Itt van Klára (r.: Csicskár Dávid)

A Karlovy Vary filmfesztivál Works in Development szekciójában olyan, jelenleg fejlesztés alatt álló filmtervek mutatkoznak be, amik a Midpoint fejlesztési programban vettek részt. Csicskár Dávid első rendezésének főhőse egy idős házaspár, Klára és Péter, akik 50 éve élnek együtt. A nő régóta szenved a demenciától, férje odaadással és kitartóan gondozza őt. Azonban Péter egészségi állapota megromlik, így beleegyezik abba, hogy feleségét otthonba adják. Péter elveszettnek érzi magát Klára és a gondoskodás feladata nélkül, ám belép az életébe a feleség egyik barátnője, Andrea. Egy szerelmi háromszög bontakozik ki: Péter szerelmes lesz Andreába, nappal vele van, azonban éjjelente feleségét ápolja. ,,Mindegyik nagyszülőm küzdött a demenciával, mielőtt meghaltak. Mindig biztos voltam abban, hogy ha nem is értik teljesen, mi történik körülöttük, biztosan érzik. Ez a film az élet morbid szépségéről szól, az elmúlásról és a továbblépésről"összegzi a rendező, Csicskár Dávid. A Proton Cinema gyártásában készülő film producere Zachar Balázs, a bemutató jelen állás szerint 2026.
 


Berlin-Budapest
(író: Vay Viktória)

A Works in Development szekció Intensive Queer válogatásában a másság témájával foglalkozó filmtervek versenyeznek. A színészként ismert Vay Viktória íróként jegyzi a Berlin-Budapest című filmet. A főszereplő Bianka, egy poliamor kapcsolatban élő transz nő, aki a nemátalakító műtét után Budapestről Berlinbe költözik. Testvérével, Lucával elhidegültek egymástól, miután Bianka nem ment el anyjuk temetésére. A testvérpár Berlinben találkozik újra, ahol Luca rájön, hogy Bianka titokban tartja a múltját a német barátai és szeretői előtt. A transz lány kaméleonként ugrál egyik kapcsolatból a másikba, majd váratlanul betoppan az életükbe Bianka exfelesége, Nóra, aki még inkább összekuszálja a viszonyokat. Bianka végül magára marad és rádöbben arra, hogy nyitott, őszinte kapcsolatokat kell kiépítenie ahhoz, hogy megerősítse identitását.

,,2015 Karácsonyán felhívott a fiútestvérem, aki Berlinben él a feleségével. Elmondta, hogy nőként tekint saját magára és arra kért, legyek türelemmel, hogy elfogadjam őt. Az évek során a testvérem története inspirált engem az önfelfedezésben és önelfogadásban, és tudtam azt is, hogy írni szeretnék a közös élményekről. A Berlin-Budapest a családunk sajátos humorát használja ahhoz, hogy a transszexualitásról beszéljen, miközben a dráma és vígjáték vegyítésével tárja fel a helyzet komplexitását”nyilatkozta a filmtervről Vay Viktória. A Berlin-Budapest Gabriele Simon produceri felügyelete mellett készül a német Flare Film gyártásában, várhatóan 2026-ban mutatják be.


Szemem fénye
(r.: Mayer Bernadette)

A KVIFF Eastern Promises Work in Progress szekció a Közép- és Kelet-Európából, valamint a Közel-Keletről és Észak-Afrikából érkező, jelenleg az utómunka fázisában lévő filmtervekre fókuszál.

Itt versenyez Mayer Bernadette Szemem fénye munkacímű első nagyjátékfilmje, ami egy finom humorral átszőtt dráma. Krisztina (Fűr Anikó) és fia élete kibillen medréből, amikor a nő látása fokozatosan romlani kezd. Fia, Máté (Vilmányi Benett) mindent megtesz, hogy anyját támogassa, ez azonban nem könnyű, hiszen a fiú emellett újdonsült apa is. Gyula (Znamenák István) felbukkanása mintha átmeneti reményt hozna, ám Máté elkerülhetetlenül választás elé kényszerül anyja és saját családja között, amikor felesége, Eszter (Waskovics Andrea) külföldön kap munkalehetőséget. Az önéletrajzi ihletésű film elkötelezetten képviseli, hogy a humor kiemelt jelentőséggel bír abban, hogy képesek legyünk feldolgozni a legelviselhetetlenebbnek tűnő élethelyzeteket.

,,Tinédzser voltam, amikor anyukám megvakult. Ez a személyes élmény adja a sztori alapját, ami arról szól, hogy egy váratlan tragédia hogyan teszi próbára az anya-gyermek kapcsolatot. Ez egy rendhagyó felnövéstörténet, amiben a felnőtt anyukának újra meg kell tanulnia felelősséget vállalni a saját életéért és leválni a fiáról”mesélte a filmről a rendező, Mayer Bernadette. A Szemem fénye a Kino Alfa gyártásában készül, producerei Petrovits Genovéva, Sólyom Kristóf, Oskó-Szabó Csaba és Gyurin Zsuzsi. A film a tervek szerint 2025-ben kerül a mozikba.


A világ eredete (r.: Nagy Borbála)

A KVIFF Eastern Promises First Cut+ szekció az utómunka szakaszában lévő, elsősorban alacsony produkciós kapacitású országokban készülő egész estés filmekről szól, ide olyan projektek kerülhetnek, amik már részt vettek a First Cut Lab Programban.

Nagy Borbála első nagyjátékfilmje három nőről szól három európai városban, egy-egy döntés küszöbén. A negyven körüli főszereplők különbözőképp próbálnak választ adni az anyaság kérdésére: egy örökbefogadás, egy mesterséges megtermékenyítés és egy abortusz története a film. A budapesti szálban Nóra gyermeket szeretne örökbefogadni férjével közösen. Amikor a házasságuk válságba kerül, Nóra elbizonytalanodik: vajon elég stabil a kapcsolatuk egy ekkora döntéshez? Berlinben Rebeka a családja látogatásakor elmeséli, hogy spermadonor segítségével egyedül vállal gyereket. Bejelentése általános döbbenetet vált ki. Adél pedig, apja elvesztése után elfogad egy párizsi munkalehetőséget. Miközben próbálja újraértelmezni önmagát, teherbe esik egy nála jóval fiatalabb férfitől. Az abortusz lehetőségét mérlegeli.


A film forgatására a filmhu is kilátogatott: „Erős vízióm van ezekről a városokról, és megtetszett az ötlet, ahogy távolodnak a történetek Magyarországtól nyugat felé” – mesélte Nagy Borbála. „Ez nem csak földrajzi, de érzelmi távolodás is attól, hogy lehet-e máshogy élni, hogy nem csak a klasszikus családmodell létezik. Budapesten egy örökbefogadási történetet élünk meg, a berlini karakter már nem keres partnert a gyerekvállaláshoz, majd még egyet ugrunk, és Párizsban már az a kérdés, hogy egyáltalán legyen-e gyerek.” A világ eredete a tervek szerint 2025-ben kerül a magyar mozikba a Mozinet forgalmazásában.


Tiszavirágok (r.: Goldberg Emília)

Goldberg Emília debütáló egész estése szintén az Eastern Promises First Cut+ szekcióban kerül a szakmai közönség elé. A Tiszavirágok a hírhedt tanyavilági bérgyilkos, a nőként született, de férfiként közismertté vált Pipás Pista (1882-1940) börtönbe kerülése utáni egy évet meséli el. Pipás a börtönben megismerkedik egy Irma nevű református tanítónővel, és ez a találkozás mindkettőjük életére meghatározó hatással van.


A szegedi tanyavilág mesterbűnözőjét Török-Illyés Orsolya alakítja, a másik főszerepben Stork Natasa lesz látható, mellettük Terhes Sándor, Zsótér Sándor, Fehér Balázs Benő, Pusztai Ferenc, Patkós Márton és Friedenthal Zoltán is felbukkan majd a filmben.

A forgatásra a filmhu is kilátogatott, ahol Goldberg Emília többek között arról is beszélt, hogyan tudták leforgatni a tiszavirágzást. ,,Normális költségvetésnél ez nem lett volna probléma, de ennél a filmnél azt kellett mondani, hogy egy napunk van leforgatni a virágzást, ez egy keddi nap lesz, ha jönnek a tiszavirágok jönnek, ha nem, akkor nem. Mi ott leszünk hat hajóval a teljesen érintetlen Tisza kellős közepén, és van egy közel sem annyira látványos B tervünk, ha nem jönnek. Jöttek. Megmondom őszintén, elsírtam magam örömömben, mikor megláttam a tömeges rajzást” - mesélte a rendező.

A független produkcióban készülő film forgatókönyvét Goldberg Emília Móray Gáborral közösen írta, producerei Pusztai Ferenc és Pfeiffer Linda, operatőre Szilágyi Gábor, vágója Dunai László, gyártója a KMH Film. A Tiszavirágok a tervek szerint 2025-ben érkezik a mozikba.


Az 58. Karlovy Vary Nemzetközi Filmfesztivált június 28. és július 6. között rendezik. Az eseményen mi is ott leszünk, hogy hírt adjunk a program legígéretesebb filmjeiről.

 

Címlapkép: A világ eredete forgatása