Harmadik tévéjáték pályázatát zárta május végén az MMK – ezúttal az ORTT nélkül és a szétosztható pénz is kevesebb volt. Míg ugyanis az első közös kiíráskor a rendelkezésre álló keret összesen 800 (felenként 400-400), tavaly pedig 700 millió forint volt, idén az MMK – egyedüli pályáztatóként – a három évvel ezelőtti summa ráeső részének megfelelő összegből, azaz 400 millió forintból írta ki a pályázatot. Ráadásul most a megítélhető támogatás mértéke is alacsonyabb volt az eddigieknél: a kiválasztott produkciók összköltségének 60 százalékára korlátozódott, szemben az előző két alkalom 80 százalékos támogatottságával. A fokozatosan soványodó keret ellenére az elmúlt években az MMK-ORTT kezdeményezés volt az egyetlen hathatós kísérlet arra, hogy a műfaj kilábaljon abból a helyzetből, amelybe a rendszerváltás után került: az elmúlt bő másfél évtizedben csak elvétve készültek tévéjátékok, tévéfilmek.
![]() |
Évente 70 tévéjáték
Dömölky János: A tenger csendje (1966) |
![]() |
"a médiumok szórakoztató jellege" |
Az MMK-ORTT pályázat a televíziókat is kimozdította a holtpontról: a kiírók által összeadott 800 millió forintot 2003-ban az MTV és a Duna Televízió 200-200 millió forinttal fejelte meg, amelyet a pályázaton támogatott produkciók számára részben pénzben, részben gyártási szolgáltatásban bocsátottak rendelkezésre. Igaz, a pályázaton való részvételt az MMK mintegy el is várta a televízióktól. Mindhárom kiírás szerint ugyanis filmelőállítók (produceri irodák) és országos vételkörzetű és földfelszíni, illetve közszolgálati televíziók pályázhattak. A médiumok bevonását segítette a kiírás azon – gyakorlati szempontokat figyelembe vevő - kitétele is, miszerint ha nem televízió, hanem filmelőállító indult, a pályázati anyag benyújtásakor csatolnia kellett a fenti műsorszolgáltatók valamelyikének az elkészült alkotás bemutatására vonatkozó szándéknyilatkozatát. Ugyancsak a televíziók részvételére buzdított, hogy a pályáztatók a támogatás mértékét az alkotások gyártási összköltségének 80 százalékában maximálták, és az indulóknak már a pályázati dokumentáció benyújtásakor rendelkezniük kellett a fennmaradó 20 százalékos önrésszel - amely lehetett a műsorszóróktól származó készpénz, illetve gyártási kapacitás.
A filmesek műfaj iránti elkötelezettségét mutatja, hogy az első, 2003-ban meghirdetett ORTT-MMK tévéjáték pályázatra 120 anyag érkezett – ebből, formai okokból 66 került a bírálók elé, s végül 13 alkotás részesült támogatásban. Igaz, idén a pályáztatásban magára maradt MMK a nyertes alkotások összköltségének nem 80, hanem csak 60 százalékát állta, így tehát az önrész is - éppen az eddigiek - duplájára emelkedett. Durst György producer, a Duna Televízió fődramaturgja szerint ennek köszönhető, hogy csökkent a pályázók száma: idén csak 38-an próbálkoztak.
![]() |
Egy a kevés közül
Mészáros Péter: Stammbuch |
Durst György szerint ez a megoldás ráadásul tisztább körülményeket teremtene a pályáztatásban is, mivel véleménye szerint – az MMK legnagyobb igyekezete ellenére is – a rendezők a tévéjáték pályázatokat gyakran nagyjátékfilmes ötleteik megvalósítására szeretnék felhasználni. “Önkorlátozásra lenne szükség” a filmszakmában – mondja, és ez alatt nem csak a kiírásoktól eltérő próbálkozásokat érti, hanem azt is, hogy a pályázók sokszor az elnyerhető támogatás felső küszöbét célozzák meg, még akkor is, ha az adott produkció jóval kevesebb pénzből kihozható.
Durst György felvetésére a Duna Televízió kulturális alelnöke, Pörös Géza a filmhunak úgy reagált, hogy a magát részben kulturális televízióként meghatározó csatorna örömmel vállalná tévéjátékok folyamatos gyártását, azonban soha nem kaptak akkora költségvetési támogatást a kulturális kormányzatoktól, hogy telt volna a műfajra. Hasonló választ adott tavalyi megkeresésünkkor Rangos Katalin, az MTV műsorpolitikai főtanácsadója is.
![]() |
Remekmű 1986-ból
Molnár György: A varázsló álma |
Esztergályos Károly szerint a televíziós művészet sorvadásával óriási veszélybe került a filmszakma is. Az MTV egykori drámai főosztályának tévérendezői mellett ugyanis a frissen végzett filmrendezők, dramaturgok is állandó „gyakorlási lehetőséghez” jutottak, a képernyőn keresztül a színészeket, és a feldolgozott kortárs irodalmat széles közönség ismerhette meg. „Pótléktelevízió az, amit ma kapunk, amelyet minden kormányzat a saját céljaira, saját szócsöveként használt fel. Ma alig készülnek olyan tévéművészeti alkotások, amelyek a kulturális örökséget gazdagítanák.” – mondja.
Esztergályos szerint bár az utóbbi három évben az MMK-ORTT kezdeményezésre „valami elindult”, még korai lenne a műfaj újjászületéséről beszélni. A rendező ugyanis úgy gondolja, a műfaj jelenlétéhez” legalább kéthetente be kellene mutatni egy újabb darabot,„de az optimális eset a heti premier lenne.” Ez egy évben 52 tévéjátékot, tévéfilmet jelent. Az eddigi három MMK-ORTT pályázaton összesen 25 alkotás részesült támogatásban.