Az érettségi előtt álló, profi asztaliteniszező Zsófi (Román Katalin) egy szűkös lakásban, nehéz anyagi körülmények között él labilis édesanyjával és kishúgával. Későn jön rá, hogy terhes, és helyzete miatt úgy határoz, hogy nyílt örökbeadáshoz folyamodik. Kislányát egy civil szervezeten keresztül készül örökbe adni egy hosszú évek óta várakozó párnak (Balsai Móni és Mészáros András). Egyedül Zsófi édesanyja (Járó Zsuzsa) nem képes belenyugodni a döntésbe.
A történet fókuszában a szülést követő hat hét áll, amíg a Magyarországon érvényes jogszabályok szerint az örökbeadó anyának még lehetősége van visszakérni a gyermeket. Ez az érzékeny periódus mind az örökbeadó és az örökbefogadó anya életére nagy hatással van. Zsófi ugyan egy határozott, és kifejezetten felnőtt döntést hoz, teljes kontroll alatt tartva saját magát és környezetét, de a szülése után jelentkező emocionális hullámvasútra nincsen felkészülve. Megpróbál minden helyzetben megfelelni, azonban vehemens viselkedése miatt fokozatosan izolálódik. Ezzel párhuzamosan anyai érzései erősödnek, és lassan kezdi megkérdőjelezni saját döntéseit.
Szakonyi Noémi Veronika / Fotó: Match Frame Productions
“A nyílt örökbefogadás során a vér szerinti szülő a babát egy civil szervezeten keresztül úgy adja örökbe, hogy tisztában van a befogadó család kilétével. Nagyon kiélezett helyzetnek éreztük a törvény által biztosított hat hetes periódust, ami alatt a vér szerinti anya még visszakérheti a babáját” - foglalta össze a film alaphelyzetét Noémi, akinek nevéhez rendezőként többek között a Maszatvár című kisfilm kötődik. Első tévéfilmje a Hat hét, melynek gyártását a Nemzeti Filmintézet támogatja. A rendező a forgatókönyvet állandó alkotótársával, Vincze Máté Artur rendezővel (Elválasztva), és Daoud Dániel forgatókönyvíróval (Szép alak, Légmell) közösen írta.
Noémi és Máté Almási Tamás dokumentumfilm-rendező osztályába jártak az SZFE-n, a nyílt örökbefogadásra vonatkozó 2004-es jogszabállyal pedig akkor találkoztak, amikor Máté diplomafilmjéhez végeztek kutatást. Először természetesen dokumentumfilmként szerették volna feldolgozni a témát: “Máté el is kezdett alanyokat keresni, de folyamatosan azt éreztük, hogy egy ilyen helyzetben a kamera jelenléte erősen befolyásolhatja a szereplők döntéseit, és ezt nem tartottuk volna helyesnek, ráadásul azt éreztük, hogy narratív filmes keretek között sokkal közelebb tudunk menni ehhez a szituációhoz.”
“A történet több helyen dramatizált, de a célunk az volt, hogy alapvetően egy realista mű szülessen” - mondta el a rendező, amihez Máté hozzátette, hogy a tévéfilm forgatókönyve mögött komoly kutatómunka áll. Szakemberekkel, örökbeadó anyákkal és örökbefogadó párokkal készítettek mélyinterjúkat. “Találkoztunk olyan civil szervezetek vezetőivel is, akik a vér szerinti anyáknak és a pároknak segítenek az örökbeadás folyamatában. Beszélgettünk velük arról, hogy mit gondolnak a hat hetes törvényről, és kiderült, hogy a jogszabály őket is megosztja.”
Vincze Máté Artur / Fotó: Match Frame Productions
Noémi elárulta, hogy elsőre nem volt számukra egyértelmű, melyik oldalról mutassák be az örökbeadás folyamatát. “A beszélgetéseink során arra jutottunk, hogy az életet adó anyákról esik a legkevesebbszer szó, ők a leginkább alulreprezentáltak. Gyakran stigmatizálják őket, ezért inkább láthatatlanok maradnak, és nagyon kevés segítséget kapnak.” A film emellett az örökbefogadó pár életébe is betekintést nyújt, de mindig visszakanyarodik a vér szerinti anya perspektívájához.
Zsófi karakterét a kutatásaik alapján alkották meg. “Mindenképpen fiatal lánynak kellett lennie. Egy olyan határterületet szerettünk volna belőni, amikor valaki már nem gyerek, de még nem is felnőtt. Szociális helyzetét tekintve nem mélyszegénységben él, viszont nehéz körülmények között. Az egyik fiatal örökbeadó anyával készített mélyinterjú inspirált minket a legjobban, nagyon hálásak vagyunk neki, mert rengeteget merítettünk a történetéből.” A hosszas casting után az elsőfilmes Román Katalint választották ki a főszereplőként. “Katu egy autentikus, nyers, izgalmas karakter, akinek elképesztő akaratereje van. Másfél hónap alatt tanult meg szinte a nulláról profi asztaliteniszezőként játszani. A próbafolyamat alatt is inspiráló volt vele együtt gondolkodni, rengeteget adott Zsófi karakteréhez” - mesélte Noémi.
Szakonyi Noémi Veronika és Pető Kata a Maszatvár (2019) forgatásán / Fotó: Magyar Média Mecenatúra
A felvételeket próbafolyamat előzte meg, amely során összeszoktak a színészekkel, és ők is egymással: “Szerettünk volna egy élő szövetet kialakítani, ezért minél több időt igyekeztünk eltölteni a Zsófit, kishúgát és édesanyjukat alakító szereplőkkel. Kirándultunk, beszélgettünk, táncoltunk, így próbáltuk megteremteni a családi légkör alapjait.” A próbafolyamat a dialógok végleges változatára is nagy hatással van: “Az a munkamódszerünk, hogy az elfogadott script alapján próbálunk, és a szereplőkkel improvizálva jutunk el a végleges dialógokhoz. Az ösztönös, pontos, karakterekből hozott ötleteiket így beépítjük a forgatókönyvbe.”
A forgatás május 17-én kezdődött el, és 21 naposra tervezik. “Ez egy igazi szívmunka, mindannyian nyakig benne vagyunk.”- Noémi kiemelte, hogy szerencsésnek érzik magukat, amiért ennyire profi és támogató alkotói gárda állt össze a filmhez: a film producere Romwalter Judit, akivel korábban már együtt készítették a Fényképezte Zsigmond Vilmos című dokumentumfilmet, operatőre Dévényi Zoltán (Ostrom, Curtiz), látványtervezője Valcz Gábor (Foglyok, Moszkva tér), jelmeztervezője Szlávik Juli (Felkészülés...).
A Sparks gyártásában megvalósuló film nagyjából a jövő év elejére készülhet el.