Három éve beszélgettünk először a Budapesten élő képzőművész és filmrendezővel, Milorad Krstić-csel a műkincsrablók izgalmas világát bemutató, egészestés animációról, amit aztán három év hallgatás követett, egészen tegnap délutánig: a Ruben Brandt, a gyűjtő első képkockáit a rendező, a producerek és az animátorok jelenlétében abban a stúdióban láthattuk, ahol a film is megszületett. Nem kis túlzás, ha azt mondjuk, hogy megvan az ősz egyik legjobban várt magyar filmje.


A szlovén származású művész fejében, egy Néprajzi múzeumban megrendezett kiállítás indította el Ruben Brandt (két kedvencének, Rubens és Rembrandt nevének keresztezéséből született) ötletét, amiből hamar filmterv és forgatókönyv is készült. A Filmalap több, mint 1 milliárd forintos támogatását egy concept-trailer elkészítése után nyerték el, és kezdetét vette a három éven át tartó “nagyszabású vállalkozás és különleges kaland” – fogalmazta meg a film producere, Miskolczi Péter.

Mimi, a femme fatale / Forrás: Mozinet

Az ötlet a múzeumban született, a film készítése azonban egy szűkös stúdiólakásban vette kezdetét, amit hamar kinőtt az animátorok, kompozitorok és kifestők csapata. Kellett is a hely a nemzetközi stábnak: a magyar alkotók mellett orosz, amerikai, szerb és számos más nemzetiségű animátor is részt vett a hosszú munkában. A filmet külföldön is terjesztenék az alkotók, ezért a magyar hang mellett angol nyelvű szinkron is készült hozzá, a két hangsávot ugyanazok a színészek mondták fel, többek közt Hámori Gabriella és Kamarás Iván. 

Az akciódús történetben Ruben Brandt és profi csapata óriási rablássorozatot hajtanak végre: a világ leghíresebb múzeumaiból lopkodnak össze felbecsülhetetlen értékű festményeket. A Gyűjtő (Kamarás Iván) és a veszélyesen csábító Mimi (Hámori Gabriella) csapata mögött egy lépéssel mindig ott jár Kowalski (Makranczi Zalán), a magánnyomozó és az alvilág sötét alakjai is, akik a banda elkapásáért járó százmillió dollárra hajtanak. Az egész világon át zajló hajszában New York, Párizs, Róma és Budapest is megelevenedik.


A látványos üldözések és akciójelenetek a film noir képi és történeti világával keverednek, az események pedig több, mint 100 képzőművészeti alkotás körül zajlanak, amiket Milorad Krstić álmodott újra a vászonra. Rengeteg elrejtett elem és bújtatott utalás, számtalan hommage és (pop)kulturális idézet (Rembrandtól, Elvisen át, egészen Kuroszaváig) szerepel a filmben, megidézve impresszionizmust, popartot, reneszánszt és a futurisztikus dizájnt. Az eklektikus képi világ az animált szereplők mimikáján vagy akár a testükön is megmutatkozik, így nem ritkák a kétarcú, négyszemű vagy három mellű karakterek. 

A Ruben Brandt, a gyűjtő novemberben érkezik a hazai mozikba, de a látottak alapján már most elmerülnénk Milorad Krstić univerzumában. Addig is egy kis néznivaló: a Daazon megtekinthető a rendező Ezüst Medve-díjas rövidfilmje, a My Baby Left Me.

Rendező, író, látványtervező: Milorad Krstić
Producerek: Miskolczi Péter, Roczkov Radmila, Roczkov Hermina, Kurdy-Fehér János, Milorad Krstić
Zeneszerző: Cári Tibor
Filmhossz: 94 perc
Műfaja: Animációs akció-thriller
Gyártó: Ruben Brandt Produkció
Finanszírozó: Magyar Nemzeti Filmalap
Forgalmazó: Mozinet Kft.
Hivatalos Facebook-oldal