Kovásznai György Habfürdő című kultfilmje volt az ötödik egész estés rajzfilm, amelyet a Nemzeti Filmintézet filmfelújítási és digitalizációs programja keretében restauráltak. A Habfürdő a bemutatása idején megosztotta a nézőket, mert szembement a korszak gyerekeknek szóló rajzfilmhullámával, és a felnőtt közönséget célozta erősen szatirikus mivoltával, abszurd humorával és kísérletező technikájával, ráadásul korát megelőző módon beszélt a nőket érintő társadalmi problémákról.

A 4K felbontásban restaurált animációt Kovásznai György születésnapján, május 15-én 19 órakor a Filmarchívum YouTube-csatornáján mutatják be, másnap ugyanebben az időben, szintén ott látható a film, május 27-től pedig a hazai mozik nagyvásznain nézheti a közönség Pannonia Entertainment forgalmazásában. A Habfürdő felújításáról Fazekas Esztert, az NFI filmfelújítási programjának vezetőjét kérdeztük.

Hogy jött a felújítási együttműködés az Európai Filmarchívumok Egyesületével (ACE)?

A Filmarchívum hosszú múltra tekinthet vissza a nemzetközi kapcsolatok terén. Ezek a szálak 2017 óta megerősödtek. Az NFI filmfelújítási és digitalizációs programja keretében restaurált filmek minden évben meghívást kapnak a világ A-kategóriás fesztiváljainak klasszikus szekcióiba. Az animációs filmeknél maradva: a Macskafogót, a János vitézt és a Fehérlófiát is meghívták már az Annecy-i Nemzetközi Animációs Filmfesztiválra, Európa legnagyobb animációs seregszemléjére. Azóta Jankovics Marcell filmjeit nemcsak televíziós, hanem moziforgalmazásra is megvették Amerikában. Mindez hatalmas presztízst jelent. Az ACE-vel való együttműködés tehát kézenfekvő volt. Restaurált filmjeinket nemcsak külföldön, hanem a Budapesti Klasszikus Film Maratonon is nagy sikerrel vetítettük. Benne vagyunk az európai filmarchívumok vérkeringésében, nemzetközi kapcsolataink nagyon kiterjedtek. 2019 májusában, a cannes-i filmfesztiválon, a Kreatív Európa program keretében jött létre az európai filmarchívumok találkozója, mely a Seasons of Classics elnevezést kapta. Ez Európa-szerte támogatja és népszerűsíti a filmtörténeti klasszikusok restaurálását, felhívja a világ figyelmét ezeknek az alkotásoknak a szépségére, az archívumi munka, és különösen a filmfelújítási munka szépségére és jelentőségére.

Kovásznai György: Habfürdő

A Fehérlófia és a János vitéz felújítása után miért esett a választás a Habfürdőre?

A magyar animáció ma is népszerű a világon, a Habfürdő pedig a magyar animáció történetének egyik remekműve. Stílusteremtő film volt. Újszerűségét a mesefilmek után saját kora talán még nem értette, de fokozatosan vált kultfilmmé. Egyedi, festészeti jellege és sajátos vonalkezelése hatottak a korszak animációs alkotóira. A képzőművész Kovásznai György ebben a művében, mint ahogy rövidfilmjeiben is, egy különös hibridet hozott létre. Véleményem szerint olyan korai posztmodern művet, amely harsány festészeti elemeket animál, erősen hat az érzelmekre, miközben feszegeti az animáció és a dokumentumfilm határterületeit is. A trükköket Kovásznai Másik János lüktető zenéjére komponálta. A film fantasztikus humorának ez az egyik forrása: a karakterek folyékony körvonalai a zene ritmusára alakulnak. Amikor megbeszéltük, melyik filmet ajánljuk az ACE együttműködésben, mindnyájan erre gondoltunk.

Mik voltak és hogy zajlottak a Habfürdő felújításának fázisai?

2020 decemberében kezdődött el a Habfürdő digitális restaurálása, melyen majdnem harminc ember dolgozott. A Filmarchívum nagyon tapasztalt kellékelőkészítő munkatársa bevizsgálta és javította a kameranegatív perforációját és sérüléseit, valamint az egyetlen sztereó hangú filmkópiát. Majd tisztítás után a negatívot az új csúcstechnológiájú szkennerünkön digitalizáltuk 4K felbontásban. Ez menet közben stabilizálta is a képet, és egy ún. infra térképet is kapcsolt hozzá, amelynek a koszkiszedésben van nagy szerepe, mert megkönnyíti a képrestaurátorok munkáját. A Filmlabor 16 fős restaurátor csapata automatikus és kézi restaurálással megtisztította a képet villódzástól, kosztól, szemcsétől és karctól. Aztán a film operatőre, Lossonczy Árpád közreműködésével a colorist újrafényelte a filmet. Itt mindig az a cél, hogy digitálisan megközelítsük azt a látványvilágot, amilyen a korabeli új filmkópia lehetett. A hangmérnök megtisztította a hangot a sérülésektől, és Másik János zeneszerzővel beállították a megfelelő hangzást. Másik végigkísérte és ellenőrizte ezeket a folyamatokat. Nagyon jó dolog, amikor a restaurálást az élő alkotók tudják segíteni.

Fazekas Eszter és Henrik Irén, animációs operatőr, Dargay Attila özvegye a Budapesti Klasszikus Film Maratonon 2019-ben / Forrás: BKFM/Déri Miklós

Miben más egy animációs film felújítása, mint egy élőszereplősé?

Nehezebb a dolgunk, például azért, mert az automatizált szoftverek könnyen kiszedhetnek a koszokkal együtt eredeti képi elemeket, vékony kis vonalat és pöttyöt is, ha erősre vannak beállítva. A vonalas formákon mindig sokkal inkább észrevehető a beavatkozások nyoma, mint egy természetes felvételen. Sokszor nemcsak a filmnyersanyag villódzik, hanem a cellek is csillognak és koszosak.

Többféle technikát használt Kovásznai a Habfürdőben, ez nehezítette valamiben a felújítást?

Nem annyira a technikák többfélesége, mint a jellege. Hogy néhány példát mondjak: a „szívdobbanásra” pulzáló képeken nincs egy álló elem, nehéz az alatta levő kockából pótolni egy hibát. Nehéz elválasztani a filmtechnikai flickert a film színes villogásától. Ezek restaurálásetikai kérdések. A restaurátor, még ha önkéntelenül is, hol avatkozik be a mű eredeti képtartalmába? Ezeket a kérdéseket mindig teszteljük, modellezzük, ellenőrizzük. Ott, ahol egy szoftver eredeti elemet is érint, azt vissza kell rakni.

Kovásznai kisfilmjeit is felújítják majd?

Igen, a rövidfilmeket jövőre tervezzük.

 

Meg fog jelenni valamilyen adathordozón, DVD-n vagy BD-n a Habfürdő?

A Nemzeti Filmintézet VOD csatornájára, a Filmiora is felkerül, és tervezünk kiadványt is. Egyelőre még többféle verzióról gondolkodunk.

Jankovics filmjeihez (János vitéz, Fehérlófia) hasonlóan a Habfürdőt is bemutatják külföldön?

Ami jelenlegi konkrétum, hogy az ACE keretében a pandémia miatt online vetítése lesz a filmnek. Ezen kívül Franciaországban megjelenik egy Blu-ray kiadvány is.

Jelenleg még milyen filmek felújítása zajlik a Filmarchívumban, illetve mik vannak tervben?

Lezárultak a Huszárik Zoltán- és a Reisenbüchler Sándor-életmű felújítások. Korda Sándor Az aranyember (1918) című némafilmjét most mutatják be újonnan komponált zenével a MÜPÁ-ban, és befejeződött Bródy István 1914-ben készült Munkászubbony című némafilmjének felújítása is. Idén kiemelt a Macskássy Gyula-életmű teljeskörű restaurálása, továbbá folyik a Jancsó-filmek évfordulós restaurálása, valamint a Mészáros Márta-életmű egyes darabjainak és Georg Höllering Hortobágy (1936) című filmjének felújítása is. Mindezek iránt fokozott nemzetközi érdeklődés is tapasztalható. Tervezzük például André de Tóth, Enyedi Ildikó és András Ferenc egyes műveinek felújítását, és folynak a tesztelések Kertész Mihály Az utolsó hajnal (1917) című némafilmjének szkennelésével is.

 

Képek forrása: NFI