A videoklip műfaja a reklámfilmekhez hasonló, de sokkal nagyobb szabadságot ad az alkotóknak. A célja, hogy egy adott zeneszámot, előadót népszerűsítsen, de ez visszafelé is igaz, egy szám kíválóan tudja népszerűsíteni a hozzá készített filmet. A fiatal, feltörekvő rendezők, így nem csak rövid- és kisfilmekkel hívhatják fel magukra a figyelmet, a zenei videók is nagyon jó lehetőséget adnak arra, hogy megismertessék nevüket a szakmával. Ráadásul nem csak a rendezőknek, de az operatőröknek, vágóknak, díszlettervezőknek is fontos referencia lehet egy-egy ilyen produkció.

Sébastian Praznoczy: Blahalouisiana - Without Me

Május 22-én debütált a Blahalouisiana Without Me című számához készített videoklip, amely a szakításnak azt a szakaszát mutatja be, mikor már bátrabban és felszabadultan tudjuk érezni magunkat. A klip koncepcióját Bognár Alexandra forgatókönyvíró és Sébastian Praznoczy rendező találta ki, a klip operatőre pedig Spáh Károly volt.


Bognár Alexandrától megtudtuk, hogy a következő projektjükön is együtt dolgoznak, S O N Y A-nak készítenek videoklipet, de nem a klasszikus három perces formát fogják használni. A magyar viszonylatokban még kevésbé jellemző „rövidfilmes videoklip” műfajában készítik el a hosszabb hangvételű, előreláthatólag tíz perces alkotást. Mivel általában a videoklipek a formai kísérletekre, a vizualitásra és repetitivitásra vannak kihegyezve, a nézők figyelmét három percnél tovább ezzel nem igazán tudják fenntartani. A hosszabb klipekben ezért érdemes történetet mesélni, ők is ezt fogják tenni – az egyébként is öt perc hosszú szám alatt -, a klipet rövidfilmmé kerekítik.

A klip és a rövidfilm azonban teljesen más műfaj, mondta Alexandra. “Ha filmet vagy rövidfilmet írsz, akkor az egészet te találod ki, te vagy az alap; amikor klipet csinálsz, akkor a zene az alap. A zenére kell írnod. Maga a folyamat úgy kezdődik, hogy rengetegszer meghallgatsz egy számot, elkezded átélni, megérted a szöveget, beszélgetsz az énekessel. Ha már úgy érzed, hogy a szám a tiéd, és tudod, hogy miről szól, akkor kialakítasz egy koncepciót hozzá, ami nem elnyomja, hanem felerősíti az egész zene mivoltát.”

A fiatal filmesek az iskolában alapvetően rövidfilmeket készítenek, aminek az a hátránya, hogy nem túl nagy a közönség, akihez eljut. „A rövidfilmkészítés sokaknak gyakorlás, olyan, mint egy dolgozat. Általában így teszed próbára magad először, azonban gyakran előfordul, hogy ezek a projektek idővel a fiókban végezik. Aki valami másra vágyik, aki olyat akar csinálni ami több emberhez eljut az általában a videoklipekhez vagy a reklámokhoz, promóvideókhoz nyúl. A fiatal rendezők pont azért készítenek klipet, hogy megismertessék a munkájukat.” A videoklipek másik nagy előnye az alkotói szabadság mellett, hogy könnyebb finanszírozni. A zenekaroknak általában van szponzoruk, akiknek érdemes befektetniük az imidzsbe, így a klipekbe is, ami már egy biztos kiindulási alapot ad a jó technikai feltételek megteremtéséhez.

Damokos Attila: S O N Y A - Kitchenfloor

Sonya tavalyi klipje is páratlanul szép alkotás, az első albumával debütáló énekesnőnek az SZFE diákjai készítettek videoklipet, Kitchenfloor című számához, amivel megnyerte a tavalyi VIVA Comet legjobb videoklipért járó díját. Az elismerést, a többi kategóriától eltérően, nem a közönség, szakmai zsűri ítélte oda, melynek tagjai a díj átadásakor hangsúlyozták a képsorok és a zene teljes összhangját. Kiemelték még a befektetett munka minőségét, a stylingot, az operatőr és a colorist munkáját is.

A rendező, Damokos Attila sok videoklipen dolgozott már együtt a stábbal, akik mind az SZFE volt vagy jelenlegi diákjai. A rendezőasszisztens Koblicska Örs, az operatőr Nagy Marcell, a vágó Érdi Zsófia, a látványtervező Miklós Dániel volt. Az est.hu-nak adott interjúban hangsúlyozták is a közös munka jelentősségét. “Nagyon fontos, hogy ez a csapat egy projektet – az ötleteléstől a gyártási folyamatokon át az utómunkáig – végig tud vinni.”

Szirmai Gergely: Ivan & The Parazol - Modernial

Az Ivan & The Parazol 2010-ben tűnt fel a hazai zenei téren. A rockot játszó, legtöbbször angol nyelven éneklő, öttagú zenekar 2012 őszén jelentette meg első nagylemezét, Mama, Don’t You Recognize Ivan & The Parazol? címmel, majd második nagylemezük, a Mode Bizarre 2014-ben jött ki. Az együttes idén márciusban megjelent klipjét, a Modernialt Szirmai Gergely rendezte, akit a youtube-on látható Hollywood Hírügynökségből ismerhetünk, a klip operatőre pedig Nagy Marcell volt.

Szirmai szerint többféle értelmezési lehetősége van a videónak, de ő azt gondolja, “a klip arról szól, hogy hogyan gyártottuk a klipet magát.” A fő koncepció az volt, hogy valami nagy dolgot meggyújtsanak, és az alatt zenéljenek a fiúk. Ez a valami végül egy fából épített óriás szív lett, e köré épült a klip, ami egy roncstelepen játszódik. Eredetileg egy kamerával készült volna a videó, de annyira rizikós lett volna, hogy sikerül-e minden képet jól felvenni, hogy végül a werkfotós kamerája mentette meg a mindössze 12 órás forgatást.

Liza, a rókatündér

Ujj Mészáros Károly első nagyjátékfilmje, a Liza, a rókatündér februárban jelent meg a hazai mozikban. A sajátos, egyedi hangulatvilággal rendelkező alkotásban hangsúlyos szerepet kap a zene. A főszereplő Liza képzeletbeli barátja a fiatalon elhunyt japán slágerénekes, Tomy Tani. Több jelenet is a férfi ének-és táncos dalbetétjeire épül, amelyeket a hetvenes évekbeli japán popzene ihletett. A filmben legtöbbször felcsnedülő szám a Dance Dance Have a Good Time, amit Tövisházi Ambrus, a film zeneszerzője (és a szám énekese) eredetileg a vége főcímhez írt, de végül ez a szám szólalt meg mindig, mikor valaki Liza szerelmének áldozata lett. Bár a számok sokak számára eredeti japán daloknak tűnhetnek, nem azok. Tövisházi dallamaihoz Eiko Toda, egy Budapesten fordítóként dolgozó japán szövegíró írt szöveget, miután a rendező elmondta neki, egy-egy dal mikor, milyen szituációban lesz hallható a filmben.
A Dance, Dance...klipet a film rendezője és Rokonál Benedek készítette. A videó alig két perces, a filmből való jeleneteket és később, magához a zene videójához felvett képeket is tartalmaz. Dinamikus, sok vágás van benne, Tomy Tani megsokszorozódott önmagával látható néha abban a lakásban, ahol a filmbeli Liza él.


A második klip az Out She Comes Up she Goes finomabb, poposabb, lágyabb hangzásvilágú dal, ez Liza szerelmes száma a filmben. A klip kizárólag a filmből vett jelenetekből áll, itt kezdődik meg a lány szürke egérből szép, fehér csipkeruhás hattyúvá válása. "Ezt a számot szeretem legjobban a filmzenéből, természetesen az örök szerelemről szól ez is, és szerepel benne az "EBURIDÉJ SZANSÁJN" sor, mert a V helyett B-t mondanak a japánok." (Tövisházi Ambrus a Recorder magazinnak)


A harmadik klip, ami májusban jött ki, ismét Ujj Mészáros és Rokonál munkáját dicséri. A Forever (My Love) a legmelankolikusabb szám, melyet maga Liza, vagyis az őt alakító Balsai Móni énekel. A videó osztott képmezős, egyik felében a filmből láthatunk jeleneteket, a másikban Liza énekel. “Az Eiko Toda által írt japán szöveg – a ’60-as évek popdalaihoz hasonlóan – végtelenül romantikus és túláradó: felhő-, szivárvány-, csillag-, álom-motívumokkal és természetesen a végtelen szerelem megéneklésével. A dal a magányról és a szerelem iránti vágyakozásról szól, a klip pedig azokat az eseményeket vonultatja fel a filmből, amelyek eljuttatják Lizát az igaz szerelem megtalálásához.”
Nem csak a film ért el nagy sikereket, hanem lassan a zenéje is önálló életre kel, pár hete a Liza zenéiből megjelent CD kapcsán filmzene bulit tartottak a Fogasházban.

VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan

Egy másik viszonylag új magyar film, a nagy sikernek örvendő VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan sem maradhat le a listáról. Reisz Gábor első nagyjátékfilmjét 2014 őszén mutatták be, hazai viszonylatban óriási nézőszámot ért el a mozikban. Az alkotók a film sikerén felbuzdulva számos ötlettel folytatták az alkotás promócióját. Ilyen például a különböző filmzene koncertek és klipek létrehozása. Ahogy a Lizánál is, itt is egy budapesti szórakozóhelyen, az Ankertben tartották a film zenéiből összefűződő koncertet, de itt nem egy hivatásos zenekar, hanem maguk az alkotók ragadták meg a hangszereket. A koncertek érdekessége (azóta az A38-on is zenéltek már), hogy bár a dalok nagy részét a főszereplő Áron (Ferenczik Áron) énekli, a fellépéseken nem volt jelen. Az alkotók ezt úgy oldották meg, hogy egy, a színpad mögötti vászonra kivetítették az előzőleg felvett , Áron által elénekelt és videóra vett számokat, és ezzel hangolták össze az élőben játszott számokat. Így már itt is klipeket láttunk a koncert közben.
Készült olyan klip, amit még a film bemutatása előtt bárki láthatott az interneten. Itt a rendező gitáron kísérte az éneklő Áront. Láthattunk olyan klipet, ami egyrészt a VAN werkfilmjeként, másrészt zenei videóként is megállja a helyét, de van olyan is, a Viszlek magammal, amelynek elkészültéhez a nézők segítségét kérték úgy, hogy a filmmel vagy a zenével kapcsolatos videó felvételeket vártak tőlük.
Itt nem csak promócióról van szó, hanem sokkal többről, érződik, hogy maga a film készítése is, illetve ezek bemutatást követő happeningek is örömből, igazi csapatmunkával készültek, amiben mind a rendező, a szereplők, mind a zeneszerző, a hangmester stb. közösen vettek részt.


Az idei KAFF versenyprogramjában (Kecskeméti Animációs Film Fesztivál, 2015 június 24-28!) tíz magyar videoklip szerepel. Már előzetesen lehetett hallani arról, hogy az idei mezőny nagyon erősre sikerült. Két alkotást ajánlunk az alkalazott animáció szekciójából, de ezeken kívül a többi alkotást is is érdemes megnézni a fesztiválon és a legtöbbjük a youtube-on is elérhető (videoklipek a KAFF-on: M. Tóth Géza: 7 NAP- 5. - Az Aradi Vértanúk Emléknapja; Csáki László: Amorf Lovagok - Napséta; Porkoláb Norbert: Fish! - konzervzene, Király Krisztián: Minekis bármitis / Erik Sumo Band - Csillag vagy Fecske; Kashefi Vandad: Szabó Balázs bandája ft. Julie Rens - Hétköznapi;  Herkó Attila, Miklósy Zoltán: Tankcsapda - Lélekhangokból; Bogdán Balázs: Wellhello - Apu vedd meg; Ducki Tomek: Zhu - Paradise Awaits)

Simon Balázs: Nils Frahm – Re

Az animációs videoklipek terén is nagyon sokszínű a paletta, tavaly például Simon Balázs alkotása tett szert nemzetközi elismertségre. Simon Balázs animációja megjárta a legrangosabb nemzetközi zenés videókat díjazó fesztiválokat, köztük is kiemelendő, hogy a UK Music Video Awards is meghívta az alkotást versenyprogramjába. A BKF animációs szakán frissen végzett rendező klipje az animációs videók között versenyzett és öt másik klippel jutott be a legjobbak közé. A klip születéséről a divany.hu-nak mesélt: „A klip világát leginkább személyes élményeim inspirálták, a koncepció egy norvégiai utazás során fogalmazódott meg bennem. Hosszában autóztuk át az országot, számos esetben szigetről szigetre kompoztunk át. Ez egy nagyon különleges hely, egyedi hangulattal. Mintha a világ végén járna az ember, s ahogyan halad, egyre több a víz, és egyre kevesebb szárazföld van alatta. Térképen nézve persze mindez logikusnak tűnik, de élőben hihetetlen élmény, tele szabadsággal, izgalommal”

Nils Frahm a modern klasszikus zene műfajának egyik meghatározó alkotója, Screws című albumán található Re című számhoz készítette Simon Balázs a csodálatos látványvilágú videoklipet. Az alkotásban a fiatal rendező szinte teljesen szabad kezet kapott, és egyedül alkothatta meg a teljes videót. A technika különlegessége, hogy a terveket, konceptrajzokat használta fel a rendező, ezekből alakította ki a filmet. Simon Balázs azért ezt a módszert alkalmazta, mert az első koncepció atmoszférájából semmit nem akart veszíteni, a végleges anyagban is meg akarta őrizni annak frissességét. „Úgy döntöttem, hogy nem építem fel 3D-ben a teret, hanem a grafikákat szedem szét elemekre, s ezekből domborműszerűen hozom létre a világot. Így a filmkép valahol a 2D és a 3D határán mozog, s csak a kamera szögéből áll össze egésszé. Hogy a kép még kevésbé legyen lekötött, a növényszerű elemeket papírra cseppentett, majd szétfújt tintával hoztam létre.”

 

Vácz Péter: James – All I’m Saying

Vácz Péter neve a Nyuszi és Őz animációs rövidfilm rendezőjeként vált híressé. A kisfilm számtalan fesztiválon részt vett és rengeteg díjat nyert, köztük a magyar filmkritikusok és az Annecy gyerekzsűri díjait. Vácz Péter tavaly a James zenekar All I’m Saying számához készített videót, ami áprilisban a Berlin Music Video Awards legjobb animációs videoklip kategóriájában versenyzett. A közönségszavazáson a klip a második helyen végzett. A stop-motion technikával készült animációs videó „egy emberről szól, aki elindul, hogy felkutassa annak nőnek a szellemét, akitől nem tudott elbúcsúzni”. A James zenekar frontembere az egyik legjobb barátjától vesz jelképes búcsút, mert személyesen már nem volt lehetősége rá.
Vácz Péter számára nagyon fontos a zene mint önkifejezési mód. „Először a zenélésben éltem meg azt az érzést, hogy a művészet mennyire jó eszköze az önkifejezésnek. Nagyon szerettem, amikor egy koncert után odajöttek a közönségből és elmondták, hogy mennyire tetszett nekik a játékom. Azóta is ez motivál, jó, hogy az alkotásom hat az emberekre, hogy örömöt vagy szomorúságot tudok kiváltani a munkáimmal.” Interjúnk Vácz Péterrel itt olvasható.

Balaton Method

A Kodály Method alapötletéből kiindulva és azt továbbgondolva, közösségi finanszírozásból született meg a Balaton Method. Az egészestés Balaton körüli zenés roadmovie mozi forgalmazásba is került, az alkotásról már sokat írtunk, interjúnk a rendezővel Szimler Bálinttal és a klipek operatőrével, Rév Marcellel itt olvasható.
A Balaton sokak számára meghatározó színhely, az alkotópárosnak is sok élménye fűződik hozzá, többek között ezért választották Budapest után a Balatont és partjának változatos miliőjét a klipek helyszínéül. A filmben tizenhét magyar zenekarnak készítettek klipet, a részek sajátossága, hogy mindegyik egy beállításban, eredeti hanggal örökíti meg az előadásokat. Az alkotók a zenekarokkal együtt dolgozták ki a videók koncepcióját, klipek elkészülésében pedig többszáz vendégművész segédkezett.  
A filmet kortárs zenei tablónak szánták az alkotók, ezért olyan zenekarokkal dolgoztak együtt, akik meghatározóak a mai popzenei életben. A Quimby, a Middlemist Red, a Fran Palermo, a Bin-Jip és Sena egy-egy klipjével is találkozhatunk a videók között. Érdekesség még, hogy az Akkezdet Phiai és a Punnany Massif új számot is komponált a filmhez.