Diszkó Diktátor (r.: Kőváry Dániel)

Tökéletesen indul Kőváry Dániel rendező (az Agapé vágója) és Goldberg Emília forgatókönyvíró kisfilmje: színes fények, együtt szállunk alá az egyik beöltözött vendéggel az alagsori farsangi partiba. Már éppen mi is ellazulnánk a bulihangulattól, amikor a FOMO-ból ismert, ismét egy ellenszenves srácot alakító Bouquet Gergely kiparancsolja a pultból Petikét (Vajda Kristóf az RLSM-ből), mondván, hogy nem fogynak az italok, ide valami pörgősebb latin zene kell.

Ritka nagy bravúr, hogy szűk negyedóra alatt öt emlékezetes karaktert képes felvázolni a Diszkó diktátor. A Sickratman néven ismert Paizs Miklós ihletett választás a megkeseredett lemezboltos szerepére, Megyesi Pálma remekül hozza a lekopni képtelen exbarátnőt, és hiába van csak egyetlen jelenete Ónodi Eszternek, így is kiérződik belőle hosszú és komplikált előtörténete a bolttulajdonos Laci bával.

Geekek és zeneőrültek alighanem könnybe lábadt szemmel fogják nézni a rengeteg összegyűjtött kacatot, a poénok ülnek, a dj karrierről álmodozó, gyámoltalan Petinek pedig teljes szívvel lehet szurkolni, hogy ne hagyja tovább, hogy mindenki belé törli a cipőjét. A lezárásig egy szüntelen mosolygásra csábító remekmű pereg a szemünk előtt, egy 2021-re hangszerelt, pesti Pop, csajok satöbbi, az elkapkodott, kizökkentő hatású befejezés azonban ront az összképen. Sebaj, ha egy albumon csak az utolsó szám nem klappol, és a többi visz magával, akkor ott van a helye a lemezjátszónkon. (VD)

Magyar versenyfilmek III. FELNÖVÉSDI

  • május 29. szombat, 19:00, Toldi nagyterem
  • május 29. szombat, 20:00, Toldi kisterem
  • május 29. szombat, 20:30, Városháza udvara
  • június 02. szerda, 12:00, Toldi kisterem


Incognito
(r.: Lantos Júlia)

A depresszió egyik velejárója, hogy az ember hajlamos teljesen eltorzult módon látni tőle a saját magát és a környezetét is, belső szorongásait kivetíti a világra. Az Incognito hétköznapi rutinba belefáradt, valószínűtlenül langaléta főhősnője pont így érezheti magát: a háza felett mindig esőfelhő tanyázik, miközben csupa kellemetlen, groteszk figura mozog körülötte munkahelyen, a tömegközlekedésen és a társasházban is, akik mind akarnak tőle valamit, legyen szó az ülőhelyének átadásáról vagy a nagy kupacban felhalmozott számlák befizetéséről.

Sokszor úgy tűnhet, hogy nincs kiút belőle, de ebbe az állapotba nem szabad belesüppedni, és ha magunktól nem megy, természetesen nem szégyen segítséget keresni: a filmben is látjuk, ahogy a lány élete szó szerint darabokra esik, lakását pedig benövik az indák, de szerencsére a szabadság sárga madarának csak ki kell nyitni a kalitkáját. Lantos Júlia METU-n készített animációs filmje talán nem a legeredetibb módon hívja fel a figyelmet az önmagunkba fordulás veszélyeire, viszont hatásos művészi reprezentációját nyújtja egy sokakat érintő lelki állapotnak. (HB)

Magyar versenyfilmek IV. HÉTKÖZNAPI ROBBANÁSOK

  • május 30. vasárnap, 19:00, Toldi nagyterem
  • május 30. vasárnap, 20:00, Toldi kisterem
  • május 30. vasárnap, 20:30, Városháza udvara
  • június 02. szerda, 14:00, Toldi kisterem


Csendes környék
(r.: Varga Gábor)

Az egyébként is nyomasztó elvárásokkal terhelt apa-fiú kapcsolatot tovább nehezíti az apa betegsége. Az elgyengülés lehetőségét elutasító férfiasság, valamint az apa és fia motivációi és ideáljai közti áthidalhatatlannak látszó különbség érzését is gondolatgazdagon közvetíti Varga Gábor rövidfilmje.  

Ujlaki intelligensen alakítja a konzervatív férfit, a kemény munkával jólétet teremtő apát, rendkívüli játékával pedig remek párost alkot a Guerillából már jól ismert Váradi Gergellyel, és meglepő hasonlóságuk is a film előnyére válik. 

A Csendes környék különleges jelenete, amikor az egyébként reklámfotós fiú a konyhában dolgozik, a fényképezett táska helyett az apja felé csalja a kamerát. Önmagán túlmutató fontosságú válasz, ahogyan a vacsorázó férfi ingerülten felcsattan és kikéri magának a fényképezést. Egyre elfogadottabb divat a vidéki életet és az időskort szenvedéstörténetté egzotizálni; a rendezők bekukkantanak pár napra az öregekhez egy jó témáért. Ez a film ebből a szempontból is üdítő kivétel, a rendező empátiával fordul az apa karaktere felé, homoszexualitással való viszonyáról árnyaltan fogalmaz.

Bár egy-egy tolakodó közeli megtöri a film egyébként visszafogott vizuális világát, végül mégis elég alig tíz perc ahhoz, hogy az idős férfi halálfélelme szorongatóan őszintének hasson. (BA)

Magyar versenyfilmek V. FURA HELYEK

  • május 31. hétfő, 19:00, Toldi nagyterem
  • május 31. hétfő, 20:00 Toldi kisterem
  • május 31. hétfő, 20:30 Városháza udvar
  • június 02. szerda, 16:00 Toldi kisterem

Queer Dreams

  • május 29. szombat 21:00 - 22:30
  • június 01. kedd 17:00 - 18:30


Valami történjen (r.: Botos Dániel)

A halálnak és a gyász feldolgozásának ezer arca van, Botos Dániel például a filmet használja terápiaként. Az erdővel körbevett hangulatos faházba baráti társaság érkezik. Nem először járnak itt közösen, most mégis többről van szó egy egyszerű hétvégénél: azért jönnek, hogy feldolgozzák egy közeli barát hirtelen halálát. Mindegyik a maga módján próbál meg válaszokat találni, de érzik, hogy ebből a katatón, kérdésekkel teli állapotból kiutat kell találni, valaminek történnie kell. 

Elkapott félmondatok kirándulás közben, közös fejtegetés a tűz körül és a magányos tipródás viszi őket előre, miközben végig ott lebeg körülöttük a társaság elvesztett, ötödik tagja. Tajti Krisztián operatőr izgalmas képein kontrasztba kerül a ház élő melege az erdő kietlenségével. Közösen elveszni a labirintusszerű ködös erdőben – valami ilyesmi érzés lehet feldolgozni a feldolgozhatatlant. 

A film záróképein olvasható veszteségek tovább erősítik a történet személyességét: Botos Dániel nem csak az elvesztett baráttól (akinek dalszövegei a filmben is hallhatóak), hanem szeretett iskolájától, a Színház- és Filmművészeti Egyetemtől is elbúcsúzik. (PJ)

Magyar versenyfilmek IV. HÉTKÖZNAPI ROBBANÁSOK

  • május 30. vasárnap, 19:00, Toldi nagyterem
  • május 30. vasárnap, 20:00, Toldi kisterem
  • május 30. vasárnap, 20:30, Városháza udvara
  • június 02. szerda, 14:00, Toldi kisterem


A Liga
(r.: Márton Dániel)

A címbéli szuperhőscsapatot pár falusi kissrác alkotja, akik saját szabályaik szerint védelmezik a képzeletükben legalább egy Gotham Cityvel felérő vidéki települést. Düledező viskóban berendezett főhadiszálláson gyülekeznek, hogy aztán ki-ki a saját "Batmobilján" (vagyis benzinmotoros go-kartján) szegődjön a bűn nyomába, olyan szörnyekkel felvéve a harcot, mint egy elkóborolt liba. Eddigi legkomolyabb ügyük, egy eltűnt roller megtalálása viszont próbára teszi a szövetségüket, és egyben a barátságukat.

Márton Dániel előző alkotása, a 2018-as Rossz színész meglehetősen magasra tette a lécét, a filmkészítés folyamatát önreflexív módon, szarkasztikus humorral feldolgozó kisfilmet az elmúlt évtized legjobbjának is megválasztottuk, így érthető lelkesedéssel vártuk az idei Friss Húson debütáló második rendezését. A Liga valóban üdítő színfoltnak bizonyult a versenyprogramban, de nem tudta megugrani az előd által támasztott elvárásokat. 

Persze jópofák a saját készítésű jelmezek és az akciójeleneteket pótló, neonszínekben játszó animációs betétek, és a film egy eleve önmagában is vicces koncepcióra épül azzal, hogy a Hollywoodot leuraló szuperhősműfajt egy magyar zsákfaluba száműzi. Utóbbihoz képest viszont túl kevés benne a jól működő poén, és a gyerekszínészek játéka sem igazán közelíti meg a (valószínüleg példaképnek tekintett) Stranger Things-et. De ettől még a szuperhősfilmek házibarkács-jellegű parodizálása és az itthon rég kihalt ifjúsági filmek szellemiségének megidézése sok bájt kölcsönöz neki. (HB)

Magyar versenyfilmek III. FELNÖVÉSDI

  • május 29. szombat, 19:00, Toldi nagyterem
  • május 29. szombat, 20:00, Toldi kisterem
  • május 29. szombat, 20:30, Városháza udvara
  • június 02. szerda, 12:00, Toldi kisterem


Quarantine Set
(r.: Vermes Dorka)

Az elmúlt másfél év alatt készült Zoomos mozgóképekkel lassan Dunát lehetne rekeszteni, éppen ezért emelkedik ki a sorból az a rövidfilm, ahol a szokásosnál kreatívabban van használva ez a mindenki által megszokott, távfilmezős formanyelv. A Quarantine Set-ben Vermes Dorka 10 perc alatt több technikát is használ – Facebook-élőzés felugró kommentfallal, klasszikus videóchat és egy kis drónozgatás –  és ezzel egy kompakt családi drámát rak le az asztalra, miközben a karantén alatt összeomló egészségügyre is reflektál.

Bala a kórházi ágyfelszabadítás (a súlyos covidosok miatt bizonyos intézményekből hazaküldték a kevésbé sürgős eseteket) következtében szabad lesz, és egy háztetőn tartott, élő DJ-settel ünnepel. Ezt látva becsekkol a testvére, mert haza akarja őt hívni, ez a pár hívás pedig darabokra töri a szívünket. 

A nagy csöndeket keretező néhány szóból és kikapcsolt felvételekből kristálytiszta képet kapunk a családi viszonyokról, nagyszerűek a színészek (Kövesi Zsombor és Berényi Nóra Blanka különösen) de maga a forma, a kézikamerás telefonos technika is történetformáló szerepbe lép elő. Azt nem mondjuk, hogy már csak ezért a filmért megérte az elmúlt időszakban karanténban lenni, de ha már így alakult, jó, hogy ilyen izgalmas dolgok születtek belőle. (PJ)

Magyar versenyfilmek I. KARANTÉMÁK

  • május 27. csütörtök, 19:00, Toldi nagyterem
  • május 27. csütörtök, 20:00 Toldi kisterem
  • május 27. csütörtök, 20:30 Városháza udvara
  • június 01. kedd, 14:00, Toldi kisterem


D-vitamin lakoma
(r.: Nagy Lili)

Nagy Lili filmjeit első látásra kiszúrjuk, mert annyira zavarba hozzák a nézőket. Lili már negyedik filmjével szerepel a Friss Húson, 2018 óta minden évben egy rövidet láthatunk tőle: Őszi utcán falevéllel táncolgat a szél, Élesztő, Halak a hálóban, idén pedig a D-vitamin lakomát, mellyel bekerült a Friss Hús elitklubjába, ugyanis rajta kívül mindössze kilenc alkotó szerepelt minimum 4 filmmel.

Legutóbbi kisfilmje alig hét perces, de ebben a hét percben is teljesen a feje tetejére állítja a nézői elvárásokat. Árva gyerekek játszanak a macskaköves úton, valamikor a szocializmus idején. A tanítójuk rájuk szól, és mint a kutyák, mindegyik gyerekre pórázt tesz, amit maga köré köt. Aztán hazaérnek, és kezdődhet a D-vitamin lakoma, amit szó szerint kell érteni: egy fényhasáb körül táncolnak a gyerekek.

De itt még nincs vége, a tanítónő közben Platón szerelemről szóló Lakoma című művével narrálja a körtáncot, közben pedig egyre szürreálisabb dolgok történnek. Lili őrületes filmeket készít, egy olyan játékos univerzumot épített ki magának, amiben mi nézők élvezettel veszünk el, és hagyjuk, hogy kibillentsen minket a komfortzónánkból, hogy élvezhessünk valami teljesen váratlant és emlékezetest. Nagy Lilire nagyon érdemes odafigyelni, mert minden alkalommal meg tud lepni elméje csodás szüleményeivel.  (HZs)

Magyar versenyfilmek I. KARANTÉMÁK

  • május 27. csütörtök, 19:00, Toldi nagyterem
  • május 27. csütörtök, 20:00 Toldi kisterem
  • május 27. csütörtök, 20:30 Városháza udvara
  • június 01. kedd, 14:00, Toldi kisterem


Jel
(r: Vízkeleti Dániel)

Vízkeleti Dániel már a legelső Friss Húson is szerepelt a Szörnyetegek című kisfilmjével, melyben egy dühös fiú ámokfutását követhetjük nyomon a külvárosban, majd 2018-ban SZFE diplomafilmjében, a Lerepül a hülye fejetekben egy eszetlen kocsmázásba csöppentünk. Ez utóbbi filmje annyiban rokon a Jellel, hogy főszereplője ismét Sedró Áron, és ez is irodalmi mű nyomán született.

A film főhőse az ifjú Keve, aki egy elhagyatott vasútállomáson ragadt a semmi közepén, egy vonatbaleset miatt pedig nem tudni meddig kell várnia. Várakozás közben furcsa alakokkal találkozik: egy nemtörődöm vasutassal, egy kártyázó, szószátyár kislánnyal és egy keresztet cipelő nincstelen férfival. Se idő, se tér nincs meghatározva a filmben, csak a süvítő szelet halljuk és Kiss Marcell operatőr csodálatos fekete-fehér képeiben gyönyörködhetünk. Kamerája hol a lepukkant vasútállomáson, hol kietlen kőhalmok között pásztáz, megjelenítve egyfajta disztópikus kelet-európai kősivatagot.

A furcsa alakok és a meghatározhatatlan közeg elbizonytalanítanak minket, hogy amit látunk, az valóban megtörténik-e, vagy csak a képzelet szüleménye, a bibliai utalások pedig csak még tovább emelik a film motívumrendszerét. Ezek miatt nagyon sok párhuzamot találunk Janisch Attila Hosszú alkony című filmjével, főszerepben a csodás Törőcsik Marival. (HZs)

Magyar versenyfilmek V. FURA HELYEK

  • május 31. hétfő, 19:00, Toldi nagyterem
  • május 31. hétfő, 20:00 Toldi kisterem
  • május 31. hétfő, 20:30 Városháza udvar
  • június 02. szerda, 16:00 Toldi kisterem


+ Cold Meridian
(r.: Peter Strickland)

Szokjunk hozzá, hogy csak számok vagyunk a rendszerben, és már a laptop előtt ülve, a megnyugtatónak szánt tartalmak is frusztrálnak. Ez persze csak egy tétova interpretációja Peter Strickland legújabb alkotásának, hiszen egyedi látványvilágú, érzéki élményt nyújtó filmjei (The Duke of Burgundy, In Fabric) ellenállnak a világos értelmezéseknek – és éppen ezért nyújt nagy élvezetet elveszni az általa teremtett, lebilincselően furcsa világokban.

A Cold Meridianhoz az ASMR-videók szolgáltatták az ihletet, melyek finom hanghatásokkal, suttogással kellemesen bizsergető érzést váltanak ki a nézőből. És valóban, a kisfilmet nyitó hajmosás bugyborékoló, lágyan sercegő hangjaiba könnyű elmélyedni, szinte vágyik arra az ember, hogy az ő hajába is hosszasan és mélyen beletúrjanak.

Strickland azonban csavar egyet az ASMR-videók hatásmechanizmusán, idővel vészjósló zene, nyugtalanító képsorok keverednek az alapból kellemes hatást keltő hangokkal. Érzékeinket összezavarja, elbizonytalanít, szavakkal nehezen körülírható, ellentmondásos hangulatot teremt. A Magyarországhoz szorosan kötődő, brit rendezőnek ezúttal 6 perc is elég volt ahhoz, hogy egy lebilincselően furcsa világba kalauzoljon el minket. A film stábja és szereplői túlnyomórészt magyarok, többek között Jakab Juli és az Utóélet főhőse, Kristóf Márton tűnik fel benne. (VD)

Nemzetközi versenyfilmek V. HATÁRESETEK

  • június 01. kedd, 21:00 - 22:30
  • június 02. szerda, 18:00 - 19:30

Első ajánlónk a 9. Friss Hús magyar versenyfilmjeiről itt olvasható!