A műhely, amely a Magyar Népköztársaság – később jelentősnek bizonyuló – kultúrpolitikai kísérletének keretében szokatlanul nagy alkotói szabadságot nyújtott a kor művészei számára, évtizedeken át jelentős hatással volt a magyar filmművészetre. Az 1959-ben alapított BBS 1961-től évente egy átlagos nagyjátékfilm költségvetéséből gazdálkodhatott. Az összeget az alkotók bemutatási kötelezettség nélkül használhattak fel filmterveik megvalósítására, amelyeken nem csak a kortárs társművészetek, hanem az aktuális társadalomtudományi diskurzusok hatásai is tetten érhetők. A legkülönbözőbb műfajokban születtek alkotások: kisfilmek, etűdök, egész estés fikciós dokumentumfilmek, hosszútávú megfigyeléseken alapuló tanulmánysorozatok, animációs és kísérleti filmek készültek a stúdió égisze alatt.
Vízkereszt / forrás: NFI - Filmarchívum
A CHB szervezésében megvalósuló berlini programsorozat A magánélet és a nyilvánosság határterületei című április 30-i online nyitóeseményére a BBS első két évtizedének négy meghatározó rövid dokumentumfilmjeiből készült egy válogatás. Sára Sándor és Ragályi Elemér egy-egy korai darabjának (Vízkereszt, 1967 és Szilveszter, 1974) mesterien komponált képei előrevetítik a két későbbi operatőrlegenda filmes karrierjét. Gazdag Gyula rövid riportfilmjében (Hosszú futásodra mindig számíthatunk, 1968) Schirilla György Budapest-Moszkva futásának egy szakaszát örökíti meg, egyszerre rajzolva meg a hosszútávfutó portréját, és azét a rendszerét, amely őt nemzeti hősévé emelte. Schiffer Pál a tanyavilág és Budapest között ingázó munkásokat és családjukat megszólaltató munkája (Fekete vonat, 1970) a szociográfiai dokumentumfilmek egyik első, és máig egyik legfontosabb darabja.
Négy bagatell / forrás: NFI - Filmarchívum
A BBS-sorozat további vetítései június végéig havi rendszerességgel zajlanak. A következő összeállítás Bódy Gábor, Maurer Dóra, Szabó István és Huszárik Zoltán alkotásain keresztül a képzőművészet és a film határmezsgyéjét helyezi a középpontba. A harmadik, Erdély Miklós filmjeit bemutató vetítés Enyedi Ildikó filmrendező, Erdély egykori tanítványának közreműködésével zajlik. A záró vetítésen pedig az államszocializmus legtöbbször betiltott rendezőjeként ismert Ember Judit női sorstörténeteket feldolgozó fikciós dokumentumfilmje, a Fagyöngyök kerül műsorra.
A program a Nemzeti Filmintézet Filmarchívuma frissen felújított, digitalizált BBS-anyagából készült és a Nemzeti Filmintézet támogatásával valósul meg.
címlapkép: Hosszú futásodra mindig számíthatunk / forrás: NFI - Filmarchívum