Filmhu: Mozikoncertre készülsz, mit jelent ez pontosan?   

Szemző Tibor: Több művet adunk elő, és egy kivétellel – valamennyi kinematografikus. Az Ottlik-darab, az Ez van!, a két rövidfilm után 7 órakor kezdődik, ez egyben bemutató is. Filmként már ment, párszor talán tévében is, és most végre a film élő zenével szólal meg. Retrospektív jellegű koncert lesz ez, több mint 25 évet ölel fel a program, minden darab kicsit más előadói apparátust foglalkoztat, így aztán egyaránt ott lesz Törőcsik Mari, régebbi és újabb zenész kollégáim, a Forgács-Forgách Brothers, Franz Kafka és Ludwig Wittgenstein is persze. Ráadásul így együtt még soha nem jelentek meg ezek a darabok.

Szemző Tibor a BMC-ben próbál (forrás: Szemző-maraton, facebook)

Filmhu: Az életművedtől elválaszthatatlan a képszerűség, a filmszerűség. Mennyire fontos itt a látvány?

Sz. T.: Mérhetetlenül megvagyok fertőzve a filmmel. Munkáim zenei darabok, amelyekben nagyon fontos a narratív elem, nem kevésbé a képi szólam, úgyis mondhatnám, hogy a zene felől készítek filmet. Nagyon örültem a Saul fia hangi sikereinek, mert, noha a filmben alig van zene, mégis ráirányította a figyelmet a hang jelentőségére.

Filmhu: Azért van egy-két olyan filmrendező, aki érzékeny a hangzásra, akár már eleve zenére forgat. A te esetedben szinte szétválaszthatatlan a zeneszerző a filmrendezőtől.

Sz. T.: Igen, pár éve, amikor a Csoma-filmet meghívták a Tribeca Filmfesztiválra ez külön hangsúlyt kapott, már az, hogy zenei ember, aki filmet csinál. Ugyanakkor gyakran érzékelem, hogy a zenészek filmesként, a filmesek meg zenészként tekintenek rám. Számomra – és ezzel nem állok egyedül - elengedhetetlen, hogy a dolgok mélyén legyen valamilyen életélmény, irodalmi vonatkozás, gondolati mag.

részlet Az élet vendége - Csoma legendárium című filmből

Filmhu: Méghozzá nagyon erősen, kezdve Wittgensteintől a mostani Kafkáig.

Sz. T.: Nincs mitől megijedni; az ambícióm az, hogy ezek a dolgok szerethetők és egyszerűek legyenek. Szerencsére a zenének van egy olyan pozitív oldala, hogy tud egyszerű és közvetlen lenni.

Filmhu: Nagyon régóta foglalkoztat a 8 milliméteres technika, a legutóbbi Kafka-filmedben is használtad, tart még ez varázs?

Sz. T.: Továbbra is a 8-asban gondolkodom, nem csak super 8-ban, hanem normál 8-ban is, jóllehet ez egy eltűnő technika, bár mintha – hasonlóan a vinylhez – továbbra is lenne egy kultusza. Nagyon kedves nekem ez a törékeny médium, Grunwalsky mondta valamikor, hogy mivel a 8mm-es film síkfilm, súlyozottan képes felvenni a zenét, a zene adja hozzá a térbeli dimenziót. Mindenesetre a Forgács-filmek készítése során tanultuk meg, hogy a kettő – síkfilm és zene – miként hozza működésbe egymást. Jómagam 1985-ben kezdtem filmezni és nagyszerű, hogy mint filmes, bizonyos módon kívülálló maradtam, így hát nekem olyasmit is szabad, amit másnak nem. Nincs bizonyítási kényszerem, nem navigáltam be magam a játékfilmbe.

 

Műsor:

18:00–19:00
Cuba (1988/93)
Túlpart (1998)
filmek és zene: Szemző Tibor
Két ritkán látható szigetfilm a 80-as 90-es évekből, melyek Kubában (CUBA, 8/16mm), illetve Japánban (TÚLPART 8/35mm) készültek. (filmvetítés élőzene nélkül)

19:00–20:00
Ez van! (2005) bemutató
szöveg: Ottlik Géza
film és zene: Szemző Tibor
Ottlik Géza hangjával, a Hajnali Háztetők ihlette Budapest-film
közreműködik: Bajusznács Mihály, Balogh Enikő, Huszár Mihály, Ittzés Gergely, Pödör Bálint, Keresteš Szabolcs, Mizsei Zoltán, Szemző Tibor

»K« metszetek (2010– ) hangversenytermi bemutató
szöveg: Franz Kafka
film és zene: Szemző Tibor
konzultáns: Forgách András
soknyelvű Kafka-közelítés, Franz Kafka A császár üzenete című elbeszélésének interpretációi, valamint Kafka és utolsó szerelme, illetve utolsó barátja élethelyszíneinek mozgóképes bejárása
közreműködik: Gryllus Ábris, Huszár Mihály, Mizsei Zoltán, Pödör Bálint, Szemző Tibor

20:00–21:00
Vizi-csoda (1983)
zene: Szemző Tibor
fuvolákra és elektronikára írott darab a 180-as csoport idejéből a 80-as évek elejéről Ittzés Gergely előadásában
Csoma-oratórium (2006) – kamara változat
szöveg: Sári László
film és zene: Szemző Tibor
a soknyelvű Csoma-közelítés kamara-változata Törőcsik Mari és Kéringer László közreműködésével

21:00–22:00
Wittgenstein Tractatus (1991– )
szöveg: Ludwig Wittgenstein
film: Forgács Péter
zene: Szemző Tibor
a mindig változó Tractatus Ludwig Wittgenstein különböző nyelveken és hangokon megszólaló szövegeivel és Forgács Péter filmjének részleteivel
közreműködik: Dudás Zsombor, Grencsó István, Huszár Mihály, Keresteš Szabolcs, Lázár Zsigmond, Mizsei Zoltán, Szemző Tibor, T. Bali

Közreműködik:
Törőcsik Mari – mesélő
Bajusznács Mihály – bariton szaxofon
Balogh Enikő – mélyhegedű, hang
Dudás Zsombor – ütőhangszerek
Gryllus Ábris – vetítés
Grencsó István – tenor szaxofon
Huszár Mihály – nagybőgő
Ittzés Gergely – fuvola
Kéringer László – ének
Keresteš Szabolcs – billentyűk
Lázár Zsigmond – hegedű
Lévai Viktor – elektronika
Mizsei Zoltán – billentyűk, hang
Pödör Bálint – ütőhangszerek
Regenye Zoltán – hangkeverés
Szemző Tibor – hang, basszusfuvola
Temesvári Balázs (T. Bali) – elektromos gitár

2016. május 20. BMC