Az eredeti reklámfelhalmozás Pac-Manjei hazánkban harmadszor verődtek össze a kollektív emlékezet fridzsidere előtt, de a nagy tolongásban idén sem tudták megvárni a meghitt hajnalt, ezért már sötétedéskor nekiestek a sokszor lerágott csontoknak, édes cukormázba vont keserű piruláknak, tejszínhabtól fröcsögő aszalt szilváknak, megsavanyodott keleti édességeknek és egyszerű kétszersülteknek. A közös zabálás az emberiség ősi és kiolthatatlan vágya, és nemcsak közösségépítő, de az evés tárgyának specifikálódása óta kulturális, népművelői tevékenységnek is tekinthető. A jól megválasztott reklámok felfalása ugyanis mind a tudatos fogyasztót, mind a termék előállítóját segíthetik abban, hogy egy év múlva még jobban válasszák meg a közös falatokat, és addig is óvatosabban süssenek-főzzenek és lakmározzanak.

A Reklámzabálók Éjszakájának ötletadója egy nagytorkú francia, Jean Marie Boursicot, aki tízéves korában kapta első reklámtekercsét egy (talán éppen sztrájkoló) mozigépésztől, és azóta is serényen gyűjti a kereskedelmi célzatú kisfilmeket a világ minden tájáról, majd adja őket bérbe (szintén kereskedelmi célzattal) az önmagukat felvilágosultnak tartó rekláméhezőknek. A tekercskirály egyedül az asztali etikett szabályait nem osztja meg bérlőivel, így fordulhatott elő, hogy az egybegyűltek az ínyenc falatok mellé is csipszet ropogtattak és gumiitalokat döntögettek. A Kongresszusi Központ nagytermében a különböző blokkokba sorolt filmecskék a színpad fölé kifeszített vásznon futottak, ám a közismerten osztott-figyelmű nézők kedvéért még vagy három screen mosolygott a központi vászon közvetlen közelében, hogy bolti hűtőszekrényként hirdesse a szponzorok emblémáit. Az épület folyosóin feltörekvő és leszálló ágban lévő vállalkozások, ismert és ismeretlen márkanevek tömték be a bámészkodók száját, és akinek igazán szerencséje volt, az szemből is megcsodálhatta az energiaitalt osztogató félmeztelen lánykákat. Mindenki jelen volt, aki számít, csak azok nem, akiknek otthon nagyobb képernyőjük van.

Az ízléstelen körítés és a figyelemelvonó optikai effektusok nem csaphatták be a reklám kendőzetlen bájának szerelmeseit, hiszen ők meg tudták különböztetni a reklámot (körülbelül félperces, ötletes kisfilm) a reklám reklámjától (designstúdiók szép egyenlányai) és a reklám reklámjának reklámjától (energiaitalt osztogató csinos lány melle bimbaja) is. A hivatalos program mellett az egymás csámcsogásában is gyönyörködő tömeg a nagyteremben olyan izgatottan viselkedett, mint a Knight Rider folytatását váró szombathelyi kisgyerek, aki némettudás híján sokkal jobban élvezi az Ö1 reklámjait, mint Michael és KIT heideggeri mélységű vitáit. A felfokozott hangulatnak köszönhetően szinte minden reklámfilmes geg működött a nézőtéren – ez a közös zabálás legnagyobb érdeme.

A legnagyobb tetszést – Ardai Tamás és Sas István nosztalgiahullámként érkező válogatásblokkjait leszámítva – a nagy multik ön-reflexív reklámjai (gyönyörű az orrom, csak eltömődött, ezért nem érzem, ha pukizom), a társadalmi célú hirdetések (ne vezess ittasan, ne viselj szőrmét, AIDS-esen is vállalj közhivatalt – bocsánat) és a kezdetlegesnek számító, harmadik világbeli alkotások aratták. Sajnálatos módon a programban a nagyobb támogatók reklámblokkjai is szerepeltek, így az elmúlt évben előkerült, világszenzációnak számító korai Bergman-reklámok helyett a NIVEA bársonyos-mosolygós arcait kellett számtalanszor megcsodálnunk. Félreértés ne essék, a svéd mester megélhetési művei nem is voltak tervbe véve, de egy igényes fesztiválnak illene figyelemmel kísérnie a reklámvilág legfrissebb híreit, eseményeit, arról nem is beszélve, hogy számtalan sikeres és elismert rendező kezdte (vagy folytatta) pályáját a reklámszakmában (Roy Anderssonra, a Dalok a második emeletről rendezőjére mindkét kijelentés igaz).

Hiába futott az ősember a méregdrága CGI-dinoszaurusz elől, hiába szippantotta be a kutyagumi-szippantó a „lájtos” üdítőt fogyasztó hölgyikét, az est legmegdöbbentőbb alkotása egy szenegáli ételízesítő hagyományosan fantáziátlan és megdöbbentően célratörő reklámja volt. Pufók feketék tömött tálakról falatoznak, a fogyasztás és zabálás élvezetétől meghatódva belemosolyognak a kamerába, majd egy bársonyos férfihang kijelenti: ROF DAFA SAF. Ámen.

fotók - Köllő Killa
19:00 Kapunyitás

Meleg előételek:
20:00 Köszöntő
20:05 Megnyitó show

Levesek:
20:15 I. külföldi reklámblokk
20.55 "Tavaly ezt zabáltátok!" A 2002-es Reklámzabálók Éjszakája sikerei

Főételek:
21:05 Vodafone Reklámzabálók Kreatív Verseny indulóinak bemutatása
21:30 Toy Division koncert
21:45 II. külföldi reklámblokk

A szervezők mesterszakácsának ajánlata:
22:30 Nivea Saga
22:35 Ardai Tamás reklámfilmjei
22:45 L'Oreal összeállítás

A konyhafőnök ajánlata:
22:50 III. külföldi reklámblokk
23:35 Feeling '85 - Válogatás Sas István reklámfilmjeiből

Köretek:
23:45 Vodafone Reklámzabálók Kreatív Contest díjátadása és a győztes filmek levetítése
23:55 A Vodafone Reklámzabálók SMS díjainak átadása
00:00 Régi idők társadalmi célú reklámjai - Válogatás a Magyar Nemzeti Film Archivum reklámfilmjeiből

Desszertek:
00:15 Macskássy Gyula eddig még nem látott alkotásai
00:25 Zabálás hajnalig - Külföldi reklámfilmcsemegék

20 órától folyamatosan: támogatóink promóciós versengése