2002. 09. 09. Béres Dániel
Díjaztak a Mostrán - Tudósítónk jelenti az 59. Velencei FilmfesztiválrólCannes és Locarno után ismét A-kategóriás fesztiválsikernek örülhetünk: az 59. Velencei Filmfesztiválon a kisfilmes zsűri a legjobb európai rövidfilmnek találta Péterffy Zsófia munkáját, a Kalózok szeretőjét. Az Arany Oroszlánnal Peter Mullan távozhatott vasárnap este, The Magdalene Sisters (Magdaléna nővérek) című filmjéért.Az Arany Oroszlán és a többi nagyvad - A hivatalos versenyszekcióVéget ért a Mostra. A díjak – ellentétben az elmúlt évek gyakorlatával, amikor középszerű filmekkel is nyerni lehetett – idén mind jó helyre kerültek. Peter Mullan már két évvel ezelőtt erőteljes entréval hívta föl magára a figyelmet (az
Árvák fekete groteszkjét a Titanic Fesztiválonon láthattuk) a Lidón, most még nagyobbat lépett előre. Az Arany Oroszlánt a várakozásoknak megfelelően kapta meg
The Magdelene Sisters (Magdaléna nővérek) című filmjéért. A színészből 43 évesen végleg rendezővé avanzsált skót írországi kirándulása nagy sikert hozott a brit szigetek számára. A
Magdaléna nővérek a fesztivál érzelmi csúcspontja volt: három leányanya szenvedéstörténetében mindent el tudott mondani a szabadság gyötrelmes hiányáról. A történet a hatvanas évek közepén kezdődik, amikor is a három megesett lány, Margaret, Rose és Bernadett mögött egy életre bezárul a Mária Magdolna zárda ajtaja. „Bukott nők”, akiket az ír társadalom előre megfontolt szándékkal és eltökélt szigorral vetett ki magából. A leányanyák számára egész zárda-rendszert tartottak fönn, hogy ott bűnhődjenek a bigott vallásosság jegyében megbocsáthatatlannak látszó bűnükért. Kínkeserves munkával és könyörtelen dresszúrával vélték kiirtani belőlük a bujaságot.
A Gong Li vezette zsűri nagydíját Andrej Mihalkov-Koncsalovszkij kapta. Az
Dom Durakov (őrültek háza) a csecsen háború egy tragikomikus pillanatát idézi fel, az egymással szembenálló felek kíméletlen harcot vívnak egy elmegyógyintézet birtoklásáért, miközben az ápoltak élik tovább a maguk monomániás álomvilágát. A film végére kétség nem férhet hozzá, ki itt az igazi őrült. A filmben Bryan Adams is szerepel, saját magát alakítja, mint a főszereplő lány szerelmét, és folyton a
To Love a Woman című dalt énekli.
A legjobb rendezőnek a dél-koreai Lee Chang-dongot választották. őt is ismerhetjük már a Titanicról: a
Mentolos cukorka különleges flashback technikája tehetséges és kísérletező szellemű rendezőre vallott, aki most az
Oázissal erősítette meg a belé vetett bizalmat. A szöuli szerelmes románc furcsa párja -- egy visszaeső bűnöző és egy béna lány -- , olcsó hatásvadászatra kínálna alkalmat, Lee Chang-dongnál ehelyett lírai érzékenység és humor viszi a prímet.
Extrém szerelmi történet bonyolítja Todd Haynes hőseinek életét is. A különdíjjal jutalmazott
Far From Heaven (Távol a mennytől) rendezői és színésznői bravúrra épül (Julianne Moore okkal kapta a Coppa Volpit). Haynes az ötvenes évek kisvárosi Amerikáját teremtette újra a vásznon: a boldog, felhőtlen középosztálybeli idill a szemünk láttára omlik össze, a gazdag hősnő gondtalan és felszínes életében egyszerre minden összezavarodik, férjéről kiderül, hogy a férfiakhoz vonzódik, miközben ő lassan rádöbben, hogy menthetetlenül beleszeretett fekete kertészükbe. Ez a mozi látványban is győz: a legjobb operatőri teljesítményért Ed Lachmant díjazták képi világának megteremteséért.
A legjobb férfiszínésznek járó Coppa Volpit egy eleddig jószerivel ismeretlen fiatal olasz színész, Stefano Accorsi kapta
Un viaggio chiamato amore (Szerelmi utazás) című filmben nyújtott alakításáért.. A
Polip-sorozatból elhíresült Michele Placido filmje ugyan jóval gyengébb Haynes Amerika-analízisénél, Accorsi játéka azonban mentes a filmet egyébként jellemző szépelgéstől. A film egy, az olasz századelő irodalmi életét izgalomban tartó, legendás, botrányosan őrült szerelem történetét idézi föl. Fájdalom, a szabad szellemű firenzei írónő, Sibilla Aleramo és a vidéki magányában verselgető szent őrült és poéta-zseni, Dino Campana vad héjanásza ma már semmiféle indulatot nem korbácsol fel a közönségben.
A legjobb színésznőnek járó díjat a fentebb említett Julianne Moore-nak ítélték, aki
Távol a mennytől női főszerepét alakította.
A Marcello Mastroianniról elnevezett, legjobb fiatal színésznek vagy színésznőnek járó díjat az
Oázis főszereplője, Moon So-Ri kapta.
Ide nekünk a kisoroszlánt! - Rövidfilmek Jó hír: van oroszlánunk, vagy legalábbis oroszlánkölykünk. Péterffy Zsófia expresszíven megfestett-animált Villon-balladája, a
Kalózok szeretője a Legjobb európai rövidfilm” díját kapta az 59. Mostra Cinematografica rövidfilmversenyében. A fiatal honi animátorgeneráció képviselőjét már az idei
Kecskeméti Animációs Fesztiválon is fődíjjal jutalmazták. Péterffynek ez mindössze a harmadik szerzői filmje,
Démonoknak nemzetsége című diplomafilmjéhez hasonlóan, ebben az alkotásban is festmény-animációs technikát használ a látomásszerű történet elmeséléséhez.
Úgy tűnik, a zsűrit az animációs munkák győzték meg leginkább, ugyanis a legjobb rövidfilmnek járó Ezüst Oroszlán díjat is egy félanimációs film, Irina Jeftyejeva tízperces lírai-filozofikus bohóctréfája, a
Clown kapta. A harmadik díjat (special mention) egy svéd produkciónak ítélték, Per Carleson rendezése,
Tempo címmel.
Árral szemben - a Controcorrente szekcióA másik nagyjátékfilmes programban, a Controcorrente (Árral szemben) szekcióban taroltak a keleti filmek. A San Marco Díjat a
Xiao Cheng Zhi Chun (Tavasz egy kisvárosban) kapta, Tian Zhuangzhuang rendezese.
A zsűri különdíját egy szexuál-pszicho-thriller viheti haza Japánba, Shinya Tsukamoto filmje, a
Rokugatsu No Heni (Júniusi Kígyó). Két további alkotást tartott említésre érdemesnek a zsűri: Arturo Ripstein új filmjét, a latin szappanoperák hangulatát idéző
La Virgen de la Lujuriát és egy újabb keleti filmet, a
Renmin Gongchét
(Nyilvános WC), Fruit Chan kissé home-video gyanús, töredezett filmjét a felnőtté válásról és magunkra találásról.
A Jövő Oroszlánjai - a Kritikusok Hete szekcióA Jövő Oroszlánja a legjobb elsőfilmnek jár, a
Kritikusok Hete győztesének. Ezt a díjat megosztva vitte el a
Due Amici (Két barát) Spiro Scimone és Francesco Sframeli munkája, valamint a Dylan Kidd rendezte
Roger Dodger.
A vesztesekA Mostra egyetlen igazi botrányfilmje, a
Ken Park természetesen díj nélkül maradt. Larry Clark kegyetlen látlelete a mai kertvárosi Amerikai kiürült és aberrált szerelmi életéről, egyetlen zsűrinél sem talált meghallgatásra. A másik nagy vesztes, Takeshi Kitano:
Dolls (Bábuk) című, a klasszikus japán bábjáték, a bunrakumin ihlette tragikus szerelmi trilógiájának nyoma sincs a díjazottak listáján.
Béres Dániel - Schubert Gusztáv