Haynes a Velvet Goldmine-nal már bizonyította, hogy mennyire otthon van a glamour rock korszakában, és a (bocsánat) feeling megidézésben: a Far from Heaven olyan, mintha egy Douglas Sirk film lenne (a Fassbinder által igen nagyra tartott Sirk-nek mindössze egyetlen filmjét mutatták be Magyarországon), de mégsem az; nem is paródia. Nem is anakronizmus. Igazi, vérbeli Sirk film.

Eco azt írja, hogy a Casablanca sikerét annak köszönheti, hogy sablonokból építkezik: ha egy film sablonos, akkor általában unalmas, és közhelyes, de ha csak közhelyeket használ, és azokat elvetemült erővel, bízva a közhelyek erejében (mármint igazságában), akkor viszont műalkotás lesz, lehet. A Far from Heaven-nél kevés közhelyesebb, ugyanakkor helyesebb filmet mutattak be az utóbbi időben – szerte a világon – nem tudok ellenállni a kísértésnek és el kell mesélnem a történetét, hogy érthetőbb legyen, miért is adok igazat Ecónak, és miért merem azt állítani, hogy bírálatom tárgya, ha nem is egy új Casablanca, de remekmű.

Adva van egy kertvárosi, jómódú mintacsalád, az asszonyhoz (Julian Moore alakítja, aki legalább olyan jó színésznő, mint Moore Mariann) még egy idős, tisztességben megőszült újságírónő is kiszáll, hogy interjút csináljon vele, mint minta-családanyával. Családanya az interjú közben látja meg a kertész afro-amerikai (mivel az ötvenes/hatvanas évek fordulóján vagyunk inkább: néger) fiát (Dennis Haysbert), akivel menten össze is barátkozik. A gyerekek, Yes Sir!-öznek az apának, ami körülbelül a magázás amerikai megfelelője, a falon aranynapocska, minden technicolorban ragyog: a mosolyok ugyanúgy, mint a szomszédok.

Posztmodern kísérlet vagy melodráma-paródia?
Persze a kertvárosi élet sem fenékig tejfel (tudható ez Stephen Kingtől is), apukáért (Dennis Quaid) a példás családanyának előbb az őrsre kell beugrania, hogy kihozza onnan az enyhe közlekedési kihágást elkövető házastársát. Majd egy nap - egy kis hazaival váratlanul betoppanva - a férjét egy másik férfival látja csókolózni az irodában. Poeretikus kód, az asszony lila sálját – a lila a film egyik meghatározó színe – elfújja a szél, pontosabban a fránya szél, a sálat természetesen a kertész fia hozza vissza. A férjet, mivel az ötvenes évek végén vagyunk, még a Kingsley-jelentés előtt, betegségnek gondolták az USÁ-ban is, a megbocsátó asszony pszichiáterhez viszi, a pszichiáter, miután kifejti, hogy mennyit fejlődött már a tudomány, sokkterápiát javasol. A film a család egy évét, a kritikus évet mutatja be. Amikor a házaspár kijön a rendelőből a szélgép őszi leveleket kavar mellettük.

A közös karácsony olyan akár egy Capra filmen. Szilveszterkor a férj és a feleség a hangsúlyozottan rózsaszín Miamiba megy, ahol az asszony Cosmót olvas, a férfi pedig beleszeret egy fiatal fiúba. Az asszony persze nem lép félre, de azért el-eljárogat a fekete férfival, például egy fekete bárba - ahonnan kinézik őket - csak azért, hogy megtudja, milyen más bőrszínűnek lenni. Amikor a fekete férfi megfogja az utcán az asszony karját, többen megállnak, és van egy öltönyös férfi, aki oda is kiabál, el a kezekkel. A fekete férfi kislányát megdobálják kövekkel: miután a férfi jelenti az inzultust az iskolában, az ablakukat minden este féltéglákkal betörik. Óriási pelyhekben szállingózik a hó. Tavaszra a család szétmegy, az asszony a kedves fekete férfi után vágyódik, aki elhatározta, hogy elköltözik a kislányával Baltimore-ba. Az asszony felköti lila sálját, megigazítja a sál alatt ondolált haját, kimegy a vonathoz, keresi a férfit, aki szomorúan integet neki. A cseresznyefák már virágba borultak.

A Távol a mennyországtól tulajdonképpen nagyon szomorú film, arról is szól, hogy milyen másnak lenni, hogy milyen nehéz vállalni a másságunkat, és persze arról is, hogy a látszat csal, és korántsem felhőtlenül boldog családok élnek a szépen nyírott sövények mögött. Ezernyi film készült már e tárgyban: a Far from Heaven érdekessége az, és ezért nem egy ezeregyedik B-szériás, mert Haynes filmje már-már komédia, már-már a hasonszőrű filmek paródiája, beugratós is, meg nem is: a film kissé talán értetlen nézője, ha nem ugrik be Haynes-nek, és nem hiszi azt, hogy mindezt véresen komolyan gondolja (de komolyan gondolja, hogy társadalmi problémákról kell szólni, és így), akkor szinte várja, hogy valami Monthy Python-os történjen, hogy jöjjön végre a spanyol inkvizíció, vagy valami hasonló, és vigyen el egy szereplőt. Nem jön egy fia inkvizítor sem, Haynes filmje mégsem nevezhető giccsnek: egyszerűen csak egy film, a régi filmek mintájára, ha akarom: posztmodern kísérlet, ha akarom: melodráma-paródia. Akárcsak Elmer Bernstein filmzenéje; ami olyan, mintha. Igen. Haynes filmje is olyan, mintha.
október 09., Csütörtök

17:45  Lilja 4-ever
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
18:30  Távol a mennyországtól
Toldi

 
19:00  A gyilkosok is a mennyországba mennek
Kossuth

 
20:00  Mióta Otár elment
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
21:00  Szigorúan piszkos ügyek
Kossuth

 
21:00  Ki ölte meg Bambit?
Toldi

 

október 10., Péntek

16:30  Gulliver utolsó utazása
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
17:30  Carandiru
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
18:00  Teljes szívemből
Kossuth

 
18:30  Mióta Otár elment
Toldi

 
20:30  Tollak a fejbe
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
21:00  Alexandra filmje
Kossuth

 
21:00  Dogville – A menedék
Toldi

 

október 11., Szombat

17:00  Ripley és a maffiózók
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
18:00  A háború ködében
Toldi

 
18:00  Charlie – Charles Chaplin élete és művészete
Örökmozgó

 
19:30  Mintha itt se lennék
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
19:45  Messze
Kossuth

 
20:00  Deus ex machina
Toldi

 
20:30  Angyal a jobb vállon
Örökmozgó

 
22:00  A pornófilmes
Kossuth

 
22:00  Pajzán pózok
Toldi

 

október 12., Vasárnap

16:45  A háború ködében
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
18:00  Dívány
Örökmozgó

 
18:30  Alexandra filmje
Toldi

 
18:45  Messze
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
19:00  Cécile Cassard tizenhétszer
Kossuth

 
20:30  Mintha itt se lennék
Örökmozgó

 
21:00  Titkok
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
21:00  A pornófilmes
Toldi

 
22:00  Pajzán pózok
Kossuth

 

október 13., Hétfő

18:30  Távol a mennyországtól
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
18:30  Április kapitányai
Kossuth

 
19:00  Angyal a jobb vállon
Toldi

 
20:30  Charlie – Charles Chaplin élete és művészete
Örökmozgó

 
21:00  Ki ölte meg Bambit?
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
21:00  Ripley és a maffiózók
Kossuth

 
21:30  Szigorúan piszkos ügyek
Toldi

 

október 14., Kedd

17:30  Lilja 4-ever
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
18:30  Nap mint nap
Kossuth

 
18:30  Segédigék
Toldi

 
20:00  Dogville – A menedék
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
20:30  Cécile Cassard tizenhétszer
Örökmozgó

 
21:00  Titkok
Kossuth

 
21:00  Ketrec
Toldi

 

október 15., Szerda

17:00  Terra Incognita
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
17:00  Teljes szívemből
Toldi

 
19:00  Carandiru
Kossuth

 
19:00  Az öreg hölgy és a galambok
Toldi

 
19:00  Dalok a konyhából
Toldi

 
20:00  A PESTI EST GÁLÁJA - Hedwig és a Mérges Csonk (zártkörű előadás)
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
20:30  Nap mint nap
Kossuth

 
20:30  Április kapitányai
Örökmozgó

 
21:30  Dirty Pretty Things
Toldi

 

október 16., Csütörtök


17:15  Dívány
Toldi

 
17:30  Deus ex machina
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
18:00  Segédigék
Örökmozgó

 
19:00  Terra Incognita
Toldi

 
19:30  Mutter - Anya gálaelőadás (jegyek korlátozott számban kaphatók)
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
20:30  Lilja 4-ever
Örökmozgó

 
21:30  A gyilkosok is a mennyországba mennek
Toldi

 

október 17., Péntek

16:45  Gulliver utolsó utazása
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
17:30  Ketrec
Toldi

 
18:00  Rossz idő
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
19:45  Sci-fi
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
20:00  A kiskirály
Toldi

 
20:30  Rachida
Örökmozgó

 
22:00  Hedwig és a Mérges Csonk
Uránia Nemzeti Filmszínház

 

október 18., Szombat

16:30  Dalok a konyhából
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
16:30  Az öreg hölgy és a galambok
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
17:45  Sci-fi
Toldi

 
18:00  Tulse Luper bőröndjei, 3. epizód – Antwerpen
Palace MOM Park

 
18:45  Dirty Pretty Things
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
20:00  Hedwig és a Mérges Csonk
Toldi

 
20:30  A kiskirály
Örökmozgó

 
20:30  Tulse Luper bőröndjei, 3. epizód – Antwerpen
Palace MOM Park

 
21:00  Kegyetlen bánásmód
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
22:00  Tiresia
Toldi

 

október 19., Vasárnap

17:45  Fesztivál legsikeresebb filmje 1.
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
18:00  Rachida
Örökmozgó

 
19:00  Fesztivál legsikeresebb filmje 2.
Toldi

 
20:00  ZÁRÓ GÁLA - Kegyetlen bánásmód (zártkörű előadás)
Uránia Nemzeti Filmszínház

 
20:30  Rossz idő
Örökmozgó

 
21:00  Fesztivál legsikeresebb filmje 3.
Toldi