Andrea Arnold (Wasp, Akvárium, Cow, American Honey) filmjeiben a női karakterek a kommunikáció ösztönös formáját képviselik és mindig követik a természetes impulzusaikat. A nehéz körülmények között felnövő szereplők sormintát alkotnak, zsigeri megéléseikkel könnyen lehet azonosulni. Cselekedeteik – legyen szó egy rossz helyzetből való menekülésről, vagy éppenséggel az ábrándozásról – visszatérő motívumok, amelyek tükrözik belső küzdelmeiket és viharos érzéseiket. Ezek a lányok és nők kemények, dacosak, igazságérzetük és szeretni vágyásuk folyamatosan hajtja őket előre. 

Kiszolgáltatott helyzetekben próbálnak érvényesülni, de az őket körülvevő társadalmi rendszer határait nem könnyű átlépni. Hősnői közös tragédiája, hogy ott rejlik bennük a lehetőség egy jobb életre, de a társadalmi osztályok és a merev rendszerek elnyomják ezt a potenciált. A kilátástalanság csupán a személyes megélés szintjén oldható fel, hiszen a társadalmi struktúrák megbontására nincs esély. Nincs ez másképp Arnold legutóbbi filmje, a tavalyi cannes-i filmfesztiválon bemutatott Bird esetében sem, ami ismét egy nehéz körülmények között élő fiatal lány életébe enged egyszerre valóságos és álomszerű bepillantást.  

A Nykiya Adams által megformált Bailey a férfiak által dominált Észak-Kent elhanyagolt munkás környékén nő fel. A gyermekkor küszöbét átlépve Bailey szeretne a közösség teljes értékű tagjává válni, de a próbálkozásai hiábavalóak. Apjával, Buggal (Barry Keoghan) való első konfrontációja során megismerjük a sajátos dinamikájukat: otthonukban a felnőttek viselkednek kamaszként, az alig harmincéves férfi az esküvőjét egy béka hallucinogén nyákjából tervezi finanszírozni. A lánya kétségei érthetők, és látszólag az anyagi gondok is őt nyomasztják leginkább. Nem érzi át az esküvő ceremóniájának jelentőségét, mert azt látja, hogy apja csak újabb alkalmat keres a dorbézolásra.  

Nykiya Adams és Barry Keoghan / Bird

Valójában azonban a kommunikáció hiánya nehezíti meg a helyzetet, vagyis Bailey képtelen elfogadni az új felállást, amibe belecsöppent. Bármennyire is tiltakozik ellene, valójában vágyik rá, hogy ő is meglelje azt, amit az apja friss menyasszonyában megtalált, azt akarja, hogy valaki úgy nézzen rá is, mint ahogyan a férfi néz újdonsült feleségére és annak kislányára: elfogadással és szeretettel. Baileynek kell felnőttnek lennie a felnőttek helyett, a család terhe pedig egyre jobban rászakad a kiskamaszra. Nykiya Adams élete első filmszerepében rendkívül hiteles feldúlt kamaszként, de ugyanilyen magabiztos a nyugvó pontra érő ifjú nő szerepében is. Adams egy korához képest komoly kamaszt játszik, amit remekül kiegészít Barry Keoghan komolytalan apafigurája. Bármennyire is visszataszító a férgekkel kitetovált Bug viselkedése, az Oscar-jelölt ír tehetség alakításában kiviláglik mögüle egy törődő szülő, a kötelékre és szeretetre vágyó férfi képe.

Bailey szinte sóvárog a madarak után, majd találkozik egy különös figurával, Birddel (Franz Rogowski). Bird titokzatos, mesébe illő, múlt nélküli figuraként szinte beilleszthetetlen az Észak-Kenti szürke rögvalóságba. A férfi keresi a családját, amiben társa lesz az önfejű kamaszlány, a kutatás során pedig végre ő is megélheti erejét és dominanciáját. Az érzelmes és szelíd férfi tökéletes ellentétben áll a hipermaszkulin világgal, ahonnan Bailey származik. Rogowski (Hableány, Tranzit, A polcok között) tekintetéből sugárzik a törődés és az elveszettség, a német színész igazi telitalálat a szabadságszerető csodabogár szerepére.

Franz Rogowski / Bird 

Miközben Bailey egyre több felelősséget vállal, úgy sokasodnak körülötte a mesebeli elemek. A realitásból való menekülése során egyre szorosabb kapcsolatot alakít ki a madarakkal. Arnold előszeretettel ad fontos szerepet az állatoknak (jól példázza ezt a Wasp, a Cow, vagy az Akváriumban vissza-visszatérő ló), a hozzájuk való viszonyulás pedig itt élesen kettéosztja a szereplőket: vannak, akik kihasználják őket – ezek rendszerint a domináns férfiak –, és azok, akik odafigyelnek arra, hogy ne ártsanak nekik. 

Bailey hobbija, a videózás szintén különccé teszi ebben a környezetben. Telefonos felvételein a költőiség autodidakta módon nyilvánul meg, de egyszerre válik az önvédelem és a túlélés eszközévé is. Szobája falára vetített felvételeivel ablakot nyit ábrándjainak a zárt, lekorlátozott térben. Ezeken keresztül betekintés kapunk Bailey belső világába, emellett az amatőr videók kreatív hangulatteremtő elemként is jók működik, a felvételek a filmben felcsendülő experimentális ambient zenékkel együtt hatásos videoklipekké válnak. A roncsolt, olykor piszkos, gyenge minőségű videók igazodnak a piszkos környezethez, és izgalmas kontrasztot teremtenek a film szépen komponált operatőri munkájával.


A kézikamera használata dokumentarista benyomást kelt, és Baileyhez is közelebb visz, vele együtt sétálunk végig a felnőtté válás útján. Ugyanakkor nem könnyíti meg a főhőssel való azonosulást a kizökkentő, mesébe illő jelenetek szaporodása, ilyen a madáridomítás és egy szürreális átváltozás. Arnold nem elégszik meg a finom utalásokkal, mágikus metaforái fokozatosan csúsznak át a giccsbe, ami a kezdetben még körültekintően megjelenített, hátrányos helyzetű társadalmi valóság ábrázolását nem segítik, sokkal inkább lerombolják.

Az egyre jobban elburjánzó mágikus realizmus idővel teljesen felülírja a rendező szociografikus törekvéseit, az eltúlzott szimbólumrendszer a végére pedig elfárad. Jó példa erre a lakás, ahol a lány és a családja él. A falak mindig az aktuális jelenetre vonatkozó graffitiktől roskadoznak, minden felmerülő témához felfújtak egy kapcsolódó szöveget vagy rajzot, hogy a néző minél könnyebben értelmezhesse a látottakat. A rendező hősnője bizonytalanságának és személyes traumáinak feldolgozására egy olyan világot teremt, amely minden elemében neki szól, mintha az univerzum is azt üzenné, hogy ne aggódjon a problémái miatt.

A kizökkentő stíluselemek ellenére a Bird-ben egy érzékeny felnövési folyamatnak lehetünk szemtanúi, amelyben a hivatásos színészek és az amatőrszereplők is ugyanolyan erővel és hitelességgel vannak jelen. Legnagyobb erénye, hogy a terhelt környezetből fakadó küzdelmeken túl képes elénk tárni a nővé válás nem éppen zökkenőmentes útját, és a kamaszkor univerzális lelkületét. Arnold női karakterei Bailey történetével egy újabb dimenzióval gazdagodnak.

A Bird március 27. óta látható a mozikban, az ADS Service forgalmazásában, premiere az őszi BIFF-en volt.