Ez a kettősség végigvonul szinte az egész filmen, melynek hőse, Novák (Czukor Balázs) álmatlanságtól szenved nagyjából attól a pillanattól kezdve, hogy beköltözik a barátnője (Szamosi Zsófia) lakásába. A fiú munkaidőben repülőgépek feketedobozait szereli a pornófüggő Pocak (Scherer Péter) társaságában, éjszaka pedig inszomniától sújtva rója a város utcáit. Egy internetkávézóban botlik bele azután a seftes Volfba (Anger Zsolt) és bandájába (Kovács Krisztián, Vajda Milán, Pálos Hanna); szinte véletlenül sodródik melléjük, majd követi őket kérdés nélkül bárhova.
Scherer Péter Az éjszakáma nappalod c. filmben
Volf annak a piti bűnözőnek a mintapéldánya, aki mindig a nagy bizniszben reménykedik, de a lehetőség valahogy mindig kicsusszan a kezei közül, és még ahhoz is kölcsön kell kérnie egy telefont, hogy az aktuális üzletét nyélbe üthesse. Szinte törvényszerű, hogy ő és a haverjai magukkal rántsák az álmatlanság, a hallucinációk és a párkapcsolati válság hármasában vergődő Novákot, aki egy pezsgődurranásnyi idő alatt azon veszi észre magát, hogy egy bimbózó – és naná, hogy illegális – moldovai szállítmánybiznisz egyik potenciális kulcsembere.
Czukor Balázs zökkenő nélkül simul bele a felelősség elől menekülő, sodródó, döntésre képtelen, majd egy adott ponton mégis választásra kényszerülő fiú bőrébe, kár, hogy a film végére sem derül ki igazán, hogy az események láncolatát elindító álmatlanságát végül is mi okozta – variáció persze több is akad, de a válaszadást éppen a lezárás nehezíti meg.
Czukor Balázs Az éjszakáma nappalod c. filmben
Novák és Volf párosa alapvetően egyébként jól működik, és a két karakter egy darabig remekül ellenpontozza egymást, az azonban nem világos, hogy mi az, ami a társaság többi tagját összetartja. Egyszerűen nem működik közöttük a kémia, azok a vonzások és taszítások, amelyek egy huzamosabb ideje együtt mozgó csapatot jellemeznek. Ennek oka talán, hogy esetükben főként egy-egy karakterjegy dominál, és kevés olyan helyzet van, amikor személyiségük másik, addig rejtett oldala is meg tud villanni – a kivételek közé tartozik például, amikor az addig békét hirdető Turi (őt játssza Vajda Milán) ásót ragad, és azzal próbálja kivájni a betonban csilingelő mobiltelefont. Ő viszont a film utolsó jeleneteiből teljesen eltűnik, magyarázat nincs, mintha ott sem lett volna.
Pálos Hanna Az éjszakáma nappalod c. filmben
A sztori nincs híján a noir-elemeknek: ott van például kapásból az illegalitás szélén egyensúlyozó öntörvényű hős; a csábító nő; a nagy dobás, ami egyetlen kivétellel itt rendszerint valami piti bűncselekményben merül ki; és persze az éjszakai város, ami szuper háttér a sokszínű figurák mozgatásához, és amelynek neonfényű álomszerűségét nagyszerűen ragadták meg Csukás Sándor képei. Mégsem válik hideglelős-idegfeszítős thrillerré a film, pedig az a látványvilág, mely Pater Sparrow-nak köszönhetően a szemünk elé tárul, ügyesen vegyíti a lassan bekattanó srác elméjének szürreális képeit és az éjszakai valóság ismerős helyszíneit, ráadásul mindezt csak erősíti Zságer Balázs zenéje, ami vitán felül csillagos ötös. Mintha azonban az alkotók sem tudták volna eldönteni, hogy inkább a thriller vagy a fekete komédia felé hajoljanak – a bizonytalankodás miatt viszont az egyes jelenetek egyszerűen kioltották egymást. A beavatás ezúttal sajnos elmarad.
Bemutató: 2015. november 26.
Forgalmazó: A Company