Ismerkedésképpen megtudtuk, hogy a két különböző generációhoz tartozó rendező és producer hogyan találtak egymásra, majd azt a valószínűleg megfejthetetlen jelenséget próbáltuk meg boncolgatni, hogy mit tud Baukó Attila, amivel ilyen gyorsan berobbant és ennyire különböző embereket is magával rántott a művészete. Hiszen egyszerre tudja elbűvölni az idősebb korosztályt és szinte fanatikus rajongást kiváltani a fiatal generáció (elsősorban női) tagjaiból.


Mi vagyunk Azahriah / Fotó: Színfolt Film

Izabella bár az SZFE-n Almási Tamás osztályában végzett, a diplomamunkája óta egészen mostanáig nem készített dokumentumfilmet. Ezért megtudakoltuk tőle, hogy az egyetem elvégzése után miért kezdett a filmes skála teljesen másik végén, kliprendezőként dolgozni? „Nekem már a vizsgafilmjeim is klipszerűek voltak, mindegyik olyan volt, mint egy montázs.” BA diplomáját a Táncművészeti Egyetemen szerezte és úgy látja, a két felsőoktatási intézményekben szerzett tapasztalatait gyúrta össze a mostani munkáiban, hiszen a kliprendezés olyan, mint egy koreográfia.

A producer beavat minket abba is, hogy a Supermanagement megkeresése eredetileg egy klasszikus koncertfilmre szólt, de ő személy szerint nem akart még egy ilyet csinálni és úgy gondolta, hogy a srác is érdekesebb annál, minthogy akár egy sima koncertfilmet, vagy egy teljesen egyszerű életrajzi művet csináljanak, amiben felkeresik Azi életének nagy helyszíneit.

A zenészt 2023 nyarától követték a nagyobb fellépéseire, de még egy popsztár élete is nagyon repetitív tud lenni: próba, utazás, koncert… „És be kell látnunk, hogy ebből nehéz érdekes filmet készíteni. Bár akadt egy-egy különleges esemény, mint például, amikor Azi egy a gyermekotthonban tett látogatást, de a kreatív dokfilmek bevett módszerét, hogy helyzetbe hozzák az alanyt, ebben a filmben nem alkalmazhattuk” – osztja meg Lévai.

A nem szokványos dokumentumfilmben a valós jelentek mellett fiktív szálat is láthatunk, amiről az alkotók elmesélték, bár sokan azt hiszik, hogy mentőövként szolgált, mert Baukó Attila a magánéletben nem egy kommunikatív, extrovertált alkat, nem így alakult ki. Már a kezdetekkor kitalálták a fiktív szálat, és már akkor tudták, hogy nem Azahriah életének fontosabb eseményeit fogják feldolgozni benne, hanem egy elemelt, elrugaszkodott történetet mutatnak meg.

A fikciós szálban azt sem akarták leképezni, ami éppen a dokumentum szálban történik, de azért akadnak összecsengések: például amikor az Ionescu Raul által megformált karakter a fikciós részben azt mondja, hogy „a színpadon nincs bajom a sok emberrel, azt tudom kezelni, csak a hétköznapoban, amikor szeretnék élni”, az Azahriah-tól jön. „Gondolatfoszlányokat átemeltünk, de sokkal inkább inspiráció-forrásként használtuk” – meséli a producer, a rendező pedig hozzátszi: „Sok minden nem az interjúkból derült ki, hanem a privát beszélgetésekből. Például Ati elmesélte, hogy mennyire szeretett HÉV-ezni és ezt már nem teheti meg. Ezért tettük bele a HÉV-es jelenetet."

Meséltek a közös munkáról is, legjobban a forgatókönyvírást élvezték, amelyet Előd Mátéval hármasban hoztak létre. Balázs inkább extrovertált, Zazi introvertált alkat, ezért Balázstól mindig áradtak az ötletek, néha pedig csak ránézett Zazi, és annyit mondott: „Hát, ez nem tetszik.” És általában pár nappal később kiderült, hogy tényleg nem volt jó az ötlet.


Mi vagyunk Azahriah / Fotó: Színfolt Film

Mivel nem állami támogatásokból készült a film, szponzorok is beszálltak a produkcióba, azonban a Supermanagement elsősorban Azahriah imidzsét védte, ezért nem akarták, hogy túl sok szponzort bevonjanak, illetve a támogató cégnek is bele kellett illenie az Azahriah-brand-be.

Amikor szóba kerül a célközönség, a rendező elmeséli: „Mi tényleg mindenkire lőttünk. Az volt a cél, hogy ha egy rajongó eljön a szüleivel, akkor minden generáció élvezni tudja.” Azonban amikor a fiktív szálra terelődik a szó, azt is elmondja, nem akarják, hogy mindenki mindent értsen belőle.

Az alkotók elmesélték, hogy kezdettől fogva úgy dolgoztak, tudták, lesz egy külön koncertfilm is, és a kettő majd kiegészíti egymást. Azonban a koncertfilm bemutatása különböző technikai okok miatt egyelőre sajnos csúszik, de valószínűleg pár héten belül ez is ki fog jönni. Ha egyben kezeljük a két alkotást, akkor a Mi vagyunk Azahriah követi végig azt az egy évet, amíg Azi eljut az első Puskás koncertig, amíg fellép a színpadra, majd jön a koncertfilm, ami onnantól folytatódik, hogy megérkezik a deszkákra.

Ez egy zenés film, életrajzi elemekkel, ami szerintünk leginkább arra jó, hogy inspirációt merítsünk belőle” – írja körül Lévai. „Ez a film elsősorban arra hivatott, hogy az érzelmeinkre hasson.

A podcast meghallgatható a lenti lejátszóra kattintva és elérhető a népszerű podcast alkalmazásokon keresztül, a korábbi adások Spotify-on és az Apple Podcast oldalán hallgathatók.



Címlapkép: Lévai Balázs és Mazzag Izabella / Fotó: Pozsonyi Janka