Putyini Oroszország kézikamerával, érzékeny lelkű kiskamaszok bicikli nélkül, és örök optimista hősszerelmesek, akik már csak Michael Jacksonban bízhatnak. Ezeket a Karlovy Varyban versenyző filmeket szeretnénk látni a magyar mozikban.
Welkome Home - trailer
A Little Accidents című 2010-es rövidfilmben egy fiatal gyári munkás próbálta rávenni mentálisan sérült munkatársát, hogy lopjon el neki egy terhességi tesztet. A Little Accidents című 2014-es nagyjátékfilmben egy anyuka nyomoz eltűnt fia után egy olyan bányászszerencsétlenséget követően, aminek egyetlen túlélője van. Mindkét filmet Sara Colangelo rendezte. A nő a reménytelen kutatás során egyre messzebb sodródik férjétől, aki a bánya egyik felügyelője, egyre közelebb kerül a túlélőhöz, és megismerkedik fia osztálytársával is, aki jelen volt a srác eltűnésénél. A városka közben még mindig a felelősöket keresi.

Elégedetlenség, korrupció, cinizmus sűrűsödik Damián Szifrón feketekomédiájának, a Relatos Salvajes-nek (Wild Tales) borzongató, elgondolkodtató és nyers jeleneteiben. Esküvője napján félrelépő vőlegény és bosszúszomjas menyasszonya, fia bűncselekményét eltusoló gazdag apuka, robbantási szakértők, középkorú zenekritikusok és súlyos testi sértést tervezgető szakácsok próbálnak boldogulni a saját dühükkel - kevés sikerrel. Szifrón filmjében az ember pillanatok alatt kifordul önmagából. Az Agustín és Pedro Almodóvar által producerált szatíra Cannes-ban közönségkedvenc lett, hamarosan kiderül, hogy vajon megfekszi-e Karlovy Vary gyomrát.
Karlovy Varyban debütál majd Ivan I. Tverdovszkij Correction Class című nagyjátékfilmje. A mozgássérült Lenának, aki tanulmányait évekig otthonról folytatta, újra iskolába kell mennie. Kiégett tanárai egyáltalán nem motiválják, és hozzáállásuk miatt a lány hamar kiábrándul az intézményesített oktatásból. Osztálytársával, Antonnal kibontakozó kapcsolatát sem nézik jó szemmel, és minden eszközzel megpróbálják elnyomni azt, aki különböző. Tverdovszkij dokumentumfilmes eszközökkel mutatja be a speciális iskolák kegyetlen világát.

Romokban heverő házassága megmentéséért elég sok mindenre képes az ember. Virágot küld, felelőtlenül ígérget, és ha semmi nem jön be, épít egy emlékművet Michael Jackson tiszteletére. 2010-ben járunk, egy kis szerb városban, ahol semmilyen munkalehetőség nincs, ezért a helyi fiatalok nagyobb városokba költöznek a nihil ellen. Költözne Ljubinka is, ám férje, az örök optimista Marko hajmeresztő ötlettel áll elő, hogy megmentse városukat. Végső kétségbeesésébe azt találja ki, hogy egy Jackson-szoborral helyettesíti a város főterének kommunista emlékművét. A polgármesternek azonban más tervei vannak, és ehhez egy jobboldali csoportot is igénybe vesz. Darko Lungulov fekete komédiája, a Monument to Michael Jackson látlelet egy kisváros életéről, ahol csodabogárnak nézik azt, aki túl nagyot mer álmodni. (Kapcsolódó film César Charlone és Enrique Fernández édesbús komédiája, az Ahová a Pápa is egyedül jár.)

A mexikói rendező, Jorge Pérez Solano is második nagyjátékfilmjével érkezett Karlovy Varyba, és a La Tirisiában is egy különös háromszög körül bonyolódnak az események. A lélek olyan, mint egy pillangó, ami feltölt energiával – állítja filmjében Solano, a "la tirisia" viszont a lélek hiányát jelenti, az utolsó lépést a halál előtt. Lehet ugyan küzdeni ellene, de könnyen átveszi az irányítást a test felett. Egy elszigetelt sivatagi falu két fiatal nője, Cheba és Angeles Miguel ugyanattól a férfitól esnek teherbe, és a mexikói falvakban élő nők tömegéhez hasonlóan választaniuk kell gyermekük és partnerük között. Életük folyamatos küzdelem a ködként rájuk ereszkedő és szűnni nem akaró, ólmos szomorúság ellen. Ha valaha úgy döntenénk, hogy egy kietlen sivatagi falucskában szeretnénk leélni az életünket, elég csak egy pillantást vetnünk az operatőr, César Gutiérrez Miranda lenyűgöző és nagyon nyomasztó képeire, és azonnal meggondoljuk magunkat. Forróság és nihil, a kaktuszok árnyékában.
LA TIRISIA trailer from TIRISIA CINE on Vimeo.
A belga David Lambert első filmjét, a Beyond the Walls-t a cannes-i kritikusok hete keretében mutatták be 2012-ben, és rögtön el is nyerte a Rail d’or-díjat. A börtönbe került szeretők után a rendező egy nyughatatlan argentin fiúról, Lucasról forgatott, aki Belgiumba utazik, hogy életében először találkozzon az interneten megismert Henryvel, az ötvenes belga pékkel. Lambert egy furcsa szerelmi háromszögről mesél, amelyben két ember megpróbálja szeretni egymást, ezért még a harmadik féllel is képesek szembeszállni. Lucas és Henry szokatlan kapcsolatába ugyanis Anne, a pékség egyik alkalmazottja zavar be. All Yours.

Pavel Kosztomarov és Alexander Rasztorgjev The Term című websorozata a putyini Oroszország mindennapjaiba avat be mindenkit, aki többre emlékszik a gyerekkorából annál, hogy домашнее задание. A fesztiválra sorozatuk dokumentumfilm-változatával érkeztek, melynek producere az ismert orosz ellenzéki újságíró, Alekszej Pivovarov volt. A filmesek nem utcai tüntetések krónikáját készítették el, hanem a leghangosabb ellenzékiek gondolataiba szerettek volna belelátni. Provokatív ügyvédekből, botrányhős popsztárokból és baloldali politikusokból válhat ellenzéki hős a demokráciát már csak hírből ismerő országban, ám hogy mit hoz a holnap, azt senki sem tudja megjósolni. A Term talán segít megérteni a miérteket.
The Term - websorozat, 199. rész
Milyen állat lenne Luc Dardenne, teszi fel a kissé szokatlan, ám nagyon is elgondolkodtató kérdést első saját rendezésében a svájci filmes, Alice Fargier. Aki válaszol, a 11 éves Bradley. A fiú nevelőszülőknél nevelkedik, csak úgy, mint Dardenne A srác a biciklin című filmjének főszereplője. Cyril története mélyen megérinti Bradleyt, mivel őt is elhagyta az édesapja, gondolatait pedig videóüzenetek formájában magával a rendezővel osztja meg. A The Water and the Wall című rövid dokumentumfilm a „mozi rendkívüli erejéről” mesél, demagógia és világmegváltás nélkül.
A cseh fesztiválon három magyar film debütál majd. Az East of The West versenyprogramában mutatkozik be Reisz Gábor VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan című indie-filmje a srácról, akinek még a CV-jét is az anyja írja. (Hogy milyen reményekkel vág neki a fesztiválnak Reisz Gábor, azt olvasd el ITT.) Kategóriájában magyar kihívója is lesz, méghozzá Zomborácz Virág visszajáró lelkészszellemeket és Máriának öltözött lelkészfiúkat felvonultató alkotása, az Utóélet. „Európa egyik legeredetibb filmrendezője”, vagyis Pálfi György pedig a hivatalos versenyprogramban mutatja be Szabadesés című filmjét, amiért a dél-koreai műértőknek kell köszönetet mondanunk.
Még több magazin
magazin
A két évvel ezelőtti Tűzvörös égbolt után Christian Petzold idén váratlanul új filmmel jelentkezett: a Miroirs No. 3. nem az őselem-trilógia…
tovább
magazin
Podhradská Lea nyolcéves volt, amikor nővére, Deni nyomtalanul eltűnt. A családtagjai nem keresték, akkor sem, amikor 27 évvel később érkezett tőle…
továbbFriss
A jövőd filmje már forog – megérkezett a 12. BIDF versenyprogramja
Ismerd meg újra a The Doors-t a nagyvásznon!
Alföldi eastern, generációs roadmovie és Curtis-dokumentumfilm is készülhet
Szabó István: Hollywood az Osztrák–Magyar Monarchia terméke
Nemzetközi szakmai program indul a magyar animáció megerősítésére
Hatodik alkalommal várja a jelentkezőket a Budapest Debut Film Forum
November 21-én tartják meg a Nemzeti Filmintézet 10. Inkubátor pitchfórumának döntőjét, ahol tíz pályakezdő filmes fogja prezentálni az első egészestés (és egy rövid animációs) filmtervét. A következő két hétben az összes alkotót bemutatjuk.
Megvannak a 10. Inkubátor Pitch Fórum nyertesei
Inkubátor 10 – Budavári Balázs: Alvó Emberek
Inkubátor 10 – Kotsis Gergely: Kill Boat
a teljes dosszié
November 20-án kerül a mozikba a Sárkányok Kabul felett című magyar háborús akciódráma. Dyga Zsombor valós eseményeken alapuló filmjének főbb szerepeit Jászberényi Gábor, Mészáros Blanka, Borovics Tamás, Hajmási Dávid, Dietz Gusztáv, Trokán Nóra, Ertl Zsombor és Stohl András alakítják.
Afganisztánban szolgáló magyar katonák igaz története érkezik a mozikba
Megérkezett a Kabulban játszódó magyar akciófilm előzetese
Izzasztó katonai akciók a zsámbéki sivatagban
a teljes dosszié22. Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál
A 22. Verzió Filmfesztivál idei szlogenje az "Együtt létezünk". November 11. és 19. között Magyarország egyetlen emberi jogi dokumentumfilm-fesztiválja 11 szekcióban mutatja be újra a világ legaktuálisabb és legerősebb kreatív dokumentumfilmjeit.
Közös létezésünket dolgozza fel a 22. Verzió programja
Mikroszkopikus közelség és izgalmas távlatok – magyar verseny a Verzión
A Verzióval együtt idén is érkezik a DocPro
a teljes dosszié
Nemes Jeles László történelmi családkereső-trilógiájának záródarabja az apaság kérdését, az apai szerep ellentmondásosságát állítja a középpontba. Az Árva Velencében debütált, a magyar közönség először pedig a Cinfesten láthatta először.
Nemes Jeles arról mesél, milyen egy diktatúra közepén, apátlanul
Nemes Jeles László: A saját eredetem foglalkoztatott
Kemény Ildikó: Nagyon szeretem az ambíciót
a teljes dosszié