Wong Kar Wai a tavalyi Cannes-i Filmfesztiválon debütált filmje a korábban nagy sikert aratott Szerelemre hangolva folytatásának tekinthető. A film kiindulópontja nem más, mint a Szerelemre hangolva 2046-os számú hotelszobája, ahol Mr. Cheung (Tony Leung Chiu Wai), a főhős az előző film eseményeitől eltávolodva egy könyvet ír egy vonatról, amely a jövőbe, egész pontosan 2046-ba repíti szereplőit, ahol azok állítólag megtalálják az elveszett emlékeiket. Hogy az utazás mennyire sikeres, valójában senki nem tudja, mert 2046-ból még egy ember sem tért vissza.
 

Ott folytatódik, ahol a Szerelemre hangolva véget ér.
2046

A 2046 című film április 14-től országszerte látható a mozikban - Budapesten a Művész és a Toldi mozikban vetítik. (A Művész mozi április 7-től premier előtt műsorra tűzi Wong Kar Wai alkotását.)

Wong Kar-wai: szappanoperától az álomthrillerig

A rendező Sanghaiban született 1958-ban majd öt évvel később szüleivel Hong Kongba költözött. Ott később grafikai tervezést tanult, és itt alakult ki a fotózás iránti szenvedélye, mikor megkedvelte Robert Frank, Henri Cartier-Bresson és Richard Avedon képeit. Diplomájának megszerzésekor, 1980-ban részt vett egy, a Hong Kong-i Televíziós Társaság szervezésében indult tréningen, ahol tévés drámák készítését tanulta. Produkciós asszisztensként kezdett el dolgozni a legkülönbözőbb drámai sorozatokon, majd forgatókönyvíró lett a legnépszerűbb szappanopera-thrillerben, a Don’t Look Now-ban.

Wong 1982-ben felhagyott a Hong Kong-i televíziónál folytatott munkájával, és öt éven keresztül tíz különböző egészestés produkció írásán dolgozott. A filmek skálája széles, a komédiától egészen az erőszakos melodrámákig terjed.

Egy másik vonat
Csunking Expressz
Rendezőként 1986-ban mutatkozott be az As Tears Go By című filmjével. A kritikusok óriási ígéretnek tekintették, és ő be is váltotta a hozzá fűzött reményeket a Days Of Being Wild című munkájával. Az 1991-ben mozikba került filmjét mint forgatókönyvíró is jegyzete. Második alkotása óriási nemzetközi elismerést szerzett neki, és rengeteg fesztiváldíjat gyűjtött be. A külföldi siker nem csábította el, Wong Kar-wai továbbra is Hong Kongban él és dolgozik, azóta öt egészestés alkotást készített. Közülük a Csunking Expresszt, a Bukott angyalkákat valamint a Szerelemre hangolva című munkáját itthon is bemutatták.

Most a hazai közönség legújabb filmjét, a 2046-ot láthatja, amely a Titanic Nemzetközi Filmfesztivál zárófilmje lesz. A rendező közismert arról, hogy munkáit óriási alapossággal végzi, így a fesztiválközönségnek gyakran okoz kellemetlen meglepetést, mint legutóbb 2004 nyarán Edinburgh-ban, ahol hiába várták a 2046-ot. Igaz, az előző évben ugyanez történt a velencei és cannes-i fesztivál közönségével is. Azóta a rendező többször újravágta a filmet és újabb jeleneteket is hozzáforgatott. Így tavaly végre, egy év késéssel, megérkezett a francia Riviéra közönségéhez a jövőbe tartó vonat története.

A Kelet az kellett!

Parádi Orsolya a Titanic fesztivál sajtóreferense elmondta, hogy az idei év különlegessége, hogy rendkívül gazdag a távol-keleti filmes felhozatal, köztük található a 2046. „Óriási az érdeklődés, főként az animék iránt. Ez a kíváncsiság nem új keletű, már korábban is volt igény ezekre a filmekre, és a fesztiválon ennek próbáltunk eleget tenni.”

A kelet felé irányuló hatalmas figyelmet jelzi, hogy a Gőzfiúra és a Páncélba zárt szellem 2-re elővételben elkelt az összes jegy, így pótvetítéseket kellett beiktatni. E két film bizonyult eddig az esemény legsikeresebb alkotásának. Mellettük persze az élőszereplős filmek sem maradtak le. Teltház fogadta Zhang Yimou Hőst követő alkotását, a Repülő tőrök klánját és a legfrissebb koreai vérfagyasztást, a Két nővért. „Érdemes még jegyekért küzdeni, mert több alkotás esetében ez az egyetlen alkalom, hogy lássa őket a magyar közönség. Igaz, több film esetében további pótvetítések is várhatóak, ezért érdemes figyelni a fesztivál honlapját!” – mondta Parádi Orsolya.

Várva várt keleti filmek
Oldboy
Nemcsak a Titanic fesztiválon nőtt meg az érdeklődés a távol-keleti filmek iránt. A változást mutatja, hogy az elmúlt években egyre több film érkezett a földteke másik feléről, például a Szamszára, a Tavasz, nyár, ősz, tél … és tavasz vagy a Hős. Ráadásul idén Magyarországon négy távol-keleti film bemutatójára is sor kerül. Februárban már láthattuk a tavaly Cannes-ban a Zsűri Nagydíjával jutalmazott Park Chan-wook filmet, az Oldboyt, áprilisban az említett 2046 van soron, majd ősszel a dél-koreai Kim Ki-duk (Tavasz, nyár, ősz, tél … és tavasz) legújabb filmje, a Binjip, valamint Japán Oscar-díjra nevezett filmje, a Nobody Knows bemutatója következik.