Kapcsolódó anyagok

Augusztustól itthon is látható a zseniálisan szerkesztett, pörgő tempójú rock-doku. A film külföldön digitális formában (DVD-n) került bemutatásra, nálunk is többnyire így jelenik meg, de lesz belőle 1 celluloid kópia is. A 2005-ös Titanic Filmfesztivál közönsége már tavasszal láthatta.

A kiélt sármőr és az őrült zseni
Courtney Taylor és Anton Newcombe
A DIG! - Ezt kapd ki! két rebellis zenészegyéniség barátságának és rivalizálásának története. Az egyedülálló dokumentumfilm készítői 7 éven keresztül követték kamerájukkal Anton Newcombe-ot, a Brian Jonestown Massacre és Courtney Taylort, a Dandy Warhols frontemberét, és az így készült felvételekből állították össze sajátos rockumentary-mozijukat.

A két zenekar tagjai között már megismerkedésük pillanatában teljes volt az egyetértés abban, hogy nem hódolnak be a zeneipar követelményeinek. Kreatív elképzeléseik megvalósítását azonban nagyon is eltérő módon képzelték, ami végül oda vezetett, hogy a két csapat útja végérvényesen szétvált.

Ondi Timoner a rendelkezésére álló 1500 órányi nyersanyag és Courtney Taylor kommentárjai segítségével Anton Newcombe portréját rajzolja meg: az underground sztárét, aki vitathatatlan tehetsége ellenére a szélesebb közönség körében ismeretlen maradt.

A történet

Több, mint egy ember esettanulmánya
A Brian Jonestown Massacre tagjai
1996-ot írunk: egy évtizednyi munkával és 11 saját erőből megjelentett albummal a hátuk mögött Anton Newcombe és az általa vezetett San Francisco-i Brian Jonestown Massacre tagjai a zeneipar forradalmasítására készülnek. Biztosak benne, hogy barátaik, a portlandi Dandy Warhols zenészei melléjük állnak a küzdelemben, s ketten együtt sikerül véghezvinniük, amit elterveztek.

Anton megalkuvást nem tűrő művészi elkötelezettsége azonban sorozatosan meghiúsít minden olyan lehetőséget, amely a zenekar érvényesülését szolgálhatná. A DIG! - Ezt kapd ki! két hasonló rock-banda történetét állítja szembe egymással: a Brian Jonestown Massacre zsákutcába futó működését és a kompromisszumokra hajlandó Dandy Warhols-ét, akik miközben tízezrek előtt koncerteznek és méregdrága videoklipekben szerepelnek, igyekeznek megőrizni művészi függetlenségüket.
 
"Néha úgy éreztem, mintha az ő Leni Riefenstahl-ja lettem volna." - mondja Ondi Timoner egy BBC-interjúban Anton Newcombe-ról. A film rendezője, aki a Yale-en szerezte filmes diplomáját, hozzáteszi: a zseniális zenész rögtön a forradalma részesévé tette. Anton a zenéje által akart ismertté válni, de a 22-es csapdájába került: amint aláírt egy szerződést, rögtön úgy érezte, eladta magát.

"Vastag bőrt növesztettem."
A rendező-operatőr: Ondi Timoner
„Ha elkezdesz valamit, fejezd be.  Ez a tanulsága a történetnek. A felvett tengernyi értékes nyersanyag volt az, ami hajtott. Semmi nem számított, akármennyire kivoltam, a felvett anyag és a szereplők megszállottja lettem.”– nyilatkozta a rendező az IndieWIRE-nek.

A film hét évig készült. Az utolsó simítások hetében született meg Ondi Timoner és az társ-operatőr férj, Vasco Lucas Nunes első gyermeke.

Timoner elégedett a nézők visszajelzéseivel: „Elképesztő, hogyan rezonálnak a filmre. A saját álmaikat és küzdelmeiket látják benne. Azért kezdtem el ezt a filmet, hogy megpróbáljam inspirálni az embereket: legyenek kreatívak és öntsék formába, amit éreznek és gondolnak.”