A három főszereplő, Prabha, Parvaty és Anu Mumbai egyik kórházában dolgoznak, ketten nővérként, Parvaty pedig szakácsként. A középkorú Prabha gondoskodó, tekintélytisztelő, óriási teherbírású nővér, és fiatalabb lakótársa, Anu felé is anyáskodóan viszonyul. Kórházi kríziseket old meg egymás után, kolléganőinek segít, közben az ő élete kátyúban. Anu a fiatal felnőttek életét éli, szeretne saját döntései alapján élni, szabadon beszélni a szexről. Felvilágosít olyan anyákat, akik nem szeretnének újabb gyereket, ingyen csúsztat oda nekik egy levél fogamzásgátlót. Nem érti, hogy a felszabadult viselkedés miért akkora bűn, ahogyan Prabha nővér mondja, és persze elfogy a pénze a lakbérre. Prabha segíti ki, egyfajta nővér-húg szerepbe kerülnek.

 

Városszimfónia egy feminista kórházi drámával karöltve, avagy óda a női barátsághoz – akár így is pitchelhették volna a filmet, amely szerencsére nem Hollywoodban készült. A Minden, ami fénynek tűnik egyik fő erénye, hogy Payal Kapadia remekül kamatoztatja dokumentumfilmes tapasztalatát, hátterét. Így a nem-fikciós részletek is szerves részét képezik a világának, a valóságban merítkezés, monszunban, utcai áradatban, ingázásban lubickolás végig erős hangulatot kölcsönöznek. Kapadia sokszor a cinema véritét idézi, letisztult etűdrészleteket látunk a város éjszakai forgatagáról, sőt, még a jazzes zongoraszó is a francia dokumentarista esztétikára rímel.

Ahogy a szereplők ingáznak, randiznak, sétálnak, esznek, a legbanálisabb és épp ezért leghitelesebb módja a történetmesélésnek. Szintén szép, amint az unatkozó fiatal nővér, Anu saját szívdobogását fürkészi sztetoszkóppal. Kapadia kamerája tulajdonképpen ilyen: érzékenyen tartja a figyelmünket a csendes, de valódi élettől lüktető történések ütőerén.

Szintén hatalmas rendezői bravúr, hogy a színészek játéka annyira természetes tud lenni, mintha csak hétköznapi embereket látnánk. A film szuperképessége, hogy a szereplők civil énje azonnal meglátszik, segíti vagy gátolja a szerepformálást. Ezért is hat természetesnek az, amikor a Prabhát játszó színésznő, Kani Kusruti azt mondja az IMDB videójában, nővér vagy orvos lenne egy kórházban, ha nem a filmiparban dolgozna.

A nyitó felirat azon szabadkozik, hogy a film semelyik kaszt, vallás vagy foglalkozás ellen nem akart diszkriminatív lenni. Ha arra gondolunk, hogy a Gettómilliomost is mennyi kritika érte a szegénység ábrázolása miatt, vagy hogy egy alsó kasztot bemutató képregényes riport milyen akadályokba ütközött Joe Sacco újságíró esetében, akkor egyértelmű: a filmben bemutatott szabad élet lehetőségei sokszor tényleg csak lehetőségek. A nyomornak és társadalmi elnyomásnak, beszabályozott életnek, eleve elrendelt házasságoknak, ahogy az alvilágnak, nincs romantikája. Szerencsére Kapadia nem is ezt az utat választja, hiszen dokumentumfilmes háttérrel készítette el díjakkal elhalmozott filmjét.

A város elveszi tőled az időt” – a nyitó szekvenciában civileket hallunk arról, kit mi hozott Mumbaiba: családi konfliktus, szegénység, szakítás. A város nem pusztán az álmok inkubátorháza, hanem a rossz értelemben vett olvasztótégely, amely lélekölő is, tele sok ingázással, zsúfoltsággal.

A film egyik politikai vállalása, hogy megmutatja a hivatalos okmányok nélkül élőket, láthatóvá teszi a hátborzongató otthontalanságot. Papíron Parvaty nem lakik azon a helyen, ahol a szomszédok huszonéve ismerik, így hát a jogi hercehurca és a kilakoltatás miatt fel kell adnia a nagyvárosi életet a faluért. Valamilyen szinten mindhárom főszereplő épp otthontalan a saját életében: Prabha férje Németországban dolgozik, és már régóta elmaradoztak a telefonhívásai, Anu fiatal lányként más vallású férfival randizik, mint akit a családja kinézett számára, Parvatyt pedig ki akarják lakoltatni egy építkezés miatt.

Prabha szintén őrlődik a társadalmi elvárások nyomása miatt. El lehet-e fogadni egy férfi, egy orvos kolléga udvarlását, ha csak papíron házas az ember? A férj mindössze kétszer jelenik meg: először csak említés szintjén, amikor egy üzenet nélkül kézbesített forrólevegős sütőt küld Prabhának Németországból, majd pedig egy poétikus jelenetben, a film zárlatában.

Prabhának az udvarlója verset ír, az alibi egy pályázat, de egyértelműen vallomással ér fel. A felolvasott költemény szintén lírai, egyben metaforikus és szép pillanata a filmnek. Éjjel van, vonatfények a háttérben, Prabha a mobiljával világít, közben a versben a vágyott másik mint világító, meleg fényű lámpás jelenik meg. Itt is utal Kapadia a film címére: csak egymás számára tűnhetünk fel valódi fényforrásként. A film az érzéki részleteket sem spórolja meg, a szél, az eső, az izzadság, az ételek azonban nem egzotikusan ragadják meg az indiai hétköznapok pillanatait: itt bármikor megeshet, hogy egy zivatar miatt lemondanak egy esküvőt.

Kapadia az indiai társadalmi feszültségeket – etnikai, nemi, vallási, város és vidék közötti – mind felvillantja, eljutunk egy lakószervezeti gyűlésre, és egy ügyvédi irodába is Prabha és Parvaty által. Elfogódottan követ is hajítanak a menő lakópark plakátjára, amelyen a Class is a privilege felirat díszeleg (kb.: A kiváltság jut osztályrészül). Ha epizodikusan is, de megjelenik a dzsentrifikálódás, lecsúszás, kiszolgáltatottság képe. Parvaty szerint bárki nyom nélkül eltűnhet Mumbaiban, papír nélkül nem veszik számításba azt, aki önálló életre, emancipációra vágyik ahelyett, hogy a fiáékkal közös egyszobás lakásában tengődjön.

A rendező számára a címbeli fény a remény metaforája. A kritika számára ebben több rejlik: ellentmondásosság és feszültség azt illetően, mi az, ami fénynek tűnik, és mi az, ami dudál az alagút végén. A városi közeg befogadó, de közömbös a kulturális és gazdasági bevándorlói sorsa iránt.

Üdvözlendő, hogy akár az olasz sikerfilm, a Miénk lesz a holnap, ez a film is vállaltan középkorú nők önálló útját mutatja meg, és azt, hogy ez bizony sokszor férfiak támogatása nélkül tud kiteljesedni. Ez pedig igen nagy szó, ha Bollywood sematikus férfi-női szerepeire gondolunk, és azokra a mesékre, amelyek közel sem reprezentálják valósan a nőket. Bár a kasztrendszeren átívelő, engedékeny női szolidaritást látjuk a középpontban, a struktúrák helyett a személyes sors marad a fókuszban.


Bizonyos szempontból feloldozást jelent, hogy főhőseink a film végén szó szerint elérnek a napsütötte sávig. Révbe érnek az életükben, ez a megkönnyebbülés azonban nem mentes a giccstől. Ezzel együtt Kapadia filmje a realizmus, dokumentarizmus és a líraiság eredeti nyelvén beszél a női barátságok erejéről.

 

A Minden, ami fénynek tűnik már látható a mozikban, forgalmazója a Mozinet.