Amerikai tragédia - szeptember 11.M.K.: Sokat mondó, hogy még öt év sem telt el, a tankönyvet máris kénytelenek voltunk újraírni. És a két tankönyv közti változás szembetűnő. Nemcsak arról van szó, hogy az új, két kötetes tankönyv teli van a szeptember 11.-i merénylet és a különböző valóságshow-k fotóival, de jelentősen megváltoztak a könyvben a média és a film arányai is. A film az újraírt változatban csak egyetlen sajátos "nyelvjárás" a média szövegtengerében, ha számunkra a legszebb, legbonyolultabb is.

H.L.: A következő nagy lépés 6-8 év múlva lehet, amikor már nem elsősorban a televízióról kell beszélni, hanem az új média által felvetett kérdésekről, az új média "nyelvéről", formáiról: a videójátékokról, a multimédiás szövegekről és persze az Internetről. Erről azonban még nem tudunk eleget. Amikor már ezek a szövegek töltik meg a médiát, amikor a tömeges használat kulcsszavai az interaktivitás, az elérés és a non-linearitás lesz, nyilvánvalóan beszélni kell minderről egy új tankönyvben is. A non-linearitás talán a legfontosabb, mert a Nettel olyan közegbe kerültünk, hogy a “szövegnek”, világnak nincs eleje, vége, belépünk egy olyan térbe, amelynek van logisztikája, de nincs dramaturgiája. Egy Angliából hozott média tankönyvben már most is csak egyetlen videóelemzési példa van, a kutatókat elsősorban már az érdekli, hogyan lehet értelmezni egy weblapot vagy egy netes portált.

Filmhu: Égetően szükséges a képi olvasatok értelmezésének elsajátítása, viszont a hazai körülmények mégsem teszik lehetővé az azonnali áttörést. Mennyi időre van szükség ahhoz, hogy lényeges változást érhessünk el?

H.L.: Erre szerintem legkorábban 25-30 éves távlatban van esély.