Először a nagyképet festették meg, és amellett érveltek, hogy új korszak nyílt a magyar dokumentumfilm történetében, mint minden jelentős, új generáció, ez is a korábbihoz képest más ízléssel, eltérő habitussal kezdett bele a munkába. Stőhr megjegyezte, természetesen támaszkodtak az elődeikre, de ami például újdonság volt, az a kiépített intézményi háttér, ami egyúttal ablakot is nyitott a világra.
Almási Tamás és Kékesi Attila voltak a képzés megálmodói az SZFE-n: 2010-től a dokumentumfilm-rendező MA mellett, a DocNomads is elindult három egyetem (Budapest, Brüsszel és Lisszabon) Együttműködéséről. Az utóbbi képzést végezte el Dér Asia, a Nem halok meg rendezője is.
Ami még összeköti ezt a generációt, az a dokumentumfilm-készítés nemzetközi módja: éveken keresztül különböző workshopokon, fesztiválokon csiszolódnak a filmtervek, ahol „meghallgatnak sok tanácsot”. Itt szembesülnek azzal a nyomással, hogy milyen típusú
filmekre és megközelítésekre van érdeklődés a finanszírozók és a fesztiválok részéről, de hamis következtetés volna csupán erre fogni, hogy ez a generáció jellemzően tabu témákat dolgoz fel, vitára hív, vagy legalábbis meghökkentő, szokatlan nézőpontokhoz nyúl. A legfőbb ok a belső hajtóerő, hogy Magyarországon kibeszéletlen témáknak adjanak láthatóságot.
Olyan filmeket készítenek, amelyek „bátrabban közelítenek a szereplőikhez, első perctől berántják a nézőt, és megtalálják azt a dramaturgiát, ami a leghatásosabban tudja elmesélni a történetet”, és a két kritikus egyértelműen ebbe a halmazba helyezte a Nem halok meget is, melyben Einspach Gábor galériatulajdonos küzdelmét követi a rákkal a rendező.
Érdekes kérdés volt a beszélgetésben, hogyan lehet finanszírozót találni egy olyan filmhez, amelynek sokáig nyitott volt a vége, hiszen nem lehte tudni, hogy Einspach vajon felépül-e a betegségből. Kovács szerint érezhető a szereplők, kiváltképp a galériatulajdonos kameratudatossága, ehhez kapcsolódva arról beszélt, vajon így mennyire tudott spontán lenni a film, mennyire igaziak az elhangzott mondatok.
Nem halok meg
"Ami igazán tabudöntögető,hogy legalább annyira szólt a rákbeteg vélt vagy valós felelősségéről a szeretteivel szemben, mint magáról a küzdelemről a betegséggel” – vetette fel Kovács, és ezen a vonalon haladva Stőhr hozzátette, számos tabu van megmutatva vagy sejtetve a filmben. Azt is megbeszélték, vajon a barátok, családtagok hogyan vesznek, illetve vehetnek részt ebben a küzdelemben, majd arra jutottak, minden megadott segítség mellett is, alapvetően ez egy magányos küzdelem, ezt húzza alá Einspach története is.
A Nem halok meg néhány hónap múlva kerül fel a mozik műsorára, addig egy-egy fesztivál-, illetve elővetítésen csíphető el. A Nagylátószög sorozat korábbi, vetítések előtti beszélgetései elérhetőek a Mozinet YouTube csatornáján.
A cikk a Mozinettel együttműködésben született.