A generációs kiszorítósdi
Janisch középgenerációs rendező, munkássága tipikus példája a rossz időben, rossz helyen elméletnek. Az idősebb generáció politikai szempontból szerencsés helyzetben alkothatott. Bár nem lehetett szabadon beszélni, a rendszer ellen nyíltan lázadni, de az utalásos beszédmód eljutott a határokon túlra is. A kultúrpolitika támogatta a filmet, ami ablakként és szelepként funkcionált, fontos művészeti ágnak tartották. Ez jót tett a filmnek is, finomította a filmnyelvet, a sorok között olvasás izgalmassá tette. A rendszerváltás idején azonban ez forma aktualitását vesztette, ma már bárki szabadon és nyíltan elmondhatja a véleményét, így az utalásos beszédmód lényegtelenné vált. Nem véletlen, hogy ez megtorpanást eredményezett az idősebb rendezőgeneráció körében. „A mi
A trilógia első darabja |
Felgyorsult minden, az átalakulás új kérdéseket vetett fel. „A mi generációnk nem tudott ezekre, a felmerülő kérdésekre konkrét választ adni, más kérdés, hogy nem is nagyon akart. Nem érdekelt minket a politika, mindenki kicsit elvontabb témák felé fordult, vagy irodalmi adaptációkat készített. Olyan történeteket, melyek megnevezhetetlen korban, téren és világon kívül játszódnak. Egzisztencialista, az általános emberi létezéssel kapcsolatos kérdéseket boncolgató filmeket.” Eközben felnőtt egy új generációja a mozinézőknek, teljesen más elvárási szinttel. A rendezők között is megjelent az új generáció, akik diplomafilmként készíthették el első nagyjátékfilmjüket. „A lehetőség jelentette számukra az áttörést. A mi generációnkat az előző fojtotta, így abszurd módon 35-40 évesen kaptuk meg az első lehetőséget. Az egész generáció, szinte minden tagja pár filmmel rendelkezik csak. 47 éves emberekről van szó három filmmel. Én szerencsére kivételes helyzetben vagyok, 6 évente csinálhatok filmet. Nekünk két lehetőségünk volt: kísérletezés a BBS-ben vagy rendezőasszisztensként végigjárni a hierarchikus szamárlétrát. Az ifjonti hév azonban közben elmúlik, 40 évesen nem ugyanaz az ember, mint 25 évesen volt. Más ellen lázadunk most, mint akkor tettük volna. Más kérdés, hogy nekik nincs az előző rendszerhez különösebb kötődésük, számukra historikus múlt az, ami nekem a napi jelen idő volt 17-20 évvel ezelőtt. Ők tökéletesen összetalálkoznak azzal a nézőréteggel, akik most a kérdésekre várják a válaszokat.”
Hatások
Janisch 1984-ben végezte el a Főiskola rendező szakát, Fábri Zoltán osztályában. Elmondása szerint horrorfilmes szeretet volna lenni. „Amikor lediplomáztam és elkezdtem dolgozni, horrorfilmes akartam lenni, de a thriller filozofikusabb oldala érdekelt. A műfaj kelet-európai lehetőségeit boncolgattuk, de általában azokat a történeteket szeretem, amik nem véresek, a buta ijesztgetés nem érdekel. A most népszerű filmeket rendszerint unom, mert a képek nem hordoznak titkot, csak váratlanul sokkolnak. Ez kiszámíthatóvá teszi a filmet, és azt nem szeretem. A kép önmagában nem képes megijeszteni a nézőt - bármennyire is borzongató vagy rossz érzést kelt egy elmosódott fura figura - a hang hatására ijed meg a néző. Soha nem primitív módon kell a hangot használni, hanem ahogy Hitchcock is tette. Igazi nyelvművész volt, a műfajon belül nagy hatással volt a filmnyelvre.”
Egy Janisch-példakép |
A trilógia
Janisch Attila mindhárom filmjében az idővel játszik. Első nagyjátékfilmje az Árnyék a havonhárom nap összekavart időrendű története, de struktúráját tekintve, meglehetősen lineáris történet. A trilógia második darabja, „a Hosszú alkony már a Másnap történetbonyolításához hasonlóan működött. Ott azonban nem az idő az érdekes, hanem a valóság és álom közötti átmenet. A Másnapban is keveredik az álom és a valóság, de a kérdés az, hogy minden, amit cselekszünk, valóságos-e. A valóság nézőpont kérdése, bármit is mutat a fizikai látlelet. Olyan filmeket próbáltunk csinálni, amelyek nem az időre vannak felfűzve, melyek szakítanak a hagyományos elbeszélői stílussal. Nem az idő dominál a történetben, a filmekben az idő egy roncsolt állapot. Ez persze megnehezíti a befogadó helyzetét, hiszen ha görcsösen meg akarod érteni a történetet, félúton elveszel. Ez játék az idővel, hagynod kell magad elveszni ebben, s a legvégén áll össze a történet. Elindul, idő közben valahol szétesik, majd újra összeáll valamilyen formában. Olyan, mint az örvény. Ha az elején megijedsz, és kapaszkodókat keresel, akkor még inkább szétcsúszik a történet.”
Mindhárom filmre jellemző a sajátos elbeszélésmód, történeteit több idősík bevonásával és összekeverésével bonyolítja, fontos szerepet kap filmjeiben a táj, mely szereplői érzelmi állapotát fejezi ki. „A feszültség és a titok, amely a képekből, a tájakból, a ki nem mondott, vagy szándékosan elhallgatott mondatokból sugárzik, a film legfontosabb eleme. Éppúgy, mint a Hosszú alkony esetén is, a gondolatokat ébresztő titokzatosság és a képekben rejlő, de valójában megfoghatatlan feszültség okán. Azonban van egy nagy különbség a Másnap és a Hosszú alkony között. Míg a korábbi a televízió képernyőjén is szinte teljes élményt adott nézőjének, addig a Másnap a tágas horizontjaival, széles látképeivel és a napégette mély tónusú színeivel, a fojtogató hanghatásaival csak a moziban adja a teljes audiovizuális élményt.” Janisch filmjeinek fontos eleme a képi világ, és az, hogy figurái szélsőséges helyzetbe kerülnek, egy ismeretlen környezetbe, ahol minden bizonytalanná válik, ahol semmi sem ugyanolyan, mint megszokhattuk. A külvilág fenyegetővé válik, amiatt, hogy a néző érzi, valamiféle furcsa, vészjósló dolog következik. A Másnapban eleinte úgy tűnik mindenki bolond, csak főhősünk nem.
Janischt leginkább egzisztencialista kérdések foglalkoztatják, s Hitchcockhoz hasonlóan a bűn, s annak működésmechanizmusa érdekli. „Az ember a hétköznapokban nem foglalkozik a morállal, bűnnel, vagy bűnbe eséssel, azzal, hogy ő is kerülhet olyan helyzetbe, hogy bűnös lesz. Rendszerint azt gondoljuk magunkról, hogy stabil morális helyzetben vagyunk, a mi életünk megingathatatlan. Tisztában vagyunk azzal, mi az igazság, mi a morál vagy azzal, mi a jó. Aztán jön egy olyan szituáció, amely rákérdez arra, hogy ki is vagy te valójában, és akár nagyon nagy meglepetések is érhetik az embert. A bűn mégis inkább, a közösség és egyén viszonylatában érdekelt, hogy egy közösségi akarat hogyan csapódik le egy egyéni akaratban, aminek az egyén nem tudja az okát. Engem nagyon foglalkoztatott a gonoszság vagy a rossz filozófiája, hogy hol kezdődik a bűn, a bűn története érdekel. A Másnapban is a dolog tragikus természetrajzára akartunk rávilágítani, és arra, léteznek bonyolultabb ok és okozati összefüggések.”
A trilógia vége - részlet a Másnapból |