Kelet-német história X Winfried Bonengel: Führer Ex |
A titok gyermekeiben a tizenéves Cemil egy este vonatra száll, nevelőapja durvaságai, verései elől menekülve Isztambulba utazik. Itt találkozik egy másféltucat felnőttet és gyereket számláló koldus csapattal, akiknek nincs lakásuk, rendszeres munkájuk. A főnök, Velit szavára befogadják maguk közé a jövevényt, Cemil elsajátítja a pénzszerzési módszereket. Közben anyja is megérkezik, hogy a nagyváros forgatagában megkeresse elveszett fiát.
A török rendezőpáros bensőségesen, némi költőiséggel ábrázolja a kisemmizettek közösségét. Ezek nem a külvárosok éhségtől irányított bűnözői. Szolidárisak egymással, az idősebbek vigyáznak a fiatalokra, még megkeresett pénzük egy részéről is lemondanak, hogy Cemil visszatérhessen anyjához. A mások által ellopott táskát visszaadják tulajdonosának, a beteget orvoshoz szállítják, Velit pedig ártatlan, gyermeki arccal vall szerelmet a sorsjegyárus lánynak. Saját „társadalmuk” törvényhozói és végrehajtóik, az árulók felett ítélkeznek, a vétkeseket pedig megbüntetik. A jóság és a szeretet felszentelt papjai és ministránsai ők – talán túlságosan is tökéletesek. Az alkotók a hajléktalanok szószólói kívántak lenni, őszinte protestálásuk azonban egy kissé kiagyalttá, mesebelivé tette ezeket a fehér vagy fekete, jó vagy rossz alakokat. A film akkor lesz ismét érdekes, amikor a humanitás egy másik erővel, a vérbosszú hagyományával szembesül, és az összeütközés megmutatja, hogy egyetlen ember vagy csoport sem függetlenítheti magát a társadalom mélyrétegeiben meghúzódó szokásoktól és normáktól. A történet végén Cemil és anyja egy valóság-showban találkoznak, ám a tévéműsorok boldog fináléja helyett valami más várt rájuk. A film, a művészet igazsága erősebbnek bizonyult a média hazugságánál.
Az Úttorlaszokban kurd menekültek érkeznek Görögországba. A boldogságot keresik, a jobb megélhetést és a szabadságot, ahol őket is emberszámba veszik, ahol ők is ugyanolyan jogokkal bírnak, mint a többiek. Olaszországba akarnak eljutni, mert mostanság ez a csizmaalakú föld a megváltás hazája (lásd még Széllel perzselve). Ayat egy olyan kis faluból érkezik, amelyet lebombáztak és felégettek, amikor több családtagja meghalt. Öccsét keresi, aki még korábban megszökött és a hírek szerint Olaszországba ment.
Az utcán hallható R.E.M. sláger nem nekik szól Stavros Ioannou: Úttorlaszok |
Sajnos a film témájában izgalmas csak, a megvalósítás nyögvenyelős, olykor dilettáns. Hivatkozhatnánk persze a dokumentarista stílusra, a kézi kamera használatának spontaneitására, az amatőr színészekre. De mindez nem ment meg minket a képek dekomponáltságától, a megíratlan és unalomba fulladó párbeszédektől, az érdektelen helyzetgyakorlatoktól. Az anyag szétfolyik a rendező kezében, így a Panoráma háttérműsoraiból rövidebb idő alatt többet tudunk meg a kurd nép rabságáról, a lelkekben dúló félelemről, mint ebből a tisztességes szándékú műből.