A Magyar Nemzeti Filmgyártó Vállalat a Hunnia Rt. jogutódjaként 1948-ban jött létre, és több szervezeti átalakulás után 1964 óta létezik jelenlegi formájában. Pár évvel később kinőtte Róna utcai telephelyét, így 1970-ben létrehozták a Fóti filmstúdiót is. Az állami vállalat 1994-ben alakult részvénytársasággá, majd 2002 áprilisában a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. és a Magyar Mozgókép Közalapítvány tulajdonába került. Október elsejétől a két telephellyel és több műteremmel rendelkező stúdió hivatalosan is beolvadt a Magyar Nemzeti Filmalapba.

A fóti telepen jelenleg két nagy stúdió érhető el a stábok számára, a Máriássy műterem 1000, a Huszárik pedig 2000 négyzetméter hasznos területet foglal magába. A szintén ott álló, Várkonyi Zoltánról elnevezett épület pedig jelenleg tartós bérletbe van adva és díszlet előkészítő helységként üzemel. A stúdió több külső díszlettel is rendelkezik, a Christmas Carol díszletegyüttest 2004-ben húzták fel a Dickens regénye nyomán készült alkotáshoz, amely az első olyan Magyarországon forgatott produkció volt, amelyet az adóvisszatérítési rendszer igénybevételével forgattak itthon bérmunkában. Ezen túl Fóton található meg a Sorstalanság számára felépített koncentrációs tábor egy része, továbbá a több részből álló (várudvar, kikötő, falu) középkori díszletváros, amelyben kint jártunkkor éppen az Oscar-díjas Adrien Brody főszereplésével készülő Houdini stábja forgatott. (Nézegess fotókat a díszletről!)

mafilm houdini2 600
A Houdini díszlete - fotó: Houdini produkció (Nézegess még több képet!)

A Róna utcai telepen, amelyen jelenleg részben a TV2 működik, egy nagyobb (az úgy nevezett 3-as, 4-es összevont stúdió 800 négyzetméteren), egy 500 (2005-ben átadott) és egy 60 négyzetméteres műterem található.

Az elmúlt néhány évben veszteségesen üzemelt a 60-70-es években Európa harmadik legnagyobb filmgyártó vállalatának számító Mafilm, ennek okai között szerepel, hogy minimális létszámú dolgozóval próbáltak szolgáltatásokat nyújtani, továbbá a technikai felszereltsége sem tudta felvenni a versenyt a többi stúdióval. Ugyan 2009-ben a leégett Huszárik műterem helyére - biztosítási és EU-s pénzből - sikerült egy nagyobb és korszerű stúdiót felépíteni (Olvasd el a Huszárik műteremről írt cikkünket is!), de az anyagi források hiánya miatt nemigen volt mód több nagyobb fejlesztésre. Zákonyi S. Tamás, akit 2012-ben kértek fel - akkor még - a Mafilm Nonprofit Zrt. vezérigazgatójának, ezen szeretne változtatni, és reméli, hogy sikerül a stúdió felszereltségét a konkurens stúdiók állapotához hasonlóra fejleszteni. "Gyakorlatilag a Mafilm-nek nem nagyon volt már egy korszerű eleme sem, így nem lehetett sem a magyar, sem a nemzetközi piacot érdemben kiszolgálni."

Mafilm1 600
Zákonyi S. Tamás (a Mafilm igazgatóság vezetője) a díszletvárosban (fotó: Molnár Judit Anna)

Zákonyi a Filmhunak elmondta, hogy felújítás allatt vannak a Máriássy műterem kiszolgáló helyiségei, elkezdték a több, mint százezer ruhával rendelkező jelmeztár korszerűsítését és rendbehozatalát, illetve ehhez készül egy vonalkódos leolvasó rendszer szoftverrel.

green1 600
Forog a Kossuthkifli (fotó: Omnibus / Hatvani Balázs)

Nemrég szereltek fel a Huszárik műterem oldalában egy korszerű szabadtéri, 55 méter hosszú, 6 méter magas green screen-t, amelyben először Rudolf Péter Kossuthkifli (Olvasd el forgatási riportunkat is!) című filmsorozata forgott. "Nagy szükség volt arra, hogy legyen egy állandó szabadtéri green screen, amely használható olyan felvételekhez is, amelyben kocsik, lovak is szerepelnek külsőben" - osztotta meg velünk Kapitány Iván (H.S.C.), a Kossuthkifli vezető operatőre. "Sok esetben kényelmesebb ezzel a technikával forgatni, mint eredeti helyszíneken, hiszen ott sokminden beleszólhat a felvétel sikerességébe, ráadásul hatalmas lezárások kellenek a munkához. Ha kosztümös filmről beszélünk, akkor mindenképpen szükség van CGI technikára, mivel ma már nem lehet 1848-as korhű környezetet találni. A díszletépítés pedig hatalmas összegekbe kerül, pláne akkor, ha egy egész falut kell felhúzni. Tehát az ilyen típusú felvételek sokkal költséghatékonyabbak." Rudolf filmjének több jelenete is forgott ezen a helyszínen, az utómunka során a zöld háttér helyére debreceni utca, éjszakai erdő, és hortobágyi táj is kerül majd. Ott jártunkkor egy olyan jelenetet forgattak, amely a kész filmben úgy lesz majd látható, hogy Visegrád és Nagymaros között, a Dunán kelnek át a szereplők.

green4 600
Kapitány Iván, a Kossuthkifli vezető operatőre (fotó: Omnibus / Hatvani Balázs)

"Egy ekkora zöld felületnek a kerettel együtt több millió forint az elkészítése. Sok produkció ezt nem tudja kifizetni, ezért nagy könnyebbség, hogy van egy állandó helyszín, amely bérbe vehető, hiszen így lényegesen olcsóbb, mintha a produkciónak kellene felhúznia a falat." - osztotta meg velünk véleményét Gulyás Buda, a Kossuthkifli operatőre, az ilyen típusú vizuális effektusok hazai szakértője.

 green9 600
Kálloy Molnár Péter jelenetben (fotó: Omnibus / Hatvani Balázs)

Természetesen zárt térben pár stúdióban ideiglenesen eddig is létezett néhány green screen háttér (illetve green box), ám mivel azok kisebb méretűek, nem alkalmasak nagyobb szabású jelenetek felvételére.

Zákonyi S. Tamásnak, aki korábban dolgozott rendezőasszisztensként, felvétel-, és gyártásvezetőként, a München és a Szabadság, szerelem line producere, majd két évig az HBO Magyarország executive producere volt, sok terve van a filmgyár két telepének fejlesztését illetően. "Hogy ebből mi valósulhat meg, azt a Filmalap vezetősége fogja eldönteni. Még nem tudom, hogy mennyi pénz lesz rá."

green7 600
Gulyás Buda, a Kossuthkifli operatőre, green screen specialista

A Mafilm Szcenika Kft. felszámolása óta nincs saját belső díszletépítési, díszletgyártó kapacitása a cégnek, amely régen világhírű volt. Az igazgató fontosnak tartja, hogy ez a szolgáltatás is újra feléledjen.

A Róna utcai telep, amely a Mafilm fő bázisa volt, szintén erőteljes felújításra szorul. "Már megkezdődött a 3-as, 4-es stúdió felújítása a nemzetközi és az EU szabványoknak megfelelően." - mondta Zákonyi. Tervei között szerepel még, hogy egyik épületben különböző méretű (450 négyzetmétertől 60 négyzetméterig), bérbe vehető produkciós irodákat hozzanak létre, ahol a produkciók akár az előkészítéstől az elszámolásig dolgozhatnának.

mafilm houdini4 600
A Houdini díszletében - fotó: Houdini produkció (Nézegess még több képet!)

Hamarosan megkezdődik a volt igazgatási épület felújítása és átépítése, ahová nem csupán a Mafilm vezetősége, de a Filmalap is be fog költözni. "Reményeink szerint azzal, hogy a Filmalap beköltözik a Róna utcába, a Mafilmbe újra visszatér az élet. De nem csupán erről van szó. Véleményem szerint hosszú távon sokat spórolhatunk azzal, hogy a Filmalap nem egy külső cégtől bérel irodát. Az első szinten lesz a Mafilm igazgatóság, a második és harmadik szinten pedig a Filmalap irodái." - osztotta meg velünk Zákonyi.

mafilm3 600
Green screen a Mafilm fóti telepén (fotó: Molnár Judit Anna)

Továbbá renoválásra szorulnak még a Róna utcában a stúdiókhoz tartózó különböző kiszolgáló helységek, raktárak, smink szobák, öltözők. Az igazgató szeretné visszacsempészni az életet a Mafilmben megtalálható Latinovits kávéházba, amely reményei szerint nem csupán egy büfé lesz, hanem - úgy mint évtizedekkel ezelőtt - filmes találkozóhely.

A Mafilm stúdióiban forgott idén a 6 millió eurós költségvetésű, holland történelmi koprodukciós Kenau, az amerikai Dracula, Alatriste című spanyol tévésorozat, Pejo Róbert Mancs-filmje és Rudolf Péter Kossuthkiflije. Alatriste című spanyol tévésorozat etyeki felvételei mellett, Fóton is forgattak. Jelenleg az Adrian Brody főszereplésével készülő Houdini forog a fóti díszletvárosban, Zákonyi reményei szerint a Dracula következő évadának elkészítéséhez is igénybe veszik a Mafilm szolgáltatásait.