A Nisi Masa 2001 óta létező 26 országot tömörítő hálózat, amely az európai filmművészet fiatal tehetségeit támogatja. Elsődleges céljuk felfedezni a tehetségeket, támogatni a kultúrákon átívelő filmprojekteket, elősegíteni a különböző országokból származó fiatal filmesek együttműködését és a filmművészet által erősíteni az európai identitást. Lapjukat, a Nisimazine-t ITT olvashatod.
Filmhu: Mikor ismerkedtél meg a Nisi Masa-val?
Nedeczky Dóra: Már az egyetemi éveim alatt is sok jót hallottam róluk. Emlékszem, hogy anno Tóth Barnabás készíthetett velük egy rövidfilmet (Vonaton, 2003), vagy Nyoszoli Ákos operatőrként csatlakozott svéd illetőségű workshopjukhoz 2010-ben. Nemrég pedig Dombrovszky Linda (Tuning, 2011), Kájel Judit (Horse Race, 2011) és Szöllősi Dániel (Langbeat, 2011) vettek részt a Cine-Boat programján. Olvasója vagyok a Nisimazine-nak is.
Filmhu: Te régebben pályáztál hozzájuk?
N. D.: Ironikus módon először éppen tavaly szeptemberben jelentkeztünk talán a legismertebb workshopjukra, a European Short Pitch-re az Opening című kisjátékfilm projektünkkel, amit Grosan Cristina rendez. Bekerültünk, éppen a héten zajlik majd Pozsonyban a workshopnak forgatókönyv fejlesztés fázisa, amin Gát Anna, a film írója is részt vesz majd.
Tóth Barnabás: Vonaton
Filmhu: Miért jutott eszedbe, hogy velük dolgozz? Hogyan kerültél velük kapcsolatba?
N. D.: Online találkoztam a felhívással, és mivel már régóta foglalkoztat, hogyan lehetne a fiatal filmeseket több és testhezállóbb lehetőségekhez juttatni, azonnal jelentkeztem.
Filmhu: Milyen volt az állásinterjú?
N. D.: Négy körös interjúm volt, extrém körülmények között, amire nagyon szívesen emlékszem vissza. Decemberben zajlott, párhuzamosan a Kyoto Filmmakers Laben való részvételemmel, amihez rengeteg, szinte feldolgozhatatlanul jó élmény kötődik. Többek között előzetes idei stratégiát kellett készítenem, de számított a szakmai hozzáállásom is. Nagyon intenzív volt, valahogy így képzelem magát a munkafolyamatot is!
Dombrovszky Linda: Tuning
Filmhu: Mi lesz a feladatod ebben a pozícióban?
N. D.: Átvenni a meglévő, már működő workshop struktúrát, az úgynevezett flagship projekteket, illetve kitalálni újakat, majd megvalósítani őket egészen a finanszírozás összeállításától a tutorok, szakemberek delegálásán át a legapróbb részletig.
Filmhu: Milyen terveid vannak a cégben? Eddig hogyan működött? Te milyen változásokat szeretnél eszközölni?
N. D.: Számomra az egyik legfontosabb megvalósítandó cél az, hogy valamilyen formában tudjak "magyar színt" vinni a Nisi Masa workshopjaiba, akár magyarországi helyszíneken, magyar alkotók bevonásával mind meghívott szakértőként, előadóként, mind pedig résztvevőként. Ugyanakkor külföldi elismert szakembereket is szeretnék elérhető közelségbe hozni a magyar érdeklődők számára. Elengedhetetlen, hogy minél több fiatal magyar filmes tudjon az ilyen workshopokról, és lehetősége is legyen részt venni rajta, illetve az, hogy Magyarország minél több hasonló hálózatnak a tagja legyen. Ahogy például sajnos a Clermont-Ferrandban tartott EuroConnection koprodukciós fórumra nem lehet magyarként bekerülni. A Nisi Masa korábban már működött együtt a Daazo-val, ezt az kooperációt én is szeretném tovább gazdagítani. Általánosságban pedig arra fogok törekedni, hogy a Nisi Masa híre a megfelelő emberekhez jusson el, átláthatóbb, modulárisabb legyen a workshop struktúra, és működjön egyfajta utógondozása a létrejött filmeknek – itt megfelelő fesztiváloztatásra és promócióra gondolok.
Részlet Cristina Grosannal készített Vakáció a tengerparton című filmjéből. (Olvasd el interjúnkat!)
Filmhu: Fogsz tudni mással is foglalkozni, vagy teljesen leköt a Nisi Masa? Milyen egyéb terveid vannak a jövő évre?
N. D.: A Nisi Masa Film Lab részlegének gondozása mellett továbbra is működöm producerként, erre a helyzetre mintegy szimbiotikus együttállásként tekintek. Jelenleg Grosan Cristina Opening című kisjátékfilmjének előkészítésén dolgozunk gőzerővel, és fejlesztés alatt van már az első közös nagyjátékfilm-tervünk is.