Filmhu: Leforgott a film és elkezdődött a vágás.
Ujj Mészáros Károly: Egy picit csúsztunk, az áprilisi hó miatt elmaradt két forgatási napunk, amit május végén pótoltunk be. A forgatások iszonyú pörgősek, ezer helyre kell figyelni, de ez a mostani különösen intenzív volt, de megérte, mert van miből vágni. A vágás nyugisabb, de néha túl monoton, de akkor is végig kell seggelni. Van, hogy nézzük a monitort és egyszer csak azt vesszük észre, hogy elfogyott az oxigén. Ha minden jól megy, november végére fejezzük be.
Filmhu: Miért volt különösen hajtós a forgatás? A kelleténél kevesebb volt az idő vagy a büdzsé?
U.M.K.: Az első gyártási tervben 55 nap szerepelt. Rájöttünk, hogy erre nincs pénz, végül 45 napot forgattunk. Pár jelenetet ki is hagytunk, de nem sokat.
Filmhu: Abban nyilvánult meg a forgatás intenzitása, hogy sok take-et vettetek fel?
U.M.K.: Igen, elég sokat forgattunk minden jelenethez. Egy kamerával dolgoztunk, és felvettünk annyi beállítást, amennyit kettővel vagy hárommal tudtunk volna, csak kicsit nyugisabban. Fontosnak tartottam, hogy legyen elég anyag vágni, mivel gyors ritmusú, pörgős filmet szeretnék. Ugyanarra a beállításra nem szeretnék többször vágni, így aztán sok szögből vettük fel a jeleneteket. Az X. eleve sokkal nehezebb projekt, mint a Liza, szerintem négyszer akkora kihívás. A stáb és a színészgárda minden tagjának nagyon oda kellett magát tennie. Minden reggel úgy indultam el a forgatásra, hogy a mai adagot biztosan nem fogjuk tudni leforgatni, de általában azért sikerült.
Filmhu: Betűről betűre leforgattátok a forgatókönyvet, vagy egy keveset rögtönöztetek is?
U.M.K.: Egy picit minden változott. A Lizához hasonlóan itt is készültünk storyboarddal, ahhoz képest voltak eltérések még a dialógokban is, előfordult, hogy támadt jobb ötletünk a forgatáson, de azért sokat nem impróztunk.
Filmhu: Mi a vizuális koncepció? Azt mondtad, hogy a forgatáson az volt a fő kihívás, hogy számolni kellett a napfénnyel.
U.M.K.: Borongós hangulatot akartunk teremteni. Novemberben szerettem volna forgatni, de akkor még nem kaptuk meg a gyártási támogatást a Filmalaptól. Nem volt szerencsénk az időjárással: március közepén kezdtünk forgatni, hirtelen nyári meleg lett. A szokottnál is hamarabb kipattantak a fák lombkoronái, aminek nem örültem. Ezért volt probléma a sok napfény. De a tavaszi forgatás még mindig jobb, mint a nyári. Ilyenkor napközben elég csúnyán süt a nap, meredeken, túl nagy a beesési szöge.
Filmhu: Az X. tónusa komorabb lesz, mint a Lizáé. Ez rányomta a bélyegét a forgatás hangulatára?
U.M.K.: Már a forgatókönyv írása közben mondta Hegedűs Bálint, hogy őt ez a sztori megviseli. Nagyon más energiák vannak ebben a filmben, mint a Lizában. Más azon gondolkodni, hogyan nevettessük meg a közönséget, mint hogy hogyan ijesszük meg őket. A műfaj természetéből fakadóan sok az áldozat, a haláleset a filmben, amihez az internetről is merítettünk ihletet, például elég durva fotókat nézegettünk különféle sérülésekről a maszkmesterrel.
Filmhu: Horror-elemek a Lizában is voltak, legfeljebb parodisztikus formában.
U.M.K.: Igen, ott bőven volt humor és irónia, semmit nem gondoltunk véresen komolyan, ambivalens érzéseket akartunk kelteni a nézőben. Minden drámai pillanatba akartam vinni valami vicceset, és fordítva, minden poén mellé valami lehangolót. Hasonlóság viszont, hogy az X. is érzelmes film, és a zenei koncepció is hasonló abból a szempontból, hogy ugyanazok a zeneszerzők, Csengery Dániel és Tövisházi Ambrus.
Filmhu: Honnan jött a szikra egy skandináv hangulatú krimi megírásához?
U.M.K.: A krimi szerintem remek alapszerkezet, amit sok mindennel meg lehet tölteni. Legyen az furi, bizarr humor, vagy komoly drámába illő mondanivaló. A Kínai negyedben például politikai felhangok is vannak, de kibomlik benne egy mélyen átélhető ember dráma is. Minden műfajban megvan a potenciál, hogy túlmutasson önmagán. Másrészt imponálnak nekem a skandináv krimik. Tetszett az első A tetovált lány, és szeretem Nesbø krimijeit, ügyesen használja a műfaji kliséket és egyben dolgozik ellenük. Tetszett A híd című dán-svéd koprodukciós sorozat is. A három évad közül a második egy remek egzisztenciális dráma. A harmadik évad pedig a megbocsátásról szól, arról, hogy lehet a legnagyobb traumákon túllépni. Ez a sorozat beszél a csak profitban gondolkodó konszernek aljas húzásairól, szól a természet pusztulásáról, és egyéni létdrámákat is boncolgat. Persze egy sorozatban vagy regényben van idő árnyaltabban elmesélni egy történetet.
Filmhu: A krimi tehát egy dramatizációs eszköz, amivel többrétegű drámát lehet izgalmasabbá tenni, behúzni a nézőt a történetbe. Rejtélyt teremt, hogy nem tudjuk, ki a gyilkos. Nehéz krimit írni? Utána kell nézni a jogi és rendőrségi procedúráknak, vagy elég, ha hívtok egy szakértőt?
U.M.K.: Dolgoztunk két szakértővel is, Garamvölgyi Lászlóval és Réti Lászlóval, utóbbi nyomozó volt, Zuglóban vezette a rendőrkapitányságot, és krimiket is ír. A színészeket egy nyomrögzítő tanította be. Megkérdeztük a szakértőktől, hogy hihető-e, amit kitaláltunk, viszont nagyon kevés filmben mutatják reálisan a nyomozást. Nem is lehet pontosan visszaadni egy nyomozás folyamatát, az unalmas lenne. Azt használjuk fel a szabályok közül, ami előreviszi a történetet, ami pedig megakaszt, azt lazábban kezeljük, persze ügyelve a hitelességre amennyire lehet. A dokumentarizmus helyett inkább a fikció felé tendál az X.
Filmhu: Már csak azért is érdemes többrétegű krimit készíteni, mert ha csak az a kérdés, hogy ki a tettes, azt könnyű elspoilerezni.
U.M.K.: Az igazán jó krimikben nagyon izgalmas bonyodalmak és konfliktusok, na meg érdekes karakterek vannak, akikkel tud menni a néző. A Columbo az ötletesen kidolgozott, markáns és tenyérbemászó főhős nélkül rém unalmas lenne, hiszen minden rész a spoilerrel indul: megtudjuk, hogy ki a gyilkos. A slampos, lepukkant kocsival járó, kutyát pesztráló, feleséget emlegető, a kijáratból mindig visszaforduló, idiótának tűnő, de valójában mindenkit az orránál fogva vezető karakternek köszönhetően ért meg rengeteg részt a sorozat, nélküle egyetlen epizódig jutott volna. Bízunk benne, hogy az általunk létrehozott karakterek szerethetőek, érdekesek lesznek, és a nézők szívéig hatol majd az általuk eltáncolt fordulatos történet.
Fotók: Pintér Leo