A titok felgöngyölítését azzal kezdtük, hogy a két alkotó Pécshez való személyes kötődésének jártunk utána. Kiderült, hogy Lévainak van több köze a városhoz, viszont Maruszki az, akinek egy emlékezetes pécsi afférja bekerült a filmbe. A filmszemle miatt vendégeskedett a megyeszékhelyen, és a színpadon beszélt: „Beleszőttem egy mondatomba, hogy lejöttem Pécsre, és az első sorból egy fiatalember sörrel a kezéből azt mondta, hogy te ide feljössz, bazd meg!”
Számos változtatáson átesett a film, míg végre megvalósulhatott, egy ponton azt a visszajelzést kapták, hogy ez egy romantikus komédia, és ettől kisebb sokkot kaptak. A Pécsi szál végül egy izgalmas műfaji hibrid lett, ami Lévai szerint „tudatosan próbálja elbizonytalanítani a nézőt. A tesztvetítések alapján ez sikerült, a legprofibb néző is azt hitte a kamuról, hogy igaz, és az igazról pedig azt, hogy kamu.” Meséltek egy rendező ismerősről, aki az egyik legnagyobb marhaságot annyira elhitte, hogy még könnyezett is rajta.
Kisebb vita is kialakult a Pécsi szál zsáneréről, Lévai zenés, illetve kísérleti filmként szeret rá hivatkozni, mi azért tartjuk magunkat ahhoz, hogy az áldokumentumfilm a legpontosabb meghatározása a film műfajának. A rendező azt is elárulta, miért nem szerencsés késni erről a filmről, ezt bővebben is kifejti, most csak annyit mondanánk, hogy a pécsi titokhoz van köze. Elmondta, miért nem osztotta magára az oknyomozó riporter szerepét, hiába volt testhezálló feladat számára az eddigi műsorvezetői munkássága alapján. A főszerepet megkapó Szabó Simonban meglátták a lehetőséget, hogy most ellene mehetnek a róla kialakult képnek, és most direkt nem egy „bumburnyák rosszfiúnak” mutatják be. „Alázattal, David Attenborough módjára lehajol a bokrokhoz, és megnézi, hogy nevelkednek a pécsi zenészek a levelek alatt.”
Egy érzékeny kérdést is érintettünk, hogy a több tucatnyi pécsi zenekar, illetve zenész közül, miért pont erre az ötre (Kispál és a Borz, Halott Pénz, Punnany Massif, 30Y, Takáts Eszter és a Junkie Jack Flash) fókuszáltak, illetve Lévai elárulta, ki bizonyult közülük a legnagyobb színészi tehetségnek, aki nagyszerűen flörtöl a filmben és akit bátran ajánl más rendezők figyelmébe. Utánajártunk, hogy a rajongóknak vagy szélesebb közönségnek szánják-e a filmet, és hogy nehéz volt-e zenészekkel forgatni, akik néha tudnak hisztisek lenni, és allűröktől sem mentesek. Lévai erre annyit mondott, hogy legközelebb természetfilmet fog forgatni.
Lévai Balázs és Szabó Simon (fotó: Polhodzik Ádám)
A podcast második felében rengeteg téma között cikáztunk. Maruszki elmondta, mi a munkája a Filmalapnál, mit jelent az, ha valaki a fejlesztői csapat része. Kiderült, hogy ott is együtt fognak dolgozni Lévai új filmtervén, amiről sok izgalmas részletet osztottak meg, három magyar futóról szól, akik az ötvenes években sorra döntötték meg a világrekordokat. Sok más projektet is érintettünk, Maruszkitól legközelebb a Ninó bárkája című tévéfilmet láthatjuk, amely egy megváltozott munkaképességű embereket foglalkoztató étteremben játszódik, főszereplője egy Torrentéhez hasonlatos szélhámos, aki csak a pénzért vállalja a vendéglő üzemeltetését. Lévai producerként benne van a Nagykarácsony című romantikus komédiában is, amit Tiszeker Dániel rendez majd.
A Pécsi szál kapcsán szóba került a város zenekarait cikiző Facebook-oldal is, amelyet frappáns módon emeltek be a filmbe. Beszélgettünk a Beállás című rocknroll-regényéről, amiben a Saul fia producere, Rajna Gábor is fantáziát látott, Fotó Háber nevű gimnáziumi zenekaráról, és arról is, mi számít ma sikernek egy filmes alkotó számára. Egyáltalán nem biztos, hogy egy film már a moziban megtalálja a közönségét, Maruszki arról is mesélt, mit érez, amikor egy illegális letöltős oldalon válik népszerűvé valamelyik filmje. A Pécsi szál-t a mozikban keressétek, a teljes beszélgetés meghallgatható a lejátszóra kattintva, letölthető Soundcloudról, illetve Spotify-on is megtalálható.