Az A Sunday in the Country története 1995-ig nyúlik vissza, az ötletgazda pedig Krzysztof Zanussi, akinek budapesti látogatásáról a Filmhu is beszámolt. Az általa kitalált rendezvényre eredetileg fiatal európai filmeseket hívtak meg, de az Európai Filmakadémia idén ötödik alkalommal kritikusok számára is szervezett ilyen programot. Ezúttal 13 filmes újságíró vett rajta részt, volt köztük házigazda lengyel, német, izraeli, román, dán, spanyol, osztrák, holland, cseh, Magyarországot pedig idén a Filmhu képviselte. 

A programot idén július 21. és 24. között rendezték meg, ezúttal a lengyel vidéken, a Fregatában, ami egy Wrocławtól másfél órányi autóútra lévő tóparti szállás. Festői erdők veszik körbe, a tóban hivatalosan csak csónakázni lehet, de valójában úszásra is alkalmas volt, ám akit elriasztott a horgászok látványa, választhatta a jacuzzit is. Az időjárással is mázlink volt, így szinte végig a teraszon beszélgettünk, kivéve amikor a négy filmet vetítették a társalgóban. 

Csütörtökön este érkeztünk: ki-ki hozta a saját nemzeti italát, melyeknek a javát aznap este ismerkedés gyanánt ki is próbáltuk, ami meglehetősen tömény kezdése volt a programnak, mivel a hosszú vonat- vagy repülőút napja után kialvatlanul és másnaposan keltünk (ami persze aztán a többi reggelen is megismétlődött). Elvileg a filmkritika és a filmes újságírás helyzetéről is kellett volna értekeznünk ezen a hétvégén, de ez végül elmaradt, ám alighanem senki nem bánta, mivel az ilyen diskurzusok általában a szakma egyre gyarapodó nehézségeiről szólnak és nem tesznek jót a hangulatnak. Tartalmas, olykor hajnalig tartó beszélgetésekből mindenesetre nem volt hiány, így vasárnap már az a téma dominálta az el-elakadozó, egyre törtebb angolságú csevegéseket, hogy mennyire elfáradtunk addigra. Egész hétvégén sülve-főve együtt voltunk, szó szerint: mi főztünk magunkra és a meghívott rendezőkre, bár mivel az EFA által delegált szervezőkkel és a végig marasztalt direktorokkal együtt 20 fő is összegyűlt, az étel seperc alatt az asztalokra került.

 

A buli-hangulatot az első film, a péntek délelőtt vetített All These Sleepless Nights is segített megalapozni, melynek címe (Ezek az álmatlan éjszakák) a rendezvény mottója is lehetett volna. A lengyelek hazai pályán kezdtek Michał Marczak (Fuck for Forest) Varsóban játszódó második egész estés munkájával, ami elnyerte a legjobb külföldi dokumentumfilmnek járó díjat a Sundance-en. A mozi a kortárs varsói huszonévesek éjszakai életét mutatja be, és feszegeti a dokumentumfilm határait, amivel élénk diskurzust generált a jelenlévő kritikusok között is arról, hogy mitől lesz valami doksi. Ez a doku ugyanis elképesztően látványos, olyan, mint egy egész estés videoklip: az általában bulizó és táncoló főhősöket Steadicam követi mindenhová. Mintha Harmony Korine vagy Larry Clark írták volna filmre Bret Easton Ellis kultregényét, a Nullánál is kevesebbet, a szkriptet pedig Gaspar Noé rendezte volna meg a Visszafordíthatatlan stílusában: a kamera folyton ott legyeskedik a főhősök körül, a hosszú követőfelvételek ráadásul nem is öncélúak, mivel a bemindenezve bulizó fiatalok hangulatát és nézőpontját rekonstruálják. A Steadicam kameramunka zsigeri szinten képes átadni a szereplők életérzését, bevonzza a nézőt a világukba.

Az egyik kritikus felvetette, hogy ennyire erővel a Star Wars is dokumentumfilm, mert George Lucas élénk fantáziájáról szól. A vita konklúziójaként végül arra jutottunk, hogy dokumentumfilmek is ugyanúgy meg vannak rendezve, mint a fikciós mozik, a különbség, hogy előbbieket igaznak deklarálják, a szereplőik nem kapnak fizetést. A filmbeli szereplőknél alig idősebb Marczak arról beszélt, hogy egy valós szakítást dokumentált hosszú hónapok munkájával, azaz nem vitt fikciós elemeket a történetbe, viszont a nagy Steadicam értelemszerűen befolyásolta az alanyok viselkedését. A munkáját ráadásul nem csak nemzedéki közérzetfilmnek szánta, de Varsó portréjának is, ami szerinte nyitottabb, kozmopolitább várossá vált az utóbbi években.

Actor Martinez

A péntek esti film találó double feature párost alkotott az All These Sleepless Nights-cal, mivel a Rotterdamból és Tribecából hozott Actor Martinez is hibrid, amiről nehéz eldönteni, dokumentarista-e vagy fikciós. A film meglehetősen mókás koncepcióra épül: Mike Ott és Nathan Silver amerikai indie rendezőket egy középkorú, szerelőként melózó reménybeli színész kérte fel, hogy forgassanak róla portrét. Ott és Silver nagy ziccert hagytak volna ki, ha visszautasítják a melót, azonban sajnos kevés találó ötletük volt arra nézve, hogy mivel tudnák érdekessé tenni a mindössze 75 perces játékidőt. A rendezők közül Ott jött el vacsorára, ám a filmről nem is nagyon beszélgettünk vele, ami érthető, mivel alig volt miről.

 

A szombati két mozi is nagyjából hasonló színvonalon mozgott, ami azzal is magyarázható, hogy a szervezők olyan filmeket választottak, amelyeknek a rendezőit meg tudták hívni erre a hétvégére, és a kezdők persze szívesebben utazgatnak promotálni a munkáikat, mint a  neves veteránok. A szombat délelőtti vetítés retrospektív volt: a Little Baby Jesus of Flandr 2011-es film, amire mindössze 86-an szavaztak az imdb.com-on. Ez volt Gust Van den Berghe annak idején Cannes-ban Arany Kamera díjra jelölt debütálása, aki Lucifer című új filmjével szerepelt a fesztivál programjában.

 

Amit a trailerét látva szívesebben megnéztünk volna, de azt mondják, csak mozivásznon működik a kör alakú képkivágatban mutatott alkotás. Nem volt kevésbé egyedi és kísérletező a Little Baby Jesus of Flandr (Flandria kis jézusa) sem, ami egy archaikus, folklorisztikus és vallásos színdarab moziváltozata egy értelmi fogyatékos színtársulat alakításában. Ahogy azt a vetítés után a direktor is megerősítette, a film hosszú beállításait és tájképeit például Jancsó és Tarr is inspirálták. Ha jó mozinak nem is neveznénk, a Little Baby Jesus of Flandr legalább üdítően szokatlan filmélmény volt: a rendező szerint a flamandoknál ez a film is beépült a helyi hagyományokba, minden évben rendeznek belőle teltházas vetítéseket.

A záró film a Haifából és a Berlináléról érkező, izraeli Inertia volt, amiben egy háziasszony férje egyik napról a másikra megmagyarázhatatlan körülmények között nyomtalanul eltűnik. A nő napról napra emancipálódik, végül azonban megkerül a férje... Polanskit idéző, abszurd humorú, krimi-elemekkel játszadozó, minimalista művészmoziról van szó, ami találó szürrealista double bill-t alkotott Little Baby Jesus of Flandr-rel, azonban ezt sem neveznénk különösebben izgalmas vagy érdekes filmnek: a rejtélydramaturgia működteti egy darabig, de végül blöffnek bizonyul. A direktor, Idan Haguel a meghívott kritikusok visszajelzéseit meghallgatva felvetette, hogy talán újravágja a filmet az izraeli mozipremierig. Nem az Inertia volt az egyetlen film, amit talán még nem a végleges változatában láttunk: Marczak is cserélgeti még az All These Sleepless Nights filmzenéjét.

 

Az All These Sleepless Nights nem csak a Sundance zsűrije és szerintünk jó film, de a fesztivál közönségdíját is ez hozta el Wrocławban. Az európai rövidfilmek versenyében megosztva egy spanyol-magyar alkotás nyerte a fődíjat, a DocNomads-os a With All Our Cameras Miguel Lopez Beraza rendezésében, ami egy Sándor nevű magyar kameragyűjtő portréja. Az All These Sleepless Nights-ot pedig reméljük, elkaphatjuk majd Miskolcon a CineFesten vagy valamelyik későbbi hazai fesztiválon.

A nyitó jelenetkép az All These Sleepless Nights című filmből származik.