Az MTV és az MMK szövetséget kötött azért, hogy irodalmi művek tévéfilmes adaptációit, történelmi témájú, valamint gyermek- és ifjúsági tévéfilmeket készítsenek – az anyagiak mellett szellemi és technikai erőforrásaikat egyesítik. Az együttműködés hároméves időtartamú, a Magyar Televízió 2007-2009 között évente 250 millió, összesen tehát 750 millió forintot fordít erre a vállalkozásra, csakúgy mint az MMK. A megállapodás nem zárja ki további filmek gyártását akár további koprodukciós együttműködés keretében, akár közös támogatással, közös pályázati kiírással.
„Nem a Magyar Televízió feladata, hogy nagyjátékfilmet gyártson” – szögezte le Sipos Pál, az MTV kulturális főszerkesztője a filmhunak. A köztelevízió tehát továbbra is tévéfilmben látja a gyártás lehetőségét: „Ez a mi műfajunk, a világ közszolgálati televíziói is ebben a hosszban és képméretben gondolkodnak. Az amerikai és angol közszolgálati televíziók sem csak high concept sorozatokat készítenek, gyártják mellette a kosztümös drámákat is.”
Lengyel Balázs, az 1848-49-es forradalom és szabadságharc idején játszódó A szebeni fiúk című regényéből feldolgozott alkotást 2008 márciusában láthatják a mozikban, majd a tévéfilmet ugyanebben az évben ősszel a képernyőn. Készül gyerekeknek szóló animációs tévéfilm-sorozat a Futrinka utcát, a Cicavíziót, a Mazsola és Tádét megálmodó Bálint Ágnes Az elvarázsolt egérkisasszony című meséjéből. Ezzel az adaptációval 2008 végén, karácsonykor lepi meg az MTV a gyermeket. „Nekem az egyik kedvenc regényem, teszteltem a gyerekeimen, és a mai napig működik. Rejtély, hogy amikor a Bálint Ágnes a televíziónál dolgozott, miért pont ebből az egy művéből nem készült film.” – válaszolta Sipos Pál a miérteket firtató kérdésünkre.
Kosztümös-kalandos tévéfilm-sorozat is készül. Jókai Mór regénye alapján a Szegény gazdagok tévéfilm-változata várhatóan egy évvel később, 2009 őszére készül el - pályázat útján, koprodukcióban. „A Jókai regények nyelvezete ma már csak nehezen érthető – a filmkép által azonban át lehet hidalni a százötven évnyi nyelvi korlátokat. A könyvtári kölcsönzési statisztikákban látszik, hogy a Szegény gazdagok mai napig az egyik legnépszerűbb könyv. Végigolvasva pedig kiderült, hogy beleférhet abba a költségkeretbe, ami rendelkezésünkre áll, sőt még szerényebb is a szintén a versenyben futó A lőcsei fehér asszonyhoz képest. Nem utolsósorban a Szegény gazdagokat tizenegy nyelvre fordították le, úgyhogy viszonylag könnyen lehet hozzá koprodukciós partnert felhajtani.” – magyarázta a választás szempontjait Sipos Pál.
Szegény gazdagok, újra a képernyőn?
Bara Margit és Benkő Gyula Bán Frigyes 1959-es feldolgozásában |
„Röhejesnek tartom, hogy a gyerekeimnek élő, vizuális képe van arról, hogyan élhettek Jane Austen hősnői a XIX. században, miközben a magyar irodalom klasszikus alkotásaiból a hetvenes évek óta nem készültek igényes feldolgozások, amelyek egy hiteles, múltbeli környezetet mutatnak.” Hogyan lesz elég a hiteles múltbeli környezet megteremtésére a három felé oszló másfél milliárd forint? „A Nyócker 80 millióból készült, ennek a duplája áll rendelkezésre Az elvarázsolt egérkisasszony esetében – és ebből kijön a tévésorozat és az egész estés változat is.” A szebeni fiúk gyártásának tervezésekor segítségükre voltak a Régimódi történet forgatásakor szerzett tapasztalatok. „Láttuk, mire volt elég és mire nem volt elég a pénz. De nagyjából hasonló kellék és díszlet igényei vannak – úgyhogy ezek az összegek pontosan elegendőek lesznek a megvalósításhoz.”
De hogy a megfelelő apparátus hiányában hogyan lesz mindez megvalósítható, az Sipos Pál számára is kérdéses. „Most legalább megmondtuk, mit, mennyiből, és mikorra szeretnénk.” A pályázat nyílt, A szebeni fiúk és Az elvarázsolt egérkisasszony esetében a MTV biztosítja a forgatókönyvet. A Jókai mű esetében pedig a hat rész cselekményvázlatát adják, az első epizód komplett irodalmi forgatókönyvét, gyártási megvalósítási tervet, színészjavaslatokat várnak a pályázóktól. A második fordulóba továbbjutó háromnak már a technikai forgatókönyvet kell elkészíteni – amelyeket az MTV megvásárol.