A mágikus realizmus nem újkeletű jelenség a menekültfilmekben, a Mundruczó Kornél rendezte 2017-es Jupiter holdja főszereplője repülni tudott, de Hajdu Szabolcs easternje, a Délibáb is egy bevándorló története, a rendező korai filmjeire jellemző elemelt, allegorikus tálalásban, a magyar puszta közepén. Az elmúlt években a klasszikusabb vonalvezetésű, menekültekről szóló filmek (Dheepan, Tűz a tengeren, Mediterráneum, Nyomorultak) mellett a műfaji irány is megjelent a témában, Burhan Qurbani például neonfényekben ázó gengsztereposzt készített a Berlin, Alexanderplatz című regényből, az adaptáció főhőse pedig egy Németországba érkező afrikai bevándorló lett. Garrone megközelítése annyiban tér az elődeitől, hogy nemcsak vegyíti az absztrakciót a realizmussal (sőt, a naturalizmussal), hanem tudatosan az egymástól markánsan különböző hangulatok váltakozására építi fel új filmjét.

Seydou (Seydou Sarr) és unokatestvére, Moussa (Moustapha Fall) szenegáli fiatalok, akik kétkezi munkásként melóznak Dakarban. Ez persze nem egy jól fizető állás, így Moussa ötlete nyomán a fiúk Európába szeretnének utazni, hogy szerencsét próbáljanak. Seydou nagy álma, hogy rapper legyen és ebből tartsa el a családját. Seydou anyukája nem támogatja az utazás ötletét, és több, főleg nyugdíjas korú dakari szomszédjuk és ismerősük is az európai káoszról, az ottani boldogulás lehetetlenségéről beszél. A fiúk végül útnak indulnak, így a film road movie-ként a Szenegál – Agadez – Tripoli – Földközi-tenger – Szicília tengelyen követi nyomon a két főszereplő sorsát.

Forrás: Vertigo Media 

Az Én vagyok a kapitány könnyed buddy movie-ként indul. Garrone és írótársai (Massimo Ceccherini, Massimo Gaudioso és Andrea Tagliaferri) viccesen mutatják be például a sivatag közepén praktizáló útlevél-hamisító férfi munkamódszerét, aki futószalagon gyártja a hamis papírokat: egy kopott fehér fal elé állítja a gyakran már úton lévő klienseket, mobiltelefonnal lő róluk egy rossz minőségű fotót, arra sem figyelve, hogy legalább egy másik ruha legyen rajtuk. Majd puritán irodájában alkudozik a kuncsaftokkal, olyan figura, aki akár egy Guy Ritchie-filmben is simán elférne.

Garrone a pénz elrejtésének módját is már-már vígjátéki hangvétellel ábrázolja. A srácok azt a tippet kapják, hogy az útra szánt pénzt felgöngyölve a végbelükben kell tartani, mert úgy biztosan nem tudják azt elkobozni tőlük. A rendező külön jelenetet szentel annak, hogy Moussa megpróbálkozik a művelettel. Hasonló helyzetkomikum a film későbbi szakaszaiban is visszaköszön: a Moussának szánt életmentő gyógyszert például nem a patikában vagy az orvosnál, hanem egy Tripoli-beli lecsúszott borbélynál kell keresni, aki pult alól árulja az anyagot két hajvágás között.

Forrás: Vertigo Media

Az epizodikus szerkesztésű film az első bő fél órát követően egy hirtelen váltással húzza ki a talajt a néző lába alól, az ellentétes hangulatok egymással ütköztetése innentől kezdve szervezőelvvé lép elő. Az Én vagyok a kapitány az egyik pillanatban még reménykeltő, meseszerű, vicces road movie, ami váratlanul kegyetlen, sokkoló jelenetekbe csap át. Ezt a dinamikát a Tripoliba tartó sivatagi autóút epizódja önmagában leképezi. Az embercsempészek terepjáróinak platóján összezsúfolt menekültek utazását eleinte lendületes aláfestő zene és grandiózus felülnézeti totálok kísérik, Seydou-ék elszánt tekintettel haladnak a cél felé.

Majd félbeszakad a zene és onnantól a motor berregésének ütemére épül fojtogató feszültség, az addigi gondtalan út egy csapásra pokolivá válik. Az egyik utastársuk lezuhan a platóról, az embercsempészek viszont közönyösen továbbhaladnak, majd pedig jóval a megbeszélt cél előtt ki is rakják az utasokat a sivatag közepén. Kezdetben a tűző napon haladó menekült konvojt is káprázatos drónfelvételeken követjük, Garrone pedig végig mesterien játszik a zenei aláfestéssel, meglepetésszerűen dob be tragikus történéseket, amiket a zene elhalkulása, a környezeti zajok felerősödése és szűkebb plánok kísérnek.


A többszörösen traumatizált, kimerült főhőst aztán képzeletbeli alakok is meglátogatják, akik általában repülnek és vágyott helyekre, például a családjához viszik vissza a fiút, ezzel erősítve a film mágikus realista hangulatát. A főszereplőt megformáló Seydou Sarr kiválóan teljesíti a rábízott, bonyolult feladatot. A figura a játékidő nagy részében szenved, azonban Sarr ezt nem játssza túl, jelenléte természetes és sokszor ráérez arra, hogy karakteres arca önmagában elég a megfelelő hatáshoz. Paolo Carnera operatőr viszont nemcsak arcközelikben gondolkodik, sőt, a technikásabb beállításoknál van igazán elemében: gyönyörű totálokat komponál a sivatagban haladó menekültcsoportról, jól játszik a sziluettekkel a lemenő nap fényénél, de a film későbbi pontján is, például amikor az olasz partok felé tartó hajót látjuk, ahogyan egy olajfúró-sziget mesterséges fénye világítja meg az éjszakában.

Az Én vagyok a kapitány célja alapvetően az érzékenyítés, ám az alkotók ebből szerencsére nem egy pátoszos társadalmi kiáltványt, hanem egy izgalmas kalandfilmet kerekítenek. Garrone igyekszik árnyalni a menekültekről alkotott képet, azonban nem heroizálja ezeket a figurákat, emberi attribútumokkal ruházza fel őket. Seydouék döntései morálisan sokszor megkérdőjelezhetők, a váratlanul előtörő, egyre sötétebb tragédiák pedig erre is ösztönzik a nézőt. A rendkívül sokoldalú olasz rendező bátran nyúlt hozzá egy továbbra is megosztó és aktuális témához, az Én vagyok a kapitány így egyedi, maradandó élményt nyújt.

Címlapfotó: Vertigo Media