Bölcs, koros férfihang vezet be minket Dogville-be: első rész, mondja. Aztán lapoz. Ez fog történni a második részben, kedves olvasóink. Bocsánat, nézőink. Mintha egy sárgult lapú Fielding-regényt olvasnánk - és nem tudnánk letenni. Mert bár a Dogville megadja önmagához a kulcsot, akár túlságosan is, mert bár a narrátor kényelmesen, ráérősen mesél, magyaráz motivációt, ír le belső titkokat, érzéseket – mégis megunhatatlan, feszültségteli, a maga lassúságával főhősét-nézőjét felőrlő játszma ez. A játékvezető Trier. Láthatjuk, mi az eredménye, ha Lars Von Triert provokáljuk: a Táncos a sötétben cannes-i fogadtatásakor hagyta el néhány amerikai újságíró száját a perdöntő vád, miszerint hogyan készíthet valaki filmet Amerikáról anélkül, hogy valaha is járt volna ott. Hát úgy. Meg így: a Dogville méltó válasz, Kidman szerepeltetésével pedig a legelegánsabban mutat be Trier az álmok hazájának.
Valójában egy óriási faburkolatú színpad |
A kezdeti tétova tájékozódási bizonytalanság után hirtelen felocsúdunk: nem arról van itt szó, hogy emberek mászkálnak színházi próbán egy színpadon. Egy teljes világ tárulkozik ki: csak éppen falak, ajtó, ablak nélkül. Kopogást hallunk, majd valaki kinyit egy láthatatlan ajtót. Mi meg hiszünk neki. Ezen a ponton átbillenve működni kezd a történet: amint a néző házfalakat húz fel magában, kerítést emel, a stilizált, archetipikus városka mesefigurái is életre kelnek, hogy felrázzanak iszonyú történetükkel.
A monotonitás biztonságát, a már kimondva is gyanús kisvárosi békét egy éjjelen egy nő zavarja meg. Grace (Nicole Kidman) gengszterek (többek közt a feketébe öltöztetett Udo Kier) elől menekülve rejtekhelyet remél Dogville-től. Tom (Paul Bettany) talál rá, ő talán segíthet neki: ráveszi a lakókat, hogy fogadják be a titokzatos nőt és a menedékért cserébe ő majd dolgozik neki. A nagy döntés mindig drámai helyzet: biztos, hogy semmi sem lesz a régi többé, mégis, a lakók visszavonulnak gondolkozni. Grace csomagol, vár. Ha a harang annyiszor kondul, ahányan döntenek a sorsáról, visszamehet. Harangszó, Grace visszamászik a szikláról.
De a segítség kezdetben furcsamód nem kell senkinek. Vajon csak az egyszerű jóság, szánalom mozdult meg a lakókban? A kérdés rövid ideig kérdés csupán. Az alabástromkezek máris dolgozni kezdenek, majd egyre többet, a jóság lassan átkerül Grace oldalára. Dogville beszippantja az áldozatot. A közösség tart a gengszterektől, a nagy fekete autótól való irracionális félelmük miatt a hófehér nyakra vaspánt, csengő kerül, lába ólmot húz, most ha akarna, sem menekülhet már. Közben egy férfi almaszedés közben megerőszakolja Grace-t. Nagy a színpad, mindenki teszi a dolgát, sok a zaj, a borzalom a leghétköznapibb cselekvések között esik meg. Női kiszolgáltatottságot, keserű tehetetlenséget még nem mutatott be Trier olyan érzékletesen, mint a kitáguló totálképen, melyen a városka nyugalmába olvad a megalázó tett – „valahol” a háttérben.
Ágyát a város összes férfija megjárja |
Mert amellett, hogy parabolikus formába csomagolva tálalja Lars Von Trier saját igazságát egy országról, ez az igazság nem csak onnan nézve működik, ahol ő áll. Emellett mintha folyamatos kísérletet tenne arra, hogy hozzátegyen valamit a nőről, a jóságról, a mártíromságról alkotott képéhez. Ezt az egy képet festi, befejezni ki tudja, mikor fogja. Most éppen ódivatú tradíciókhoz nyúlt vissza – „csak” a házfalakat hagyta ki a Dogville-ből. Egy gyönyörű részletére biztosan sokáig emlékezni fogunk: a teherautó hátsójában a koszos üvegen áttűnő képre: a hősnő megannyi alma közé zárva összekucorodva fekszik.