Minden koprodukcióban fontos a hazai pénz
Török Zoltán A kis rénszarvas című filmterve immár több mint egy éve szünetel. Az ok, hogy a körülbelül egy millió dolláros költségvetéssel készülő produkciót a zord éghajlat és a hatalmas távolságok nagyon drágává teszik. A munka speciális, a mínusz 30 fokban is működőképes, nagyfelbontású HD kamerát igényel a helyszínre pedig egyheti utazással lehet eljutni. A szinte járhatatlan tájak egyes szakaszain bizonyos időszakokban csak helikopterrel vagy motorcsónakkal esetenként motoros szánon lehet közlekedni. Ezért a fiatal a természetfilmes alkotó úgy döntött, hogy egy másik, körülbelül hat éve húzódó tervét igyekszik megvalósítani.
A vidra-ember konfliktus egyik színhelye |
Török korábbi filmjeivel ellentétben A Vidrasors hazai stábbal forgott le, Tóth Zsolt Marcell, a Budapesti vadon rendezője és egyben a Természetfilm.hu alkotóközösség egyik meghatározó tagja a film operatőre. A forgatás finanszírozásába időközben beszállt az ARTE is, ami komoly lökést adott a munkálatok folytatásának. A viszonylag nagyobb költségvetésből készülő impozáns természetfilmnek ígérkezik, véli a rendező-producer, mert a lelkes és tehetséges stábbal sikerült látványos képeket forgatni, víz alatt és a levegőből is.
"Vidraszemszögből" - Molnár Attila Dávid |
A külföldi televíziós sugárzás ellenére is elsősorban a hazai közönségnek készülő alkotásról van szó, amelynek megvalósítására először 2001-ben pályázott Török Zoltán az ORTT-nél és az NKA-nál. Akkor ebből nem lett semmi, de 2004-ben immár külföldi pénzekkel úgy tűnt, összeáll a film, de az egyik televíziós koprodukciós partner visszalépése miatt akkor sem indulhattak el a munkálatok. Végül idén forogni kezdett a film, amelynek utómunkálatait az MMK is segíti 1,7 millió forinttal. Török Zoltán rendkívül fontosnak érzi a hazai támogatást, tapasztalatai szerint ugyanis csak úgy lehet külföldön hitelesen megjelenni, ha van hazai forrás is egy produkcióban.
3 in 1 - portré, doku és természetfilm egyben
A film három fő szálat követ nyomon, az egyik Gera Pálé, ő a hazai vidrakutatás és -mentés elkötelezettje, részben az ő portréját rajzolja meg a film. Török Zoltán korábbi olvasmányai között szerepeltek Gera művei, amelyekből többek közt az is megtudható, hogy Európa legnagyobb vidrapopulációja Magyarországon él, mert ezek az állatok rendkívül jó élőhelyet találnak a hazai mesterséges halastavakban. Mivel a vidra fő tápláléka a hal ezért eleve adódik a konfliktus vidra és halászok illetve horgászok között, akik nyilván nem a vízi emlősöknek szánják a halakat. Először erre a konfliktusra koncentrált Török, aki A kis rénszarvasban is jó érzékkel látta meg az ember és farkasok találkozásában rejlő feszültséget.
Gera Pál, Balogh Márta és a harmadik főszereplő |
A Vidrasors másik főszereplője egy elárvult vidra, az ő felnevelését és „visszavadítását” láthatjuk a filmben, és rajta keresztül ismerhetjük meg egyben a vidrák viselkedését. A munka a petesmalmi vidraparkban folyik, ahol Balogh Márta gondozza a vidrakölyköt. Az ő és a kisvidra drámai fordulatokban bővelkedő történetét is végigköveti a film.
Végül a különböző történetszálak segítségével összességében olyan alkotás született, amelyben együtt vannak a portré, a doku és a hagyományos természetfilm eszközei, mindez a minél szélesebb körű ismeretterjesztés érdekében.
Télen már német és francia nézők előtt lehet a Vidrasors
A 2007 februárjában kezdődött forgatás utolsó képeit augusztusban készítették az alkotók, az őszi utómunkálatok után pedig a télen már sugározná is a filmet az ARTE és a német WDR televízió. Török Zoltán már az utómunkák során tervezi felvenni a kapcsolatot a hazai televíziós társaságokkal a minél előbbi magyarországi bemutatás érdekében. Eddig számos filmjét vetítették itthon is, az MTV, Duna TV és a Spektrum műsorán. Valamint készül arra is, hogy alkotását benevezi a következő Filmszemlére.
A bemutatók után Török ezt a filmjét is szeretné minél több nemzetközi fesztiválra benevezni. (Korábbi filmjeivel eddig huszonkét ország több, mint harminc fesztiváljának versenyprogramjába jutott be, tíz díjat hozva el.
Török-les |
A természetfilmes rendező-producer eddigi tapasztalatai alapján másfajta finanszírozási struktúra összeállításán gondolkodik. Az eddig elkészült filmjei főként külföldi televíziókkal kötött koprodukciós szerződések alapján összegyűjtött pénzekből valósulhattak meg. Egy-egy költségvetés fedezetének összeállítása így több évig is eltarthat, amit Török Zoltán szeretne elkerülni, hiszen így olyan előre nem látható események is történhetnek a produkcióval, amelyek annak elkészülését komolyan hátráltathatják.