Tavaly január 20-án halt meg Andy Vajna, aki az utolsó éveiben filmügyi kormánybiztosként szervezte újra a hazai filmgyártást, a világban pedig hollywoodi kasszasikerek producereként vált ismertté. A Carolco nevű forgalmazó és gyártó cége a nyolcvanas években versenyben volt a legnagyobb stúdiókkal, és olyan sztárokat édesgetett magához, mint Arnold Schwarzenegger vagy Sylvester Stallone. Páratlan életpálya, amely alapos feldolgozást igényel. Hogy lesz egy Magyarországot 12 évesen sietve elhagyó kisfiúból előbb hongkongi paróka gyáros, majd egy magángéppel közlekedő, filmjeivel a közönség ízlését újból és újból eltaláló dúsgazdag üzletember?

Vajna sikerének titkát már számos cikkben próbálták megfejteni, fordulatos karrierje azonban túlmutat egy újságcikk keretein. Életrajzi kötetért kiált, hogy végre egyben láthassuk azt életét az ‘56-os kivándorlástól kezdve a hollywoodi éveken át a problematikus összefonódásáig a magyar politikai elittel. Két könyv is célul tűzte ki Vajna bemutatását: Pataki Éva és Návai Anikó azonban merőben más nézőpontból, más szerkezetet használva fogott hozzá az életút felgöngyölítéséhez.

Ahogy azt már a könyv címe is elárulja (Alex és Andy – Két magyar filmcézár itthon és másutt), Pataki megosztotta a figyelmét, és Vajna mellett egy másik Nyugatra távozott, és ott a szerencséjét megcsináló filmes szakembert is bemutat, Alexander Kordát. Párhuzamosan fut egymással a két életrajz, ami egyrészt lehetőséget ad arra, hogy egy nagyobb rendszerbe illessze a két férfi karrierjét, másrészt az összehasonlításnak köszönhetően pontosabb képet kaphatunk arról, valójában mitől is rendkívüli Vajna élete.



Fontos tudni, hogy nem Vajna volt az egyetlen magyar származású – Pataki szóhasználatával élve – filmcézár. A könyv Magyarország egész 20. századi történelmét végigkísérő kivándorlás rendszerébe illeszti a két férfit, bemutatja, mi vehette rá őket a hazájuk elhagyására, mik voltak azok a jellemvonásaik, amelyek a csúcsra repítették őket. Izgalmasan, olvasmányos stílusban jár körbe Korda és Vajna kapcsán olyan komplex témákat, mint az identitás, önmagunk felépítése vagy az újrakezdés.

Végig érdekfeszítő marad a két férfi pályájának összekapcsolása, ugyanakkor nincs egyensúlyban a két életrajz egymással: míg Korda esetében kielégítette a kíváncsiságomat, a teljesség érzetét adta a könyv – Pataki egy dokumentumfilmet is készített a Korda-testvérekről -, addig Vajnánál többször is elnagyoltnak, forráshiányosnak éreztem azt. Kordánál szervesen illeszkednek a filmismertetők, illetve -elemzések az életútba, Vajnánál viszont több esetben is azt éreztem, hogy csak kitöltik a helyet. Pataki sajnálatosan gyorsan lerendezi Vajna életének legizgalmasabb részét: a Carolco felemelkedését, a nyolcvanas évek sikerszériáját, pedig a legtöbb olvasót alighanem részletesebben érdekli ez a korszak. Tévedés, hogy az Elemi ösztön lenne Vajna egyik legnagyobb sikere, valójában nem volt köze a filmhez, és bosszantó, hogy az egyik legjobb magyar online filmes blog, a Geekz nevét „GreekzFilm blog”-nak írja.

Andy Vajna és Sylvester Stallone a Rambo 3 forgatásán (fotó: andyvajna.com)

Az Alex és Andy elsősorban azoknak ajánlható, akik eddig csak felszínesen ismerték Vajna életét, sok újdonságot nem kínál, viszont egy könnyen fogyasztható összegzést ad. A könyv fontos erénye, hogy nem riad vissza a producer életének utolsó, leginkább ellentmondásos szakaszának taglalásától sem, a filmalapos sikerek mellett szót ejt Vajna szerepéről a NER kiépítésében, a hazai média átformálásában, például a TV2 becsatolásáról a kormánysajtóba.

Érződik a szövegből, hogy Patakit nem érdekli túlságosan Hollywood működése, cserébe – már csak a személyes érintettség okán is, több Mészáros Márta-filmben dolgozott íróként  - alapos és értékes elemzését adja a magyar filmgyártás hagyományainak, és hogy mindez hogyan alakult át Vajna amerikai szemléletének következtében. Elismerve érdemeit, és kiemelve, hogy ez szigorúan magánvélemény, fausti fordulatot lát Vajna életében. A hollywoodi producer egyik sikerfilmjének, az Angyalszív című misztikus thrillernek a történetével állítja párhuzamba a kormánybiztos politikai tevékenységét: „...ez a kísértés és az elbukás filmje, mely példázattal szerintem […] leírható Vajna utolsó korszaka”.

A Mr. Hollywood – Mr. Hungary egy interjúkötet, és ha megnézzük a megszólalók névsorát, elmerülünk a Vajnához fűződő történeteikben, olyan érzésünk támadhat, mintha egy sztárokkal zsúfolt VIP-partiba léptünk volna be. Stallone feleleveníti a Rambo készítését, hogyan győzte meg őt a magyar producer, hogy ne hagyja ott a forgatást, miután a rendező megalázta, Schwarzenegger kettejük szoros barátságáról anekdotázik, John Cameron elmeséli, hogy megharagudott Vajnára a Terminátor jogainak megvásárlása miatt, és később hogyan békültek ki, és többek között több forrás is mesél az Elemi ösztön forgatókönyve körül kialakult licitháborúról, amelyet végül Vajnával szemben egykori üzlettársa, Mario Kassar nyert meg egy 3 millió dolláros ajánlattal, amely akkoriban hallatlanul magas összegnek számított.



Návai Anikó évtizedeken át dolgozott hollywoodi tudósítóként, kiépült kapcsolatrendszerének köszönhetően csupa izgalmas és jobbára megközelíthetetlen sztár szólal meg a könyvben. Akik persze azért is adtak interjút, mert nagyon tisztelték Vajnát. Amíg Pataki könyve forráshiánnyal küszködik, ez az interjúkötet tobzódik az exkluzív információkban, személyes vallomásokban, és teljesebb képét adja Vajna hollywoodi felemelkedésének. Különösen érdekfeszítő az a rész, melyben a Carolco kezdeti éveiről, az első sikerekről olvashatunk. Cannes-ban tombolával csábították be a forgalmazókat a filmjeik vetítésére, Los Angelesben az első irodájukat Vajna anyjának a házában rendezték be.

Néha kicsit zavaros lesz a könyv attól, hogy az interjúk nincsenek külön szedve, és a megszólalók sűrűn váltakoznak a témától függően, más esetekben viszont kiváló lehetőséget ad egymástól eltérő emlékek, történetfoszlányok ütköztetésére. Návait többször is érte kritika amiatt, hogy ő igazából csak arra vágyik, hogy a sztárok közelében lehessen, újságírói tevékenysége pedig a bulvár szintjén rekedt meg. Elhíresült videointerjújában például Kálomista Gábor producer által főzött gulyáslevest ajándékozott Robert Pattinsonnak.

Ehhez képest kellemes meglepetés a könyv, amelyben felkészült újságíróként kérdezi alanyait Vajnához fűződő kapcsolatukról, akik a kötelező tiszteletadáson túl nem ritkán szimpatikus őszinteséggel nyilatkoznak az egykori üzlet- vagy éppen élettársról. A könyvből Vajna szakmai és magánéletébe is betekintést nyerünk, Az Emlékmás vagy az Evita keletkezéstörténete mellett például a producer legnagyobb tragédiájáról, fiának korai elvesztéséről is olvashatunk.

Andy Vajna, Bruce Willis és Samuel L. Jackson a Die Hard 3 forgatásán (fotó: Andy Vajna plakátkiállítás)

Az interjúkötet leggyengébb részei a szöveges átvezetések, amelyekben indokolatlan mértékben tolja magát előtérbe a szerző, és ebből kitűnik, hogy Pataki jobb író, mint Návai. A Mr. Hollywood szerzőjét személyes barátság fűzte Vajnához, az ö könyvét sokkal inkább áthatja a rajongás. A címben tett ígéret (Hollywood és Hungary) első felét maradéktalanul teljesíti, a visszaemlékezések izgalmas és bensőséges képet rajzolnak arról, hogyan vált Vajna a hollywoodi filmipar egyik meghatározó alakjává, és később milyen hibák vezettek cégei bukásához. A magyarországi résszel viszont adós marad: Vajna Tímea ugyan megszólal, de Andy életének utolsó tíz évén gyorsan átsiklik a könyv.

Az Alex és Andy és a Mr. Hollywood – Mr. Hungary kiegészítik egymást, mindkettő mellett több érv is szól, hogy a film iránt érdeklődő olvasók a polcukra helyezzék, de nem lehet azt mondani, hogy megszületett volna egy életrajzi alapmű, ami a maga teljességében mutatja be Andy Vajna pályáját. Pataki könyvében előremutató pozitívum, hogy Vajna karrierjének filmtörténeti jelentősége mellett – sokan vagyunk, akik több gyerekkori kedvencet is köszönhetnek neki –, tevékenységének árnyoldalait sem hallgatja el. Návai könyve pedig, amellett, hogy jelen formájában is közelebb visz a titokhoz, hogy ki is volt Andy Vajna, értékes forrás lehet egy későbbi Vajna-életrajzhoz. Mert az bizonyos, hogy ezt a szédületes karriert kell még kutatni, tanulmányozni és kiértékelni.

Pataki Éva: Alex és Andy - Két magyar filmcézár itthon és másutt (Athenaeum kiadó) / Návai Anikó: Mr. Hollywood - Mr. Hungary (Central könyvek)

A címlapképet Pozsonyi Janka készítette.