A Mindenki sikertörténete a tavaly márciusban megrendezett 4. Friss Hús rövidfilm-fesztiválon kezdődött, ahol „az esztétikumot előtérbe helyező és a hatalom és a gyermekek viszonyát érzékletes módon bemutató ábrázolásmódjáért” a Daazo különdíjával jutalmazták. Az is hamar kiderült, hogy nem csak a különböző szakmai zsűrik rajonganak a szigorú kórusvezető és a két talpraesett kislány történetéért, hanem a nézők körében is népszerű az alkotás: március végén a Lille-i Európai Filmfesztiválról hozta el a film a közönégdíjat, ahogy a következő fontos állomásról, a Toronto-i Nemzetközi Gyerekfilmes Fesztiválon is ezzel az elismeréssel távozott.

Deák Kristóf a Daazo különdíján kívül készülő rövidfilmjének filmtervével is nyert a 4. Friss Húson / Forrás: Friss Hús

Deák Kristóf munkája június közepén tette meg az első lépést az Oscar felé, miután a tokiói Short Shots fesztiválon elnyerte a nemzetközi rövidfilmes kategória fődíját (International Competition Best Short Award), aminek köszönhetően automatikusan nevezhetővé vált az Oscar-díjra. (Ezt a lehetőséget egyébként az utóbbi években két magyar, animációs kisfilm is megkapta: Kreif Zsuzsanna és Zétényi Bori Limbo-Limbo Travelje, és Bucsi Réka Symphony no. 42.-je, ami a szűkített, tízes listára is felkerült. Hasonlóan előkelő pozícióba jutott Kis Hajni Szép alak című rövidfilmje, amit tavaly nyáron diák-Oscarra terjesztettek fel.)

A tokiói Short Shots díja volt az első lépés az Oscar felé / Forrás: Short Shots Film Festival

Deák Kristóf gyártásvezető szakon végzett az SzFE-n 2006-ban. A vágás technikájának elsajátításában két osztálytársa, Csillag Mano és Kovács Zoltán inspirálta, Steven Spielberg Magyarországon forgatott filmjében, a Münchenben már a vágócsapat asszisztenseként dolgozott. Személyi asszisztens volt Goda Krisztina mellett a Szabadság, szerelemben, majd 2008-ban Londonba költözött, ahol elvégezte a University of Westminster film- és TV rendezői szak MA képzését, majd két évig segédtanárként dolgozott. 2011-ben, a Hacktion című sorozat rendezőjeként kezdett el újra Magyarországon dolgozni.

A tokió díj után egyre többen figyeltek fel itthon és külföldön is Deák Kristóf filmjére, mi is ekkor beszélgettünk a rendezővel, ahol a díj jelentőségéről, a kisfilmes műfajról és a forgatásról is kérdeztük. Többek közt arról mesélt nekünk, hogy a Mindenki történetét egy ismerőse saját, gyermekkori élményei ihlették, beszélt a zene szerepéről, amit mindig alapvető fontosságúnak tartott az életében, illetve kiemelte a főszereplőkkel, Hais Dorottyával, Gáspárfalvi Dorkával és Szamosi Zsófiával való közös munka élményét is.

Gáspárfalvi Dorka és Hais Dorottya / Forrás: Meteor Film

Egy Oscar-kvalifikációs fesztivál fődíja eleve óriási elismerés, pláne kettőé: a Chicago-i Nemzetközi Gyerekfilmfesztiválon elnyert Legjobb Kisfilm díja adta az újabb lökést az Oscar felé vezető úton. (A chicagói fesztivál az egyetlen olyan A-kategóriás, gyerekfilmes mustra az Egyesült Államokban, ami Oscar-kvalifikációt jelent a győztesnek.) A nemzetközi fesztiválok meghívásának köszönhetően a Mindenki időközben bejárta az egész világot: Erdélyben, Mumbaiban, az Egyesült Arab Emirátusokban, Szöulban, Mexikóban, Angliában, vagy az Egyesült Államok több más, rangos fesztiválján is nagy sikerrel vetítették, decemberben pedig a görög Olympia Filmfesztiválon vehette át újra a Legjobb Kisfilm díját. Időközben nem csak magát a filmet, de a fiatal szereplőket is elismerték: az októberben megrendezett japán Sapporo Shortfesten Hais Dorottya és Gáspárfalvi Dorka megosztottan nyerték el a Legjobb Gyerek Főszereplő díját.

Deák Kristóf a legfelső sorban, balról hatodikként az idei hivatalos 'Oscar-osztályfotón' / Forrás: The Academy (A teljes fotó itt!)

A szűkített listát november 23-án tették nyilvánossá, ahol a kiválasztott tíz alkotás között a Mindenki is szerepelt, Sing (Ének) címre keresztelve a nemzetközi bemutatók miatt. Kritikánkban így értékeltük a célegyenes felé közelítő filmet: „A Mindenkivel a rendező úgy beszél a kiszolgáltatottság vagy a folyamatos lelki bizonytanság kiváltotta belső állapotról, hogy e közben egy pillanatig sem visz távol a szereplők sokaságától, ideértve a kórusvezető a hatalommal való penetráns visszaélés egy személybe sűrített figuráját, vagy az együttérzésünkre pályázó, azt játszi könnyedséggel elnyerő, szerencsétlen áldozatokból az igazság rebellis harcosaivá avanzsált tanulók csoportját.”

A Mindenki csapata az Oscar-jelölések bejelentésekor / Forrás: Nina Kov, Facebook

A tízes listára való felkerülés hatására a nemzetközi sajtó is egyre több figyelmet szentelt Deák filmjének, január 24-én pedig megjött az újabb szenzációs bejelentés: a Mindenki bekerült a Legjobb Élőszereplős Rövidfilm öt hivatalos Oscar-jelöltje közé. Az elkövetkező hetekben sorra érkeztek az elismerő, pozitív kritikák és értékelések a legnagyobb hollywoodi oldalakról. A film a Variety, a New York Times, az IndieWire, a Film Journal International, a Los Angeles Times és a Hollywood Riporter hasábjain is szerepelt, az Entertainment Weekly, a Slant Magazine és a Film School Rejects pedig a legesélyesebbnek tartotta a Mindenkit.

A gálát megelőző napokban nem csak a rendező, hanem a stáb egy része is kilátogatott Los Angelesbe, hogy a vörös szőnyegen vonulhasson be a Dolby Színházba. Helyet kapott a csapatban Gáspárfalvi Dorka, Hais Dorottya és Szamosi Zsófi színészek, Maly Róbert operatőr, Juristovszky Sosa jelmeztervező, Nina Kov koreográfus (Deák Kristóf felesége), Balázs Ádám zeneszerző, Csillag Mano vágó és Udvardy Anna producer is.

Nina Kov, Deák Kristóf, Udvardy Anna és Szamosi Zsófia tegnap este az új magyar Oscar-díjjal / Forrás: Academy

A Mindenki sikersztorija hazai idő szerint hajnali 4:45-kor érte el a csúcspontját: a kategória eredményhirdetésekor Deák Kristóf filmjének címe hangzott el a teremben, elnyerve ezzel Magyarország első Oscar-díját a Legjobb Élőszereplős Rövidfilm mezőnyében. Köszönjük Deák Kristófnak és csapatának, hogy újra magyar filmnek szólt a taps, és örüljünk együtt a fantasztikus sikernek!