A változás jegyében indul az idei, 66. Velencei filmfesztivál, ami még színesebb, még több országból érkeztek a filmek, közöttük még több az amerikai, még több műfaji film látható, és annyi 3D-produkció, amennyi átlagos, nem a területre szakosodott fesztiválon nem szokott szerepelni. Velence emellett fizikailag is változik: a fesztiválnak otthont adó Palazzo del Cinema az átépítések miatt új külsőt kapott (tavaly bontották le), és egy új átmeneti épület épült a Kritikusok hete vetítéseinek is - az új fesztiválpalota amúgy 2012-re lesz kész. Az új épületek a fesztivál filozófiájának változását is jelzik, legyen az moziélmény minél kényelmesebb, kellemesebb, érdekesebb.

A versenyprogramba tíz filmet válogatott be Marco Mueller fesztiváligazgató, a többi fesztivál-mávészfilm mellett látható lesz Fatih Akin új filmje, a Soul Kitchen (Lélekkonyha), egy étterem köré fonódó vígjáték, az Intimitás rendezőjétől, Patrice Chéreau-tól a Pérsecution (Zaklatás), Romain Duris, Charlotte Gainsbourg, Jean-Hugues Anglade főszereplésével, Tom Ford A Single Manje (Egyedülálló férfi) 60-as években játszódó magánéleti dráma Colin Firth-szel, Julianne Moore-ral, Matthew Goode-val, Werner Herzogtól pedig a Bad Lieutenant (Rossz hadnagy), egy New Orleans-i rendőrhadnagy viszontagaságos életéről Nicolas Cage, Eva Mendes, Val Kilmer főszereplésével.

Íme a Palazzo del Cinema új, átmeneti bejárata, még a nyitás előtt

Michael Moore: Capitalism - a Love Story (Kapitalizmus - Egy szerelmes történet) című kríziskutató dokumentumfilmje kicsit furcsán mutat a nagy hollywoodi sztárok mellett, akárcsak a Jacques Rivette és Todd Solondz művei között megbúvó legújabb George Romero-féle Dead-film, a Survival of the Dead (A holtak feltámadása). Az olaszok Giuseppe Tornatoréval neveznek, aki most sem bírt magával, Baaria című filmje 150 percesre sikeredett, és persze legalább három szicíliai generáció életét fogja át.

Versenyen kívül láthatják a nézők a világszerte nagy sikerrel vetített, kis költségvetésű REC horrorfilm második részét, melyet ugyanúgy a spanyol Jaume Balagueró rendezett - a cselekmény az első rész vége után 15 perccel indul... Joe Dante The Hole (A lyuk) című 3D-thrillere is itt lesz látható, míg a délolasz rögvalóság reneszánszát ezúttal Abel Ferrara Napoli, Napoli, Napoli című filmje képviseli, melyet a rendező egy női börtön elítéltjeinek interjúsorozata alapján készített. Rendőrökről szól Antione Fuqua filmje is, a Brooklyn's Finest (Brooklyn legelőkelőbb része) ironikus cím egy rettenetes brooklyni negyedre utal, az ott dolgozó rendőröket pedig igazi sztárparádé eleveníti meg: Richard Gere, Don Cheadle, Ethan Hawke, Wesley Snipes, Ellen Barkin játszik ilyen-olyan szintű szerepeket.

Werner Herzog ezúttal játékfilmmel érkezett (Bad Lieutenant)

A színészként induló, a Jó éjt, jó szerencsét!-ben viszont már a forgatókönyvet jegyző Grant Hesov ezúttal rendezett, szintén nem névtelen, feltörekvő kezdőkre bízva a film sikerét: a George Clooney, Ewan McGregor, Jeff Bridges, Kevin Spacey nevével fémjelzett The Men who Stare at Goats (Kecskéket bámuló férfiak) egy új, titkos harcászati erő, egy kézzelfogható pszichikai erővel rendelkező új egység köré szőtt fekete komédia. Angela Ismailos filmjében a mozi önmagát ünnepli, Great Directors (Nagy rendezők) című filmjében 10 jeles rendezőt kérdezett ki (Bernardo Bertolucci, Catherine Breillat, Liliana Cavani, Stephen Frears, Todd Haynes, Richard Linklater, Ken Loach, David Lynch, John Sayles, Agnes Varda) életükről, munkásságukról, a válogatáson minden bizonnyal lehet vitatkozni.

Anurag Keshyap indiai rendezőnek két filmje is szerepel a szekcióban, míg egy iráni rendezőnő, Hana Makhmalbaf filmje, a Green Days (Zöld napok) személyes-politikai dráma. Itt mutatkozik be a nagy Amerika-kritikus Soderbergh The Informant! (Az informátor!) című filmje is Matt Damonnal a főszerepben, mely mellett jól mutat a John Rambo rendezői változata, és hogy teljes legyen az ideológiai zűrzavar, Oliver Stone (persze amerikai szemszögből érdekes) a Chavez-féle Venezueláról forgatott dokuja, a South of the Border (A déli határ) sem maradhat el. Érdekesnek ígérkezik Nicolas Winding Refn dán-brit filmje, a Valhalla rising (Valhalla ébredése), amely mítoszi nyelven mesél el egy viking mítoszt - főszerepben egy jól ismert dán színésszel, Mads Mikkelsennel. Talán csak animációból lesz kevesebb, mint egy éve , Rintaro Yonayona Pengin (azaz Yona Yona pingvin) című műve képviseli a műfajt.
 
Moore szerint Velence a legjobb választás legújabb kapitalizmusellenes filmjének világpremierjére

A Horizontok (Orrizonti) szekció szolgál a különlegességekkel és érdekességekkel, többek közt amerikai, Fülöp-szigeteki, vietnámi, egyiptomi, orosz alkotások szerepelnek itt. Utóbbi egy öt rendező által készített szkeccsfilmet jelent, amely a Karambol címet viseli, s az öt rendező vall benne öt történettel a szerelemről, olyanok, mint ifjabb Alekszej German, a tavalyi Mostra egyik díjazottja, vagy Kirill Szerebrennyikov, akinek Áldozatkaszkadőr vagy Téli utazás című filmjeit itthon is láthattuk. A versenyen kívül szekcióban már szereplő Joe Dante hívei itt a Movie-Orgy Ultimateversion (Moziorgia - Legvégső verzió) című 4 óra 41 perces alkotását is megnézhetik, de látható lesz egy dokumentumfilm a 2008-as nagy kínai szecsuáni földrengésről (1428).

A fesztiválon tapasztaltakról a filmhu tudósítója számol majd be.