"Majdnem tíz éve kezdtük írni a forgatókönyvet, először csak saját örömünkre. Rengeteg változat készült, részt vettünk vele workshopokon is, míg másfél éve végül eljutottunk arra a pontra, hogy ebből a tervből valóban film lehet" - osztotta meg velünk Móray Gábor. "Az alaptörténet az idő alatt nem változott, csak a figurák váltak markánsabbá, a kalandok pedig feszesebbé."
Móray Gábor és Dési András György (fotó: Kántor László)
A kisfilmjeikben is mindig groteszk, felszín alatti világokat bemutató (A pofon, Jocó, A 639. baba, Az utolsó kép, Valaki vacsorára, Búcsú) alkotópáros úgy látja, hogy számukra könnyebb ketten rendezni, mert remekül kiegészítik egymást. "Bár van, hogy nem értünk egyet, de mindig meg tudjuk beszélni, még a forgatás előtt. Minket ez a kettős lét megerősít. Két agy és négy szem lát el egy feladatot. Ez az első nagyjátékfilmünk, amelyet ráadásul zömmel éjszaka forgatunk, így ha valamelyikünknek lankadna a figyelme, tudja, hogy ott van a másik is" - tette hozzá Móray, aki szerint azért is jó párban dolgozni, mert meg tudják osztani a feladatokat, így amíg Dési András György instruál, ő interjút tud adni nekem.
A kezdetekben Tikos pizsama munkacímű alkotás főszereplője, Novák (Czukor Balázs), repülőgépek feketedobozait szervizelő, inszomniával küzdő fiatalember. Mivel amúgy sem tud aludni, szürke és egyhangú nappalai után beleveti magát a szürreális éjszakába, ahol egy furcsa társasággal egyre hihetetlenebb kalandokba keveredik.
A pizsamában bóklászó Czukor Balázs örömmel olvasta forgatókönyvben, hogy alvászavarral küzdő fiatalembert kell alakítani, bár az alkotás meseszerűsége miatt ez szinte nem is fog látszani a főszereplőn. "Novák behatárolt életet él: felkel, elmegy dolgozni, ahol nem sok minden történik vele, majd egyszer csak kitör. Remek színészi feladatnak tartom azt a kettősséget, ami a főhős nappali és éjszakai énje között húzódik. Van egy erős váltás a karakter fejlődésében, amelynek megformálása minden színésznek ajándék" - mesélte Czukor.
Czukor Balázs (fotó: Kántor László)
Novákot nem csupán az álmatlansága, de az életében beköszönő változások miatt rá váró felelősség is az éjszakába űzi. Itt találkozik Flórával, a húsz év körüli, még önmagát is kereső, tengődő lánnyal. "Nem jár egyetemre, szabadon él, bulizgat, keresi magát a világban. A főhős már idősebb, komolyabb kapcsolatra és a kötöttségekre vágyik inkább. Számomra a legérdekesebb ebben a karakterben, hogy mi az, amit megtetszik neki ebben a lányban. Talán jó neki valakivel hirtelen újra megélni a fiatal korát, hebrencskedni egy kicsit" - írta körül a szerepét Pálos Hanna.
Pálos Hanna (fotó: Kántor László)
Anger Zsolt a karakter belső megformálásán túl mindig nagy hangsúlyt fektet a szerep külső jegyeire is, most éppen rikító kék kontaktlencsében alakítja a banda fejét: "Amikor egy forgatókönyvet kézbe fogok, az első lépcső mindig az, hogy elkezdek róla fantáziálni. Milyennek fogja látni a néző? Hiszen a moziban nagyon nagy hangsúly van a látványon. Olyan, mint egy maszk: ha jól használod, akkor nem álcává válik, ami mögé elbújhatsz, hanem nagyon erős kifejezőeszközzé". Ezért sokat egyeztetett Berzsenyi Krisztina jelmeztervezővel is. Volf, a banda meghatározó alakja, Novák ellenpontja: "Antagonistát játszani mindig hálás. Ez a pasas a budapesti éjszakának az összes szürreális szélhámossága, álomszerű vadsága, és a törékenysége egy csomóba gyúrva. Azért fogalmazok ilyen költőien, mert annak idején, amikor a rendezőpárossal elkezdtünk beszélgetni a filmről, akkor ők egyértelműen azt sugallták, hogy olyan világot akarnak létrehozni a budapesti éjszakában, amiben nem tudjuk eldönteni, hogy ébren vagyunk-e vagy álmodunk. Nagyon izgalmas feladat."
Anger Zsolt a a rendezőkkel konzultál (fotó: Kántor László)
Kovács Krisztiánt, aki Gida szerepét alakítja, Nemes Gyula filmjeiben ismerhettük meg, ő játszotta az Egyetleneim főhősét, és a rendező most készülő, Zéró című alkotásában is feltűnik majd a vásznon. "Provokatív figura, aki csomó bizonytalanságot ültet el Novák fejében és ezzel együtt a néző fejében is, így erősítve a film szürreális jellegét. Akkor jó az alakításom, ha kiismerhetetlen figura lesz belőle" - számolt be a színész, akinek az jelenti a legnagyobb kihívást a szerepben, hogy sokkal extrovertáltabbak kell lennie, mint amilyen az ő saját habitusa.
Kovács Krisztián (fotó: Kántor László)
A film történetéhez méltó módon a rendezők és a producer is a pesti éjszakában találtak egymásra, egy forgatókönyvíró legénybúcsúján. Kántor László, aki folyamatosan keresgéli az új témákat és a tehetséges fiatal filmeseket, kreatív producernek tartja magát: "Szeretem már a szinopszis vagy treatment fázisától végigkövetni egy film létrejöttét, örülök, ha dramaturgként is belefolyhatok a munkálatokba. A stáb tagjait és a szereposztást is együtt beszéltük át a Dési-Móray alkotópárossal. Pszichológiai okból javasoltam nekik, hogy Csukás Sándor operatőrön kívül, most ne az állandó kollégáikkal dolgozzanak. Ez az első játékfilmjük és szerettem volna, ha nem a megszokott közegükben forgatnak" - osztotta meg Kántor László, aki standfotósként is dolgozik a forgatáson. "Így még inkább a stáb része tudok lenni, és nem csak a ritkán kilátogató rettegett producer."
(fotó: Kántor László)
"A nagyvárosokban az emberek 70-80 százaléka szenved valamilyen fokú álmatlanságban. Minden metropoliszban lakó ember valamilyen szinten kettős életet él. Nem csak a budapesti éjszakai élet lehet otthonos, sok néző számára ismerős lehet ez a probléma, ezért gondolom, hogy jó közönségfilm lehet belőle. De megvan benne a potenciál, hogy fesztiválsikere is legyen"- válaszolta kérdésünkre a producer.
Az éjszakám a nappalod 269,5 millió forintos gyártási támogatást kapott a Magyar Nemzeti Filmalaptól. A filmet előreláthatólag 2015 tavaszán láthatjuk a mozikban.