Hír:

39. Karlovy Vary Filmfesztivál
Filmek, sztárok, EB döntő


Jim Jarmusch:
Coffee and Cigarettes
A cseh futballválogatott menetelése közepette, az elődöntők és a döntő között, július 1-én, pénteken veszi kezdetét a 39. Karlovy Vary Nemzetközi Filmfesztivál. Az időzítés nem is lehetne tökéletesebb: a vetítésekkel csak egyetlen meccs, a döntő időpontja ütközik, ahol viszont jó eséllyel vehet részt a fesztiválnak otthont adó Csehország válogatottja. folytatás »



Nem díjazták a magyarokat
Olasz fődíj Karlovy Varyban


Andrea és Antonio Frazzi filmje, a Certi bambini (Gyermektörténet) nyerte a 39. Karlovy Vary Filmfesztivál fődíját. Habár négy magyar film is képviselte hazánkat az A-kategóriás nemzetközi fesztiválon, rendezőinknek mégis üres kézzel kellett hazatérniük - legalábbis a díjak tekintetében. 
folytatás » 






Beszámoló:
Karlovy Varyból jelentjük
Döntőtlenül

Mivel a csehek mégsem játszanak döntőt, jelenleg a filmfesztivál a legjelentősebb esemény az országban, Karlovy Varyban legalábbis mindenképp. Nem volt népünnepély az utcákon vasárnap este, a vetítések zavartalanul folytak, senkinek nem kellett a filmek látogatottsága miatt aggódni. Marek Najbrt például lehet, hogy egy kicsit még örült is. A Mistři (Bajnokok) című cseh film rendezője a hírek szerint komolyan nehezményezte, hogy filmjét éppen a döntő alatt vetítik. Tehette ezt azért is, mert a hivatalos versenyprogramba is beválogatott film témája miatt többek között a sporteseményeket tévén keresztül nyomon követők érdeklődésére is számíthatott. folytatás »

Hírességek Karlovy Varyban
Harvey Keitel és Paprika Steen


A július 2. és 10. között megrendezett 39. Karlovy Vary Nemzetközi Filmfesztivál díszvendége, Harvey Keitel mellett a cseh relax-városban a napokban megfordul még a Francois Truffaut Amerikai éjszaka című örökbecsűjét elkísérő Jacqueline Bisset, az amerikai direct cinema atyjának számító Albert Maysles, a szőröstalpú Elijah Wood, valamint a magyarok kedvenc Dogma-színésznője, Paprika Steen. Szombati sajtótájékoztatóján a gömbdíjas Harvey Keitel kimérten, figyelmesen és meglehetősen diplomatikusan nyilatkozott, azt azonban nem tudta eltitkolni, hogy neki nem szőrös a talpa. folytatás »

Karlovy Varyból jelentjük
Fejjel az üvegajtónak


A nagy számok törvénye alapján már négy nap filmnézés után is ki merem mondani: az idei filmes kínálat lényegesen gyengébb mint a tavalyi. Persze lehet, hogy tavaly szerencsém volt és többször voltam jó időben jó helyen, meg az is lehet, hogy több jó film került az utolsó napokra. Ezek az anomáliák lényegileg azonban már nem nagyon tudják megváltoztatni azt a tényt, hogy az idei filmek jelentős része a rövid tartalomleírás alapján sem sejtet túl sok jót, sőt, hogy azt ne mondjam teljesen érdektelen. A kortárs filmművészet (vagy filmgyártás, ki melyiket szereti jobban) jelenlegi tetszhalott állapotában szinte kizárólag az önmásolás, a szokásos témák újra meg újra történő kibontása zajlik, ha valaki kicsit eredetibben képes elmesélni egyik-másik örökzöldet, már mennybe mehet. folytatás »

Karlovy Varyból jelentjük
Szubjektív díjkiosztó


Samaritan Girl
Tavaly - rendkívül kiélezett versenyben - a riói túszdrámát megörökítő, azóta Mediawave díjazott Bus 174-nek ítéltem oda saját, különbejáratú fődíjamat Karlovy Varyban. Idén ismét egy javarészt nem-fikciós, vagy legalábbis olyan illúziót keltő alkotás végzett az élen, egy Mongóliában játszódó német film, a Die Geschichte vom weinenden Kamel (A síró teve története). A „nem giccses, de szimbolikus keleti film” díját Kim Ki-duk és a Samaritan Girl kapja, míg a „nem teljesen kiszámítható pszichothriller”-nek járó elismerés a The Machinist-et illeti meg. A „legjobb, nagy fesztiváldíjat besöprő film” a várakozásoknak megfelelően a Gegen die Wand lett. folytatás »

Goodlands
Díjnyertes a
Pitypang

Az elsőfilmes amerikai független Mark Milgard filmje, a Dealerrel egy szekcióban vetített Dandelion (Pitypang) csütörtökön elnyerte a Cseh Televízió által frissiben alapított Independent Camera díjat. „Independepi” a középnyugatról káprázatosan szép képekkel tolmácsolva, avagy a Sivár vidék kiforgatott előzménye. folytatás »


Interjú:

"Békés tudósító vagyok”
Albert Maysles Karlovy Vary-ban


A dokumentumfilm-történeti klasszikusnak számító Salesman (1969), Gimme Shelter (1970) és Grey Gardens (1975) hetvenéves rendező-operatőre lassan fél évszázada bóklászik kézikamerával a világban, jelenleg is fél tucat terven dolgozik, filmjei vetítése előtt és után hosszasan és szívesen mesél tapasztalatairól a közönségnek, a filmhu tudósítóját pedig reggeli kávézásra invitálja. folytatás »



A mogyorók kijövetele
Magyar rendezők Karlovy Varyban


A versenyprogramban szereplő, Szemle nagydíjas Másnap mellett a cseh fürdővárosban Nemes Gyula A mulandóság gátja című dokumentumfilmje, a Variety Critics’ Choice szekcióban vetített Kontroll, az East of the West blokkban bemutatott Mix, a Forum of Independants válogatásásban műsorra tűzött Dealer és a Dance for the Camera blokkba szelektált Táncalak képviseli Magyarországot. A filmhu a helyszínen elérhető alkotókat faggatta filmjeik fogadtatásáról és a fesztiválhangulatról. folytatás »