Amikor Tasnádi István először látta A Nagy Fehér Főnök alapjául szolgáló cseh sorozatot, a Most!-ot, első reakciója a megdöbbenés volt, hogy „milyen kényes témákat dobál fel”. Ezt még nagyobb megdöbbenés követte, amikor tudomást szerzett a sorozat bődületesen nagy népszerűségéról. „Biztos voltam abban, hogy Magyarországon ilyen nem volt, és sokáig kétséges volt bennem, hogy lesz-e” – emlékezett vissza a kezdetekre A Nagy Fehér Főnök vezető írója és két rész rendezője.

Az volt a célja, hogy az eredeti teljes gátlástalanságát átmentse, és közben egy hamisítatlanul magyar sorozattá formálja, ami olyan társadalmi problémákkal foglalkozik, mint a rasszizmus, a romák diszkriminációja, a transzfóbia, a munkanélküliség vagy éppen az alkoholizmus. „Akármennyire fájdalmas, arról beszél, amiben vagyunk. És ami nincs közösen megbeszélve” – érvelt a sorozat hangvételének egyedisége mellett. Teszi ezt úgy, hogy Tasnádiék néhol még az eredetihez képest is élesebben fogalmaztak az RTL+ sorozatában, amelynek a Paprika Studios a gyártója.

Az író elmesélte, milyen volt a személyes találkozás a Most! alkotójával, miben különbözik a két sorozat egymástól, és vitáztunk arról, hogy miközben A Nagy Fehér Főnök célja a mai magyar valóság ábrázolása, miért oldódnak meg többször a konfliktusok meseszerű módon, meseszerű gyorsasággal. Arra is kíváncsiak voltunk, mit szól ahhoz a kritikákban sokszor előkerülő állításhoz, hogy ez egy „érzékenyítő” sorozat.

Lengyel Tamás és Rujder Vivien A Nagy Fehér Főnökben / Fotó: RTL

Az volt a vonzó, hogy nem a szokásos módon éri el” – utalt az érzékenyítésre. „A nyitó gesztus nem az ölelés, nem az, hogy boruljunk egymás keblére, hanem kőkeményen indul el. Az első két epizódban nincs kikacsintás és oldás.” A sorozat elején mindenki a legrosszabbik arcát mutatja, a Lengyel Tamás által alakított Nándi például az Anikó show stúdiójában, élő adásban veri meg a sok éve nem látott testvérét, Brigit. Emiatt aggódott is Tasnádi, szerinte ezt Magyarországon nem szoktuk meg.

Említettünk egy külföldi példát, A dán lányt, ahol egy férfi színész, Eddie Redmayne játszott transznemű nőt, Tasnádi pedig Rujder Vivien kiválasztása mellett érvelt. Érdekesség, hogy a szintén az RTL+ kínálatában elérhető Ki vagy te című sorozatban Fajt Alex transznemű színész transznemű karaktert alakít. És mi a helyzet a roma színészekkel Magyarországon? Nagy merítésből válogathattak a sorozat készítői? Egyáltalán, Tasnádi szerint fontos, hogy egy roma karaktert roma színész játsszon el?

A sorozat vezető írója, elárulta, mit vár a Nándi lassú eszmélését végigkövető nézőtől. Arról már rég letett, hogy a színházi darabjaival, mozgóképes munkáival radikális változásokat idézhet elő a befogadóban, de hisz az pici feloldások erejében. És abban, hogy a legreménytelenebb helyzetekben is van olyan pillanat, „amikor találkozhatsz a másikkal, valahogy együtt ki tudunk kapaszkodni, és egy picit jobb lehet”.

Tasnádi István és Rujder Vivien a sorozat forgatásán

Mesélt arról, hogy a sorozat közel került ahhoz, hogy lefújják a készítését. A forgatás negyedik vagy ötödik napján fogadták el a gyermekvédelminek nevezett törvényt, amely megtiltja, hogy 18 év alattiak számára olyan tartalmakat elérhetővé tenni, amely „a születési nemnek megfelelő önazonosságtól való eltérést, a nem megváltoztatását, valamint a homoszexualitást népszerűsíti, jeleníti meg”. Válságstábot tartottak, a csatorna jogászai értelmezték a törvényt, végül a folytatás mellett döntöttek.

A beszélgetés lezárásaként a Terápia és az Aranyélet írója elárulta, melyek az általa jegyzett sorozatrészek közül a kedvencei, illetve arról is mesélt, mekkora kihívásnak élte meg Móricz Zsigmond Tündérkert című regényének az adaptálását, és hogy miért írta bele a koncepciós per áldozatává vált Báthori Erzsébetet az idén érkező történelmi sorozatba.

Menetrend

  • 01:20 – Brigi lehet az első transznemű főszereplő
  • 03:20 – Explicit szövegek és teljes gátlástalanság
  • 07:40 – A cseh eredeti és A Nagy Fehér Főnök különbségei
  • 11:45 – Ez egy érzékenyítő sorozat?
  • 18:45 – Valóság és meseszerűség keveredése
  • 26:18 – Kutatómunka és a problémás pedofiltörvény
  • 30:15 – A transznemű karaktert alakító színész kiválasztása
  • 37:05 – Ki kockáztat a legtöbbet A Nagy Fehér Főnökkel?
  • 41:07 – Hogy a kocsmában ne kapcsoljanak el róla
  • 45:05 – Miért nem egy valós magyar városban játszódik?
  • 47:52 – Roma szinészek és Pápai Romeó
  • 55:28 – Haumann Péter és második évad lehetősége
  • 1:02:03 – Kedvenc epizód és Tündérkert

A podcast meghallgatható a lenti lejátszóra kattintva, illetve elérhető Anchoron, Spotify-on, iTunes-on, illetve más népszerű podcast-alkalmazásokban.