"Szenvedélybetegségként gondolok a filmkészítésre. Gyakran traumatizál, de közben boldogtalan lennék nélküle" - fejtette ki Csoma, hogyan viszonyul a választott hivatásához. Rövid idő alatt képes nagy magasságokat és mélységeket megjárni, ha azt érzi, nem sikerült valami, vagy ellenkezőleg, ha sikerélmény éri. Magához hasonlóan Pál Emőke főszereplőt és Tóth Levente operatőrt is maximalista, önvádló embernek írta le.

A filmre is igaz, hogy az érzelmek szélsőséges skáláját járja be. A Csillag születik vetítése után, amikor mellette többen könnyeztek a moziban, jutott eszébe, milyen jó lenne, ha ő is csinálna egy filmet, amely megríkatná a nézőket. Arról is mesélt, miért tör ki a férjét gyászoló Sterczer Hilda az egyik jelenetben hangos nevetésben, és miért volt fontos, hogy a Magasságok nyomasztó atmoszférájába vegyüljön némi felszabadító nevetés.

A véletlen találkozás után hogyan alakult ki a bizalmi kapcsolat közte és Sterczer Hilda között? Ha nem alakul ki ez a barátság, és csak A hópárduc felesége című könyvre hagyatkozik, mennyire lett volna más a film? Egyáltalán, mennyire félrevezető hegymászófilmnek nevezni a Magasságok és mélységeket?

Pál Emőke és Trill Zsolt 

Többek között arra is kitértünk, hogyan segíthet Csoma alkotása abban, hogy a gyász ne legyen többé tabu, és bátrabban beszéljünk róla. A rendező egy megrendítő, személyes vallomással is élt, hogy segített neki a film, és az a sok tudás és élmény, amit közben felszedett.

Az adásban végigvettük a film elkészítésének a fontosabb lépéseit, közben Csoma leszögezte, hogy nem szabad a filmbéli Sterczer Hildát a valódival teljesen azonosítani: "A 80 százalék valóság, 20 százalék pedig olyan fikció, ami akár meg is történhetett volna." A fejében idővel valóság es fikció végérvényesen összebogozódott, a könyörtelen hajlevágásról szinte végig azt hitte, valóban megesett Erőss Zsolt özvegyével és a lányával a gyászfolyamat közben.

Kitértünk Sterczer és a média terhelt viszonyára, és arra, Csoma drámát és érzelmeket filmre adaptáló hozzáállása miért ízlésesebb és etikusabb, mint egyes szenzációhajhász interjúk és cikkek Erőss halála után.

 

Pál Emőke és Nagy Enikő

A film számos témába belemegy, a női hegymászókra helyezett fokozott nyomást viszont csak finoman érinti. Csoma elárulta, hogy az ebben a témában forgatott jelenetektől végül miért vált meg, és három okot is mondott, miért a viszonylag tapasztalatlan Juno11 produceri céghez vitte a filmtervet. A háromból egyet most el is árulunk, Sümeghy Claudia producer teregetés közben a telefonja női géphangjával olvastatta fel a forgatókönyvet, és még így is elsírta magát.

És hogy mi köze van Lichter Péter egyik korai kisfilmjének ahhoz, hogy Csoma elutazott Izland egyik eldugott szegletébe? A podcast befejező blokkjából ez is kiderül, ahol a rendező egy másik szenvedélyéről; a hátizsákos utazásról mesélt nekünk. Érdemes követni a Hitching Ronin nevű oldalt, ahol Sándor minden útjáról részletes képes és szöveges beszámolót tart.

A podcast meghallgatható a lenti lejátszóra kattintva, fent van az Anchor, a Spotify, az Apple és a Mixcloud oldalán, illetve más népszerű podcast-alkalmazásokban is elérhető.