálmát forgatják, majd a produkció átköltözik Visegrádra, ami az esztergomi várat fogja helyettesíteni. Ide fog megérkezni a várvédő Ákos kapitányt alakító Eric Roberts is. A tervek szerint a film február végéig forog, a végeredményt pedig az idei év végén láthatjuk majd a mozikban. Soós Péter elmondta, hogy Kínából, Szaud-Arábiából és Dél-Amerikából is vannak már érdeklődők a forgalmazására.